آفتاب
یک عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها :

رییس جمهور برنامه‌های عملیاتی برای تحقق شعار جهان عاری از خشونت ارائه کند

رییس جمهور برنامه‌های عملیاتی برای تحقق شعار جهان عاری از خشونت ارائه کند

یک عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها گفت: رییس جمهور در سفر به نیویورک برنامه‌های عملیاتی برای تحقق شعار جهان عاری از خشونت ارائه کند.

علی کیانوش راد در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به پیشنهاد سال گذشته رییس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل اظهار کرد: جهان عاری از خشونت همچنان باید یک دستور کار اصلی در سازمان ملل باشد.

وی افزود:متاسفانه تصور می‌شد با گسترش مدرنیته و فرهنگ ارتباطات و نیز پشت سرگذاشتن حوادثی چون جنگ جهانی اول و دوم و سایر جنگ‌های منطقه،‌ اندیشه عدم خشونت جای خود را در میان مردم و دولتمردان جهان باز کند، اما ما همچنان شاهد وجود خشونت در برخی از مناطق جهان هستیم که تازه‌ترین آن حضور جریان داعش و نسل‌کشی آن‌هاست. متاسفانه این نسل کشی با تمسک به اندیشه دینی و مذهبی بوده که این نوع خشونت از بدترین نوع خشونت‌ها محسوب می‌شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه با بیان این‌که سازمان ملل به عنوان یک نهاد بین‌المللی با بهره گیری از توان نظامی و اطلاعاتی خود با حمایت از دولت‌ها با پدیده خشونت به صورت جدی برخورد کند خاطرنشان کرد: ایجاد فرصت برای آمریکا و متحدانش برای ورود مستقیم به برخی کشورها برای مقابله با خشونت و تروریسم و توجه نکردن آنها به ساختار قانونی دولت‌ها، نه تنها افراط‌گرایی را از بین نمی‌برد، بلکه به گسترش جنگ و خشونت می‌انجامد.

وی اظهار کرد: اگر به پدیده داعش و خشونت‌های منطقه‌ای نخواسته باشیم نگاهی همراه با توطئه‌چینی داشته و آن را محصول مستقیم سیاست‌های غرب بدانیم باید بگوییم بدون تردید ظهور و گسترش سرخوردگی‌های اجتماعی در بسیاری از کشورهای جهان سوم و وجود اندیشه‌های افراطی در مقابله با غرب به گسترش خشونت کمک کرده است.

این عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با اشاره به این‌که با روی کارآمدن دولت روحانی ایران توانسته ثابت کند که در برخورد با افراطی‌گری و خشونت اراده قابل توجهی دارد، اظهار کرد: مسائل داخل ایران باید در داخل کشور و با تعامل و همفکری و سازگاری جناح‌های سیاسی حل شود. به نظر من این ظرفیت و درایت به تدریج در میان سیاستمداران ایران در حال گسترش است. با حاکمیت قانون می‌توان با افراطی‌گری در داخل کشور نیز مقابله کرد. اخیرا سخنگوی وزارت کشور موضع خوبی در برابر کسانی که بدون مجوز قانونی و گاها بسیار از فراتر از چارچوب قانونی مخالفان خود را تهدید می‌کنند، اتخاذ کرده است.

کیانوش راد همچنین با بیان این‌که مقابله با پدیده خشونت باید همچنان مورد توجه قرار گیرد و رییس جمهور در این‌باره برنامه‌های عملیاتی‌تری را دنبال کند، گفت: به نظر من دولت باید به لحاظ منطقه‌ای از تحرک بیشتری برخوردار باشد. سفر اخیر روحانی به کشورهای همسایه می‌تواند به گفت‌وگوی کشورهای همسایه برای مقابله با پدیده خشونت کمک کند، زیرا برای کشورهای منطقه ظهور ناامنی،‌ تنش ودرگیری خسارت بار است. به همین دلیل افزایش تحرکات منطقه‌ای و ایجاد پیمان‌های امنیتی مشترک با کشورهای همسایه می‌تواند به آرامش منطقه کمک کند.

وی در همین رابطه افزود: البته در یک نگاه واقع بینانه همواره قدرت‌های برتر از جمله آمریکا در تحولات منطقه خاورمیانه تاثیرگذار بودند، بنابراین ایران به موازات گسترش گفت‌وگوهای منطقه‌ای بر حل موضوع هسته‌ای نیز توجه کند. در سفر رییس جمهور به نیویورک باید ابهام‌زدایی از سوی ایران برای کشورها و مجامع بین‌المللی انجام شود. دراقع استراتژی اصلی ایران باید ممانعت از ادامه اجماع جهانی در موضوع هسته‌ای باشد.

این فعال سیاسی در پایان با بیان این‌که دولت در این راستا قدم‌های خوبی برداشته است خاطرنشان کرد:‌ امیدواریم رییس جمهور با ارائه طرح‌های کاربردی و عملیاتی گام‌های موثری در جهت تنویر افکار عمومی مردم دنیا و مسئولان کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای بردارد.

انتهای پیام

کد N503151

وبگردی