آفتاب
رای الیوم بررسی کرد:

کاهش تنش قطر با اعضای شورای همکاری موقتی است/ آتش زیر خاکستر باقیست

کاهش تنش قطر با اعضای شورای همکاری موقتی است/ آتش زیر خاکستر باقیست

یک رسانه عرب زبان با اشاره به تصمیم قطر برای اخراج اعضای اخوان المسلمین و کاهش تنش میان دوحه و شورای همکاری خلیج فارس این موضوع را موقت توصیف کرده است.

به  گزارش خبرگزاری مهر، پایگاه رای الیوم در مطلبی با اشاره به تصمیمات قطر در اخراج برخی رهبران گروه اخوان المسلمین مصر آورده است: فشارهای سعودی ها به قطر برای کوتاه آمدن از مواضع خود در حمایت از جنبش اخوان المسلمین دو روز قبل از نشست شورای همکاری در سی آگوست گذشته به اوج خود رسیده بود. پیام این کشورها قطع کامل روابط یا اجرای کامل توافق ریاض بود. به نظر می رسد که شیخ تمیم بن حمد تصمیم به اجابت و اجرای همه یا بخشی از بندهای توافق ریاض گرفته است و اخراج هفت نفر از رهبران گروه اخوان المسلمین سرآغاز آن است.

گامهای دیگر در این ارتباط توقف اقدامات الجزیره علیه مصر و پرهیز از حضور اخوان المسلمین در برنامه های آن و بستن موسسه های مطالعات خلیج فارس و خودداری از اعطای تابعیت به مخالفان دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس است.

رای الیوم نوشت: کسانی که برنامه های الجزیره را مشاهده می کنند متوجه اعتدالی شدن این شبکه در مقایسه با هفته ها و ماههای اول سرنگونی مرسی شده اند.

اما سئوالی که مطرح است سرنوشت شخصیتهای اخوان المسلمین که از قطر رانده شده اند و ماهیت روابط آینده آنها با قطر است و آیا این چشم پوشی سبب رفع اختلافات با کشورهای حوزه خلیج فارس خواهد شد.

احتمال دارد که شخصیت های اخوان المسلمین که از قطر رانده می شوند از خارطوم، استانبول یا هر دو آنها سر دربیاورند زیرا این دو پایتخت روابط قوی با قطر و اخوان المسلمین دارد. شاید استانبول مهمتر به نظر برسد و ترکیه به ریاست رجب طیب اردوغان مهربانانه با آنها برخورد کند. در استانبول اخوانی ها حضور پر رنگی دارند و یک شبکه تلویزیونی به زبان عربی از آنجا پخش می شود که سیاستی خصمانه علیه السیسی دارد.

شکاف بزرگی در روابط قطر با کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه میان قطر و امارات به وجود آمده است و طی ماههای گذشته حملات رسانه ای رخ داده است و رسانه های دو کشور خطوط قرمز را زیر پا گذاشته اند.

رای الیوم بیان کرد: گرچه شدت اختلافات کم شده است اما بعید است که به سرعت قلبها به یکدیگر نزدیک شود و این اختلافات همانند آتش زیر خاکستر است. نشست دوحه در ماه دسامبر آینده و میزان حضور کشورها مشخص کننده خواهد بود. اگرچه قطر کوتاه آمده است و از حمایت اخوان المسلمین دست برداشته است اما به شکل کلی نخواهد بود.

به هر حال کشورهای حوزه خلیج فارس و مصر بر تحرکات قطر متمرکز خواهند شد تا ملاحظه کنند آیا از نظر عملی کاری انجام داده است یا خیر. به هر حال خطر گروهک داعش  و تهدیدات آن علیه کشورهای حوزه خلیج فارس، ایستادگی نظام سوریه و شکل گیری ائتلاف آمریکا نرمش کشورهای حوزه خلیج فارس را به دنبال داشته است اما بدون شک مواضع همانند ماسه های داغ خلیج فارس تغییر پیدا خواهد کرد و این در منطقه خاورمیانه که تحولات شتابزده ای دارد موضوع عجیبی نیست.

کد N502367

وبگردی