آفتاب
معاون حزب حاکم ترکیه:

آنکارا مخالف مداخله خارجی برای حل مسایل خاورمیانه است

آنکارا مخالف مداخله خارجی برای حل مسایل خاورمیانه است

آنکارا- ˈمحمدعلی شاهینˈ معاون حزب حاکم ˈعدالت وتوسعهˈ ترکیه گفت: ما مخالف مداخله خارجی برای حل مسایل خاورمیانه بوده و معتقد هستیم که مسایل کشورهای خاورمیانه باید با همفکری مردم و مسوولین آن کشورها حل و فصل شود.

به گزارش روز شنبه ایرنا از آنکارا ، شاهین در گفتگو با خبرنگاران که در رسانه های ترکیه بازتاب داشت، این مطلب را عنوان کرد.

وی گفت: اگر امروز در منطقه خاورمیانه خصوصا در عراق یک مساله مهم ناشی از برخی سازمانهای تروریستی موجود است از دید ما در اصل این مساله مداخله کشورهای خارجی در سالهای گذشته نهفته است.

شاهین گفت: آمریکا رهبری یک ائتلاف برعلیه این گروه تروریستی که جنایات ددمنشانه انجام می دهد را برعهده گرفته ولی ترکیه به دلیل نزدیکی جغرافیایی خواستار حل این مساله با درنظرگیری ظرفیت های منطقه است.

وی با اشاره به دیدار جان کری با مسوولین ترکیه در روز گذشته و تلاش برای قانع کردن ترکیه جهت جایگیری در ائتلاف ضد داعش گفت: 49 تبعه ترکیه در حال حاضر در دست این سازمان اسیر است و ترکیه برای حفظ امنیت جانی آنان می باید هشیار باشد و محتاطانه عمل کند.

معاون حزب حاکم 'عدالت و توسعه' گفت: با آغاز عملیات در عراق و سوریه علیه داعش مردم آن کشورها به عنوان پناهنده به ترکیه هجوم خواهند آورد و معضلات ترکیه در صورت انجام عملیات علیه داعش را دیگر کشورهای عضو ائتلاف نخواهند داشت و با لحاظ این مساله ترکیه در این مساله باید موضعی متفاوت داشته باشد و مخاطبین خارجی ترکیه نیز می باید این را درک و به ترکیه احترام بگذارند.

وزیر خارجه ترکیه روز پنجشنبه در نشست کشورهایی ائتلاف برای مبارزه با داعش در عربستان از امضای بیانیه پایانی این نشست خودداری کرد.

'جان کری' وزیرخارجه آمریکا روز گذشته در آنکارا در دیدار با وزیر خارجه، رییس جمهور و نخست وزیر ترکیه در تلاش متقاعد کردن آنان برای جایگیری در این ائتلاف برآمد.

خاورم***2012**1566
کد N499673

وبگردی