آفتاب

یک فعال دانشجویی:منتقدان باید بتوانند بدون لکنت حرفشان را بزنند

یک فعال دانشجویی:منتقدان باید بتوانند بدون لکنت حرفشان را بزنند

سخنگوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران اظهار کرد: انتظار ما از دولت‌ها در ارتباط با نقد انتظار زیادی نیست. همین که منتقدان بتوانند بدون لکنت حرفشان را بزنند بخش زیادی از مساله حل می‌شود. اگر انتقاد برای صاحبش خطری نداشته باشد جامعه در جهت اصلاح پیش می‌رود.

مسعود احمدزاده در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،اظهار کرد: اگر خطر از دست دادن شغل، خطر بازنشستگی اجباری برای اساتید، خطر محرومیت از تحصیل برای دانشجویان، خطر ردصلاحیت برای نمایندگان، خطر توقیف و فیلتر برای نشریات و سایتها، یا خطر بازداشت و حبس و غیره برداشته شود، جریان آزاد نقد و بررسی خود بخود ایجاد می‌شود و جامعه را در جهت اصلاح پیش خواهد برد. ما فقط از دولتمردان،دولت به معنای عام البته، انتظار داریم مانعی برای این جریان طبیعی و منطقی ایجاد نکنند.

وی ادامه داد: بر این مبنا البته نمی‌توان ادعا کرد دولت عملکرد ایده‌آل داشته، اما در مقایسه با دولتهای قبل از خود و رقبای خود بنظر من عملکرد دولت از حیث نقدپذیری قابل دفاع بوده و امیدوارکننده بوده است.برخورد دولت تا آنجا که به حقوق نقدکنندگان تعدی نکند به خودشان مربوط است. البته ما که از سالهای گذشته تا همین حالا نقادی کرده‌ایم و هزینه‌اش را هم داده‌ایم ایده‌آل‌مان این است که دولتمردان با روی گشاده با منتقدین مواجه شوند و لبخند بزنند. اگر اینطور باشد از نظر ما عالیست.

به گفته وی،توقع از دولت بعنوان یک وظیفه این است که دهان منتقدان را نبندند و بگذارد حرف بزنند. مسوولان اگر این را رعایت کنند آرام آرام لبخند را هم طَوعاً أو کَرهاً یاد می‌گیرند.

این فعال دانشجویی با اشاره به صراحت لهجه رئیس جمهور در قبال تخریب‌گران تصریح کرد: البته برخی با عنوان نقد می آیند و تخریب می‌کنند، فشار می‌آورند و آبروی افراد را می برند. اینها هستند و اختصاص به این طرف و آن طرف هم ندارد. دولت البته باید خود را ملزم بداند، طبق همان وظیفه اساسی که گفتیم، جلوی سخن گفتن اینها را حق ندارد بگیرد یا برایشان مزاحمت ایجاد کند. حتی بدخواه‌ترین افراد باید بتوانند حرفشان را بزنند. اما اینکه دولت چگونه پاسخ بدهد دیگر انتخاب خودش است.

وی افزود: دولت هم حق دارد بدون توهین به آنها با صراحت یا تلویح، با ملاطفت یا شدت پاسخ بدهد. البته این خلأ هم وجود دارد که نه دولت و نه گروههای اجتماعی و سیاسی در کشور ما رسانه فراگیر نمی‌توانند داشته باشند و رسانه‌های‌شان نهایتا از حوزه اینترنت و مطبوعات فراتر نمی‌رود. اگر دولت رسانه فراگیر نظیر شبکه رادیویی و تلویزیونی داشت خیلی از این امور را رسانه دولت می توانست انجام دهد تا بدین ترتیب دولت کمتر بصورت مستقیم وارد این جدال‌ها شود.

احمدزاره با تاکید بر همگاری قوای دیگر با دولت گفت: آنچه که گفتیم شامل دولت به معنای عام است. یعنی سایر قوا را هم شامل می‌شود. من فکر می کنم سایر قوا در این حوزه از قوه مجریه خیلی عقب تر هستند. شاید دلیلش این باشد که عادت به نقد شدن ندارند و خیلی مقاومت می‌کنند. خیلی تلخ است که ما بشنویم که یک نماینده مجلس بخاطر انتقادی که از قوه دیگری کرده به دادگاه احضار شود. این همان خط قرمزی است که گفته شد. نباید دهان منتقد را بست، اگر غلط گفت پاسخش را بدهید. متاسفانه برخی قوا و نهادها و سازمانها آنقدر از این خط قرمز عبور کرده اند که دیگر اثری از آن نمانده است.

وی با بیان اینکه نقد به معنای براندازی نیست، گفت: شهید مطهری درجایی به این معنا اشاره می کند که حتی اگر با سوءنیت نقد کنند، در صورتی که درست با آن برخورد بکنیم موجب رشد و شکوفایی است.

انتهای پیام

کد N499328

وبگردی