آفتاب

سردرگمی غرب برای دعوت ایران به کنفرانس پاریس

سردرگمی غرب برای دعوت ایران به کنفرانس پاریس

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که حضور ایران در کنفرانس بین‌المللی مبارزه با داعش در پاریس مناسب نیست، این در حالی است که فرانسه احمال دعوت ایران به این کنفرانس را رد نکرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا که به منظور گفت‌و‌گو با مقامات ترکیه برای شرکت در ائتلاف بین‌المللی مبارزه با نیروهای داعش در عراق و سوریه به آنکارا سفر کرده است، گفت که حضور ایران در این کنفرانس مناسب نیست.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، فرانسه که میزبان این کنفرانس در روز دوشنبه هفته جاری است پیشتر اعلام کرده بود ممکن است از ایران برای شرکت در این رویداد دعوت کند.

وزیر امور خارجه آمریکا در این باره گفت: اکنون با توجه به شرایط حال حاضر به دلایل زیادی درست نیست که ایران در این کنفرانس شرکت کند.

این در حالی است که طی هفته‌های گذشته گمانه‌زنی‌ها در این باره که مبارزه با داعش می‌تواند فرصتی برای ایران و آمریکا ایجاد کند تا علیه دشمن واحدشان مبارزه و روابطشان را تقویت کنند افزایش یافته است.

به نوشته این روزنامه آمریکایی تئوری دیگری که در اینجا مطرح است این است که تلاش دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای مبارزه با نیروهای داعش ممکن است تمرکز مقامات این کشور را از تلاش‌هایشان برای مذاکره با ایران به منظور محدود کردن برنامه هسته‌ای این کشور منحرف کند.

اما وزیر امور خارجه آمریکا این تئوری را رد کرده و گفته است دولت اوباما به طور جدی به مذاکراتش با ایران بر سر برنامه‌ هسته‌ای این کشور ادامه خواهد داد اگر چه تهران و واشنگتن بر سر منافعشان در عراق، سوریه و دیگر نقاط خاور میانه رقابت می‌کنند.

جان کری همچنین تأکید کرد آمریکا هیچ طرحی برای همکاری با ایران به منظور مقابله با داعش در عراق ندارد.

وی پیشتر گفته بود ایران باید تغییرات اساسی در فعالیت‌های نظامی‌اش پیش از رایزنی در مورد وضعیت عراق و سوریه ایجاد کند. از این‌رو شرکت در یک چنین کنفرانسی در حال حاضر مناسب نیست.

نیویورک تایمز در ادامه نوشت: این رویکرد دولت آمریکا اعترافی ساده به حقایق در خاور میانه است. عربستان و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس که از هم‌پیمانان آمریکا در منطقه به شمار می‌آیند ایران را به عنوان دشمن اصلی خود می‌بینند و از نیروهای مخالف در سوریه که علیه دولت این کشور فعالیت دارند حمایت می‌کند.

آمریکا به دنبال همکاری کشورهای سنی عرب در جنگ علیه داعش است. بنابراین سخت است که ائتلافی را تشکیل دهد که همزمان عربستان که شورشیان سوریه را در خود جای داده و ایران در آن حضور داشته باشند. این اولین باری نیست که جان کری با حضور ایران در یک کنفرانس بین‌المللی مخالفت می‌کند.

وزیر امور خارجه آمریکا اوایل سال جاری نیز با حضور ایران در کنفرانس سازمان ملل در خصوص بحران سوریه مخالفت کرده و مانع از حضور ایران شد.

خبرگزاری آسوشیتد پرس شب گذشته به نقل از یک منبع آگاه نزدیک به کنفرانس مقابله با داعش در پاریس گزارش داد: فرانسه آماده است تا از ایران برای شرکت در این کنفرانس دعوت کند.

این موضع فرانسه نشان‌دهده تغییر رویکرد فرانسه در قبال ایران است که همسایه و دوست عراق به شمار می‌آید. از نظر فرانسه نفوذ تهران در عراق که اغلب جمعیت آن را شیعیان تشکیل می‌دهند یک دلیل منطقی برای حضور ایران در کنفرانس روز دوشنبه پاریس است.

این منبع فرانسوی گفت که تنها مانع دعوت آنها موافقت دیگر شرکایشان است. اما آنها تا رسیدن به این اجماع فاصله زیادی ندارند.

انتهای پیام

کد N498973

وبگردی