آفتاب

کودتاچیان تایلند نقض حقوق بشر را رد کردند

کودتاچیان تایلند نقض حقوق بشر را رد کردند

کوالالامپور – ایرنا – ارتش تایلند با این ادعا که از زمان کودتا نقض حقوق بشر در این کشور رخ نداده است، صحت تازه ترین گزارش سازمان عفو بین الملل را که مدعی نقض گسترده حقوق بشر در تایلند است، رد کرد.

به گزارش ایرنا، سازمان عفو بین الملل روز پنجشنبه ارتش تایلند را به نقض گسترده حقوق بشر از اول خرداد ماه و پس از کودتای بدون خونریزی در این کشور جنوب شرق آسیا متهم کرد.

روزنامه تایلندی 'ملت' روز جمعه نوشت که ارتش این کشور این گزارش سازمان عفو بین الملل را رده کرده است.

در این گزارش که اطلاعات گردآوری شده آن تا 10 مرداد سال جاری است، محدودیت آزادی بیان و سانسور رسانه ها از جمله دیگر اتهاماتی است که دولت کودتا مرتکب انجام آنها شده است.

براساس این گزارش از زمان کودتا، 665 نفر از مخالفان سیاسی، دانشگاهیان و فعالان سیاسی تایلند توسط دولت کودتا فراخوانده شده اند که 242 نفر از آنها بازداشت شده اند.

عفو بین الملل همچنین در گزارش خود افزایش افترای سلطنتی یا اتهامات علیه خانواده سلطنتی تایلند را نیز مورد اشاره قرار داده است.

توهین علیه خانواده سلطنتی در تایلند از جمله جرایمی است که متهمان آن ممکن است 15 سال حبس را متحمل شوند.

ارتش تایلند بر اساس گزارش های که توسط خود ارتش آماده شده، مدعی است که نقض قوانین حقوق بشر در این کشور رخ نداده است.

ارتش تایلند همچنین گزارش عفو بین الملل را عاملی دانسته است تا مردم با استناد به آن تعبیر نادرستی از شرایط این کشور داشته باشند.

دولت کودتا در تایلند اول خرداد ماه سال جاری با احضار وزیران دولت موقت، نمایندگان مجلس و شخصیت های برجسته و رقبای سیاسی به منظور ارایه گزارش، برخی از آن ها را بازداشت و اعلام کودتا کرد.

'چاتورون چایسانگ' وزیر آموزش دولت ساقط شده این کشور نیز که ارتش را به تله گذاشتن برای سیاستمداران و انجام کودتا متهم کرده بود در نشست خبری دستگیر شد.

نظامیان تایلند پس از کودتای هرگونه اعتراض را ممنوع کرده، شبکه های اجتماعی و رسانه ها را تحت کنترل در آورده و منع رفت و آمد شبانه وضع کردند.

قانون حکومت نظامی در تایلند به نظامیان اجازه می دهد افراد را بدون اتهام به مدت هفت روز بازداشت کنند.

آساق**241**1611
کد N497619

وبگردی