آفتاب

نمایندگان پارلمان انگلیس خواستار دخالت ملکه الیزابت برای جلوگیری از جدایی اسکاتلند شدند

نمایندگان پارلمان انگلیس خواستار دخالت ملکه الیزابت برای جلوگیری از جدایی اسکاتلند شدند

لندن – ایرنا- شماری از نمایندگان ارشد و بانفوذ پارلمان انگلیس بدلیل ترس از نتایج احتمالی همه پرسی استقلال اسکاتلند در روز هیجدهم سپتامبر، خواستار دخالت ملکه الیزابت برای جلوگیری تجزیه بریتانیا شده اند.

به گزارش ایرنا، روزنامه دیلی تلگراف روز سه شنبه نوشت: نمایندگان ارشد پارلمان بر این باورند که دخالت ملکه انگلیس می تواند شرایط را به نفع کارزار تبلیغاتی (کمپین ) مخالفان استقلال اسکاتلند که هم اینک چندان مناسب نیست، در 9 روز مانده به زمان همه پرسی، تغییر دهد.

نتایج نظرسنجی موسسه 'یوگو' که روز یکشنبه گذشته در ساندی تایمز منتشر شد، نشان می دهد در حال حاضر شمار طرفداران استقلال اسکاتلند از انگلیس از مرز 50 درصد فراتر رفته است.

براساس گزارش های منتشر شده، با انتشار نتایج این نظرسنجی ، روز دوشنبه، واحد پولی پوند با 1.4 درصد سقوط، به پایین ترین ارزش خود طی 10 ماه گذشته رسید و متعاقب آن ارزش سهام شرکت هایی که مقر آنها در اسکاتلند می باشند نیز کاهش یافت.

گفته می شود که خسارت وارده به شرکت های یاد شده به دلیل کاهش ارزش سهام آنها، در اولین روز کاری هفته، 2 میلیارد و 300 میلیون پوند بوده است.

به گزارش دیلی تلگراف، دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس از سوی نمایندگان پارلمان تحت فشار قرار گرفته است که از ملکه بخواهد که با مردم اسکاتلند صحبت کند.

این روزنامه به نقل از یک نماینده ارشد پارلمانی حزب محافظه کار نوشت: ملکه انگلیس لازم است همانند سال 1977 میلادی بار دیگر سخن بگوید چرا که سخنانش می تواند شرایط کنونی را تغییر دهد.

ملکه انگلیس در سال 1977 میلادی نیز در زمان همه پرسی برای تعویض اختیارات به مجالس ملی اسکاتلند و ولز سخنرانی کرده بود.

دیلی تلگراف نوشت: به دیوید کامرون هشدار داده شده است که پست نخست وزیری وی به نتایج همه پرسی 18 سپتامبر ( 27 شهریورماه ) استقلال اسکاتلند، گره خورده است.

این مساله از قبل قابل پیش بینی است که در صورت رای مثبت اسکاتلندی ها در این همه پرسی به استقلال این منطقه، دیوید کامرون به خاطر آنکه برگزاری این همه پرسی را تصویب کرد، با شدیدترین حملات روبرو خواهد شد.

توافق حاصله میان دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا و 'الکس سالموند' وزیر اول دولت محلی اسکاتلند و رهبرحزب ملی گرا، در پانزدهم اکتبر 2012 میلادی، به دنبال پیروزی این حزب در انتخابات پارلمانی اسکاتلند به دست آمد.

دیلی تلگراف نوشت: کامرون در حال حاضر با مشکلات جدی با حزبش مواجه است و نمایندگان پارلمان گفته اند که وی در صورت پیروزی حامیان استقلال اسکاتلند در همه پرسی، با رای عدم اعتماد نمایندگان مواجه می شود.

منابع انگلیسی پیشتر عنوان کرده بودند که دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس روز یکشنبه گذشته به دنبال اعلام نتایج نظرسنجی موسسه تحقیقاتی'یوگو'، با ملکه انگلیس نشست اضطراری داشته است.

به گفته این منابع ، ملکه الیزابت دوم، از تجزیه اسکاتلند به عنوان یک چشم انداز 'ترس آور' یاد کرده که می تواند منجر به بحران قانون اساسی و بی ثباتی در مرزهای شمالی انگلیس شود.

گفته می شود دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس این اطمینان را به ملکه این کشور داده است که دولت وی تمامی تلاشش را برای جلوگیری از تجزیه بریتانیا بکار خواهد بست.

به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، 'اد میلیبند' رهبر حزب مخالف کارگر نیز درصورتی که نتایج همه پرسی یاد شده به نفع طرفداران استقلال اسکاتلند باشد، سرنوشتش شبیه به کامرون خواهد بود و بایستی از رهبری این حزب استعفا دهد.

به هر صورت نتایج همه پرسی اسکاتلند، محکی برای مشروعیت و توانمندی احزاب سیاسی قدرتمند و قدیمی انگلیس و جایگاه کنونی آنها در سپهر سیاسی بریتانیا شمرده می شود.

سه حزب سیاسی مهم انگلیس شامل احزاب محافظه کار و لیبرال دمکرات که تشکیل دولت ائتلافی داده اند و نیز حزب مخالف کارگر مصمم شده اند تا اتحاد 307 ساله بین انگلیس و اسکاتلند را حفظ کنند.

در همه پرسی 18 سپتامبر( 27 شهریور) ، فقط افراد بالای 16 سال ساکن اسکاتلند (حدود چهار میلیون نفر) حق رای دارند و مردم سایر مناطق شامل انگلیس، ایرلند شمالی و ولز نمی توانند در آن شرکت کنند.

حزب ملی اسکاتلند که هدف اصلی اش استقلال است، به دنبال پیروزی در انتخابات پارلمانی اسکاتلند در سال 2011 میلادی، مشروعیت لازم برای برگزاری این همه پرسی را به دست آورد.

براساس طرح ارایه شده از سوی حکومت محلی اسکاتلند، در صورت رای مثبت مردم به استقلال، اسکاتلند در 24 مارس سال 2016 میلادی استقلال خود را جشن خواهد گرفت و نخستین انتخابات پارلمانی خود را در می سال 2016 میلادی برگزار خواهد کرد.

اروپام ** 1** 1552 **1917
کد N492192

وبگردی