آفتاب

تکاپوی احزاب مهم سیاسی انگلیس برای جلوگیری از جدایی اسکاتلند

تکاپوی احزاب مهم سیاسی انگلیس برای جلوگیری از جدایی اسکاتلند

لندن– ایرنا- رهبران احزاب مهم سیاسی انگلیس به دنبال انتشار نتایج شوک آور نظرسنجی موسسه ˈیوگوˈ مبنی بر موافقت 50 درصد مردم این کشور با استقلال اسکاتلند، درصدد یافتن راهی برای جلوگیری از تجزیه بریتانیا در 10 روز مانده به برگزاری همه پرسی هستند.

به گزارش ایرنا، نتایج نظرسنجی موسسه 'یوگو' که روز یکشنبه گذشته در ساندی تایمز منتشر شد نشان می دهد شمار طرفداران استقلال اسکاتلند از انگلیس از مرز 50 درصد فراتر رفته است.

براساس نتایج این نظرسنجی، طرفداران استقلال اسکاتلند با فاصله اندکی (به نسبت 51 به 49 درصد) از مخالفان پیشی گرفته اند. این اولین و تنها نظرسنجی بزرگی است که از پیش افتادن استقلال طلبان حکایت دارد.

دیلی تلگراف در شماره روز دوشنبه نوشت: دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس و رهبر حزب محافظه کار، 'گوردون براون' از اعضای ارشد حزب مخالف کارگر و نخست وزیر پیشین این کشور در کنار 'اد میلیبند' رهبر این حزب، تلاش هماهنگی برای نجات بریتانیا بکار بسته اند.

اسکاتلند، با جمعیتی حدود 5.5 میلیون نفر، در کنار انگلیس، ولز و ایرلند شمالی یکی از سرزمین ها یا ملت های تشکیل دهنده کشور پادشاهی متحده است که به عنوان بریتانیا شناخته می شود.

اسکاتلند در حال حاضر به صورت شبه فدرالی و با استفاده از کابینه، نخست وزیر و پارلمان منطقه ای خود اداره می شود.

دیلی تلگراف می نویسد: دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس روز یکشنبه به دنبال اعلام نتایج نظرسنجی موسسه تحقیقاتی'یوگو'، با ملکه انگلیس نشست اضطراری داشته است.

به نوشته دیلی تلگراف، ملکه الیزابت دوم، از تجزیه اسکاتلند به عنوان یک چشم انداز 'ترس آور' یاد کرده که می تواند منجر به بحران قانون اساسی و بی ثباتی در مرزهای شمالی انگلیس شود.

این روزنامه نوشت: به نظر می رسد دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس این اطمینان را به ملکه این کشور داده است که دولت وی تمامی تلاشش را برای جلوگیری از تجزیه بریتانیا بکار خواهد بست.

به نوشته دیلی تلگراف، دیوید کامرون درهمین راستا قرار است جزییات بیشتری را درمورد طرح جدید دولتش درخصوص دادن اختیارات بیشتر به دولت محلی اسکاتلند اعلام کند.

'جورج آزبورن' وزیر دارایی انگلیس روز یکشنبه گذشته برای تقویت موضع مخالفان جدایی اسکاتلند از بریتانیا، گفته است در چند روز آینده طرحی برای اعطای قدرت بیشتر به پارلمان اسکاتلند ارائه خواهد شد که بر اساس آن، پارلمان محلی اسکاتلند در زمینه مسائل اقتصادی و مالیات قدرت تصمیم گیری بیشتری پیدا خواهد کرد.

این مساله قابل پیش بینی است که در صورت رای مثبت اسکاتلندی ها در این همه پرسی به استقلال این منطقه، دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس به خاطر آنکه برگزاری این همه پرسی را تصویب کرد، با شدیدترین انتقادات روبرو خواهد شد.

توافق حاصله میان دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا و 'الکس سالموند' وزیر اول دولت محلی اسکاتلند و رهبرحزب ملی گرا، در پانزدهم اکتبر 2012 میلادی، به دنبال پیروزی این حزب در انتخابات پارلمانی اسکاتلند به دست آمد.

الکس سالموند وزیر اول دولت محلی اسکاتلند و رهبر موافقان استقلال، این پیشنهاد جدید دولت انگلیس را رشوه ای 'از سر ترس' توصیف کرد و گفت 'آنها اعتبار خود را از دست داده اند بنابراین این اقدام آنها بی تاثیر است.'

درهمین حال گوردون براون نیز اعلام کرده است با هدف تقویت کارزار تبلیغاتی مخالفان استقلال اسکاتلند و جذب بیشتر آرای خاکستری (کسانی که هنوز مردد هستند)، به همراه اد میلیبند رهبر حزب کارگر تور شش روزه تبلیغاتی در اسکاتلند به راه خواهد انداخت.

این اولین بار از زمان شکست حزب کارگر در انتخابات سراسری 2010 میلادی است که براون و میلیبند دریک چارچوب مشترک کاری، با یکدیگر همکاری می کنند.

گوردون براون نخست وزیر پیشین انگلیس پیشتر گفته است: من خواستار پارلمان برای اسکاتلند هستم. من خواستار قدرت هایی بیشتر هستم بنابراین من خواستار تغییر برای قوی تر شدنم ولی در عین حال می خواهم منابع ام را با باقی بریتانیا تقسیم کنم.

براون که خودش متولد اسکاتلند است، نتایج نظرسنجی جدید موسسه یوگو که موید پیشی گرفتن موافقان استقلال اسکاتلند است را نتیجه سیاست های دولت محافظه کار انگلیس می داند.

دولت دیوید کامرون که از ائتلاف احزاب محافظه کار و لیبرال دمکرات تشکیل شده است عمدتا سیاست های حزب محافظه کار انگلیس را دنبال می کند.

براون بر این باور است که اعمال سیاست هایی مثل کاستن از خدمات و هزینه های رفاهی از جمله در زمینه مسکن و اصلاح مالیاتی، شرایط را برای طرفداران اتحاد اسکاتلند با بریتانیا 'دشوار' کرده است.

گفته می شود، در حال حاضر بحث خدمات اجتماعی و درمانی از جمله کلیدی ترین مباحثی است که می تواند جهت آرای خاکستری و نیز آرای کارگران را در اسکاتلند سمت و سو ببخشد.

دیلی تلگراف درهمین مورد نوشت: یکی از علل گرایش افراد جوان از جمله کارگران به حزب ملی اسکاتلند به رهبری الکس سالموند، سیاست های دولت کامرون در ارتباط با خدمات درمانی و اجتماعی بوده است. بوریس جانسون شهردار لندن نیز در مطلبی که روز دوشنبه در روزنامه دیلی تلگراف به چاب رسید، هشدار داده است که استقلال اسکاتلند یک 'فاجعه برای بریتانیا ' خواهد بود.

شهردار جنجالی لندن اظهار امیدواری کرده است که بدلیل احتمال وقوع این تراژدی، همه از این خواب خرگوشی بیدار شوند.

'نیکولا استورجن' معاون دبیرکل حزب ملی اسکاتلند عنوان کرده است، این نظرسنجی نشان می دهد شمار کسانی که در سراسر اسکاتلند به این نتیجه رسیده اند که استقلال بهترین راه برای حفاظت از خدمات درمانی، اقتصادی و نیز ایجاد شغل می باشد، افزایش یافته است. این بهترین راه برای اطمینان یافتن از آن است که ما هرگز دوباره دولتی محافظه کار که به آن رای نداده ایم، نخواهیم داشت و ما همواره دولت هایی را در اسکاتلند خواهیم داشت که به آن رای داده ایم.

به هر صورت نتایج همه پرسی اسکاتلند، محکی برای مشروعیت و توانمندی احزاب سیاسی قدرتمند و قدیمی انگلیس و جایگاه کنونی آنها در سپهر سیاسی بریتانیا در مواجهه با احزاب سیاسی نوظهور در این کشور شمرده می شود.

سه حزب سیاسی مهم انگلیس شامل احزاب محافظه کار و لیبرال دمکرات که تشکیل دولت ائتلافی داده اند و نیز حزب مخالف کارگر مصمم شده اند تا اتحاد 307 ساله بین انگلیس و اسکاتلند را حفظ کنند.

در همه پرسی 18 سپتامبر( 27 شهریور) ، فقط افراد بالای 16 سال ساکن اسکاتلند (حدود چهار میلیون نفر) حق رای دارند و مردم سایر مناطق شامل انگلیس، ایرلند شمالی و ولز نمی توانند در آن شرکت کنند.

حزب ملی اسکاتلند که هدف اصلی اش استقلال است، به دنبال پیروزی در انتخابات پارلمانی اسکاتلند در سال 2011 میلادی، مشروعیت لازم برای برگزاری این همه پرسی را به دست آورد.

براساس طرح ارایه شده از سوی حکومت محلی اسکاتلند، در صورت رای مثبت مردم به استقلال، اسکاتلند در 24 مارس سال 2016 میلادی استقلال خود را جشن خواهد گرفت و نخستین انتخابات پارلمانی خود را در می سال 2016 میلادی برگزار خواهد کرد.

اروپام ** 2** 1552**1485** 1337
کد N491573

وبگردی