آفتاب

زمان آغاز عملیات حل معمای ام.اچ 370 مشخص شد

زمان آغاز عملیات حل معمای ام.اچ 370 مشخص شد

کوالالامپور- ایرنا- عملیات جستجو در اعماق اقیانوس هند برای حل معمای پرواز ام.اچ 370 مالزی تا دو هفته دیگر از گرفته می شود.

به گزارش ایرنا، ˈتونی ابوتˈ نخست وزیر استرالیا که برای سفری یک روزه در مالزی بسر می برد روز شنبه به خبرنگاران، گفت که مرحله جدید عملیات جستجو تا دو هفته دیگر براساس نقشه برداری هایی که از اعماق اقیانوس هند در حال انجام است، آغاز می شود.

پرواز ام.اچ 370 خطوط هوایی مالزی 17 اسفند ماه سال گذشته در مسیر کوالالامپور به پکن با 239 سرنشین ناپدیدشد.

تونی ابوت گفت که عملیات برای یافتن این هواپیما که از مسیر پروازی خود منحرف و گمانه زنی های زیادی در مورد ناپدید شدن آن انجام شد، تا زمانی که لازم باشد، ادامه می یابد.

استرالیا رهبری عملیات جستجوی این هواپیما که بیشترین سرنشینان آن چینی بودند و اعتقاد بر این است که در جنوب اقیانوس هند و در غرب استرالیا سقوط کرده است را بر عهده دارد.

نخست وزیر استرالیا گفت که در این مرحله از عملیات جستجو که هزینه آن را دو کشور مالزی و استرالیا بر عهده دارند از بهترین فناوری ها استفاده می شود و عملیات تا زمانی که اعماق اقیانوس جستجو شود ادامه می یابد.

کارشناسان فنی برای نهایی کردن محل احتمالی سقوط ام.اچ 370 بر منطقه وسیعی از اقیانوس هند با وسعت 60 هزار کیلومتر مربع تمرکز کرده اند.

دولت ˈنجیب تون رزاقˈ نخست وزیر مالزی پس از ناپدیدشدن این هواپیما در خصوص اطلاع رسانی به طور گسترده ای آشفته عمل کرد و به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

ˈتونی ابوتˈ در نخستین سفر رسمی خود به مالزی در دیدار با همتای مالزیایی همچنین در خصوص سرنوشت پرواز ام.اچ 17 خطوط هوایی این کشور که براثر شلیک موشک در منطقه مورد نزاع در اوکراین سقوط کرد نیز بحث و گفت وگو کرد.

در میان 298 سرنشین این پرواز 38 شهروند استرالیا نیز در حال سفر از آمستردام به کوالالامپور بودند که کشته شدند.

نجیب روز شنبه پس از دیدار با ابوت به خبرنگاران گفت که گزارش های اطلاعاتی در مورد آنچه در خصوص این هواپیما اتفاق افتاده ˈبسیار قطعیˈ است، اما توضیح بیشتری نداد.

محققان هلندی اعلام کرده اند که گزارش اولیه در مورد سرنگونی پرواز ام.اچ 17 را روز سه شنبه ارایه می کنند.

ده ها شهروند هلندی در این پرواز جان خود را از دست دادند.

نخست وزیر مالزی، گفت که آنچه باید در این مرحله انجام شود جمع آوری شواهد فیزیکی برای ارایه به دادگاه است.

به گفته وی، محققان ˈدستکم چندهفتهˈ قبل از فرارسیدن زمستان برای جستجو در محل سقوط هواپیما و شناسایی اجساد باقی مانده و جمع آوری شواهد به زمان نیاز دارند.

عملیات جستجو در شرق اوکراین از اوایل ماه اوت (حدود یک ماه پیش) به دلیل درگیری های شدید بین نظامیان کی یف و جدایی طلبان این کشور در منطقه متوقف شد.

آساق**1611
کد N486789

وبگردی