آفتاب
در اولین جلسه بعد از تعطیلات مجلس؛

گزارش نهایی وضعیت منطقه زلزله زده بستک در صحن قرائت می‌شود

گزارش نهایی وضعیت منطقه زلزله زده بستک در صحن قرائت می‌شود

نماینده مردم بستک،بندرلنگه و پارسیان در مجلس با یادآوری اینکه گزارش نهایی بازدید از منطقه زلزله زده بستک و وضعیت بازسازی منازل مسکونی خسارت دیده به کمیسیون عمران ارائه شده است، گفت: این گزارش بعداز تعطیلات تابستانی و اولین جلسه مجلس در صحن علنی قرائت می شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خلیج فارس، احمد جباری در خصوص آخرین وضعیت گزارش بازدید اعضای کمیسیون عمران از منطقه زلزله زده بستک که دی ماه سال گذشته رخ داد، گفت: هفته گذشته این گزارش به کمیسیون عمران ارائه شده و در اولین هفته شروع به کار مجلس بعد از تعطیلات تابستانی در صحن علنی مجلس قرائت می‌شود.

نماینده مردم بستک،بندرلنگه و پارسیان در مجلس شورای اسلامی درباره جزئیات و محورهای این گزارش با بیان اینکه در مواقع بروز یک حادثه معمولا مسئولان برای رسیدگی به مردم از منطقه حادثه دیده بازدید می‌کنند وقولها و وعده هایی می‌دهند، افزود: متاسفانه بیشتر این وعده‌ها عملیاتی نشده و باعث بی اعتمادی مردم می‌شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: بر اساس برآورد اولیه بنیاد مسکن حدود 850 واحد در منطقه بستک شناسایی شد که باید بازسازی و احداث می شدند که در مراحل بعدی بررسی‌ها این رقم به هزار واحد مسکونی رسید.

جباری ادامه داد: قرار شد بر اساس مصوبه دولت برای احداث این واحدها و همچنینی تعمیر 800 واحد خسارت دیده وام 25 میلیون تومانی با سود 4 درصد به مردم زلزله زده پرداخت شود.

وی با بیان اینکه بانک ملی به عنوان بانک عامل برای پرداخت تسهیلات ترمیم و بازسازی واحدهای مسکونی زلزله زده تعیین شد، تصریح کرد: بانک ملی همکاری خوبی با مردم نداشت به همین علت این ماموریت به بانک رفاه سپرده شد.

نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس نهم گفت: بانک رفاه نیز با تاخیر ابلاغیه ای به استان فرستاد، که در این ابلاغیه مصوبه قانونی دولت کامل لحاظ نشده بود چرا که مقرربود این تسهیلات با کارمزد 4 درصد به مردم پرداخت شود اما از مردم سود 20 درصدی دریافت کردند.

جباری افزود: در ابلاغیه ارسال شده فقط برای 30 درصد کل خسارات وارد شده به منطقه بستک برنامه ریزی شده بود و برای مابقی موارد پیش بینی صورت نگرفته بود و از سوی دیگر به علت دریافت سود 20 درصدی مردم از این وام استقبال نکردند.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: برخی از مردم خودشان با قرض، خانه های خود را تا حدودی بازسازی کردند و برخی هم که قادر به قرض گرفتن نبودند فعلا برای نوسازی و بازسازی منازل تخریب شده خود اقدامی نکرده اند.

این نماینده مردم در مجلس نهم با یادآوری اینکه دولت مصوب کرد، 5 میلیون تومان وام بلاعوض نیز به مردم زلزله زده داده شود، گفت: پرداخت این وام های بلاعوض نیزهم باید از منابع دولتی تامین می شد که در این مورد هم تخصیص اعتبار 100 درصد صورت نگرفت .

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه گزارش نهایی بازدید اعضای کمیسیون عمران از وضعیت منطقه زلزله زده بستک و مردم این منطقه برای قرائت در صحن علنی مجلس آماده شده است، تصریح کرد: حدود 8 ماه از وقوع زلزله بستک می‌گذرد و تا این زمان مسئولان دولت هر کاری که می خواستند باید انجام می دادند، بازدید مجلس انجام شده و نقاط قوت و ضعف مشخص شده است که در گزارش ارائه شده به همه این موارد اشاره می شود.

انتهای پیام

کد N478052

وبگردی