آفتاب

دلیل محبوبیت وایبر چیست؟

دلیل محبوبیت وایبر چیست؟

وایبر در اصل یک برنامه ارتباطی ساده بود که برای کاربران ios و آندروید طراحی شده بود.

تفاوت اصلی این برنامه با Whatsapp در این بود که در وایبر با استفاده از وایرلس و یا GPRS می‌توانید به راحتی به مکالمه با طرف مقابل خود بپردازید، برنامه Whatsapp فقط ویژگی ارسال پیام را دارد و از امکانات صوتی بی نصیب است.

در ابتدا Whatsapp در آسیا به محبوبیت رسید و در سایت‌های اینترنتی به سرعت دانلود شد. سپس وایبر با امکانات بسیاری که به برنامه خود اضافه کرد و با داشتن میلیون‌ها کاربر از سراسر دنیا توانست محبوبیت بیشتری کسب کند.

در کنار این دو برنامه، برنامه های محبوب دیگری مثل WeChat و Line هم در اختیار کاربران قرار گرفته‌اند که Line هم همانند وایبر قابلیت مکالمه را دارد.

حرکت جدید وایبر برای نصب این برنامه در کلاینت رو میزی باعث تغییر طبقه بندی این برنامه شده است که توانسته است  رقیبان خود را پشت سر بگذارد. وایبر برنامه به راحتی روی سیستم کامپیوتر نصب و مورد استفاده قرار می گیرد.

وایبر در حال حاضر در مقابل رقیبان جدی مثل اسکایپ و iMessage قرار گرفته است.

شرکت وایبر

وایبر مدیا شرکتی قبرسی است که در بلاروس و اسرائیل مراکزی برای توسعه دارد. این شرکت را تلمن مارکو، کارافرین آمریکایی-اسرائیلی، دانش‌آموخته علوم رایانه دانشگاه تل آویو و عضو سابق نیروهای دفاعی اسرائیل تاسیس کرده است.

تاریخچه وایبر

وایبر در ۲ دسامبر ۲۰۱۰ ابتدا برای آی‌فون، برای رقابت مستقیم با اسکایپ ارائه شد. یک نگارش پیش از انتشار برای اندروید در مه ۲۰۱۱ ظاهر شد اما محدود به ۵۰٫۰۰۰ کاربر بود؛ در ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۲ یک نگارش محدود نشده منتشر شد. وایبر برای دستگاه‌های ویندوز فون و بلک‌بری در ۸ مه ۲۰۱۲ ارائه شد. با رسیدن به ۵۰ میلیون کاربر در ۲۴ ژوئیه ۲۰۱۲، پیام‌رسانی گروهی و موتورِ کیفیت صدای بالا به هر دو نرم‌افزارهای اندروید و آی‌فون اضافه شدند. از این نرم‌افزار برای سری‌های ۴۰ نوکیا، سیمبیان و سیستم‌عامل بادا سامسونگ نیز در همان روز خبر دادند.

در ابتدا، قابلیت تماس صوتی فقط برای نرم‌افزارهای آی‌فون و اندروید در دسترس بود، با این وعده که تماس صوتی به نگارش‌های رسیدنیِ نرم‌افزارهای بادا، سیمبیان و ویندوز فون اضافه خواهد شد، اما هیچ اشاره‌ای به سیستم‌عامل بلک‌بری و سری ۴۰ نوکیا نشد. این محدودیت بنظر می‌رسد بخاطر هستهٔ بلک‌بری و سری ۴۰ نوکیا باشد که از نرم‌افزارهای صدا روی پروتکل اینترنت پشتیبانی آسانی نمی‌کند. همانطور که وعده داده شد، در ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۲، تماس صوتی با کیفیت بالا و پیام‌رسانی گروهی برای ویندوز فون‌هایی که روی دستگاه‌های نوکیا نصب هستند، بعنوان بخشی از همکاری منحصر به فرد با نوکیا در دسترس قرار گرفت.

وایبر همراه تماس صوتی بطور رسمی برای همهٔ دستگاه‌های ویندوز فون ۸ در ۲ آوریل ۲۰۱۳ منتشر شد. در اوت ۲۰۱۳، وایبر بعنوان یک نرم‌افزار آزمایشی عمومی برای لینوکس منتشر شد. در ابتدا، نگارش دودویی ۶۴ بیت برای دریافت در دسترس قرار گرفت. در ۱۳ فوریه ۲۰۱۳، راکوتن از خرید وایبر به قیمت ۹۰۰ میلیون دلار خبر داد.
کد N475569

وبگردی