آفتاب
روزنامه نگار آمریکایی:

ناتو با اقدامات عملی از سیاست های پوتین جلوگیری کند

ناتو با اقدامات عملی از سیاست های پوتین جلوگیری کند

تهران-ایرنا- ˈدیوید فرانسیسˈ روزنامه نگار مقیم آمریکا می گوید، جلوگیری از اجرای سیاست های ˈولادیمیر پوتینˈ در اوکراین و سایر کشورهای بلوک شرق سابق ، علاوه بر محکومیت های شدید لفظی، نیازمند اقدامات عملی از سوی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) است.

این روزنامه نگار در مقاله ای در نشریه آمریکایی ˈفارین پالیسیˈ نوشت، همزمان با انجام مذاکرات میان رییس جمهوری روسیه و ˈپترو پروشنکوˈ همتای اوکراینی اش در بلاروس ، شواهد حاکی از تشدید تهاجم روسیه به خاک اوکراین از طریق اعزام سرباز و تانک به شرق اوکراین بود.

به گفته وی ، به رغم محکومیت سریع اقدامات روسیه از سوی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) در روز دوشنبه (25 اوت)، این اقدام تاثیری در بازداشتن پوتین نداشت. اما، باید توجه داشت که این ائتلاف نظامی، به جز اظهارات شدیداللحن به منظور بازداشتن روسیه از قلدری در یکی از همسایگان مهم اروپا، گزینه های دیگری نیز در اختیار دارد.

اوکراین عضو ناتو نیست و در نتیجه، این سازمان ملزم به استقرار نیروی زمینی یا پشتیبانی هوایی از این کشور نیست. ناتو می تواند تسلیحات در اختیار اوکراین قرار دهد اما، پیروزی در این جنگ به عهده اوکراینی هاست.

وی می افزاید: سیاست پوتین یا به عبارتی، این اعتقاد که روسیه حق دارد بدون در نظر گرفتن جا و مکان، برای حفاظت از روس زبان ها وارد عمل شود، شماری از کشورهای عضو ناتو مانند استونی، لتونی و لهستان را در معرض خطر قرار می دهد. هر یک از این کشورها شهروندانی دارند که به زبان روسی حرف می زنند. کرملین نشان داد که چنانچه مسکو به این نتیجه برسد که این دسته از مردم در معرض تهدید قرار دارند، مرزهای این کشورها نیز در امان نخواهد بود.

به گفته ˈکورت ولکرˈ سفیر آمریکا در ناتو از سال 2008 تا 2009، این سازمان اکنون در میانه تلاش برای برقراری توازن بین شرایط و مسایل متفاوت است؛ به این معنی که در تلاش است ضمن دادن این هشدار شدید به روسیه که از آندسته از اعضای ناتو که در گذشته بخشی از بلوک شرق بودند، فاصله بگیرد، به گونه ای خصمانه رفتار نکند که جاه طلبی های ارضی روسیه را تحریک کند. این نشان می دهد ناتو خواستار دوره جنگ سرد دوم است.

روزنامه نگار آمریکایی با اشاره به اقدامات ناتو، از جمله رزمایشی که قرار است در ماه اکتبر در لهستان برگزار کند، نوشت: ناتو پس از شروع بحران اوکراین درصدد نمایش قدرت در کشورهای وابسته به بلوک شوروی سابق برآمد. این ائتلاف نظامی در ماه مه سه بار اقدام به گشت زنی هوایی بر فراز کشورهای حوزه بالتیک کرد و علاوه بر این، رزمایش های هوایی در منطقه برگزار کرد. اوباما قبل از شرکت در نشست هفته آینده ناتو در ˈولزˈ، به استونی سفر می کند، سفری که به منزله نمایش همبستگی با کشوری است که پوتین آشکارا به چشم نامزد مداخله بعدی روسیه نگاه می کند.

نویسنده در بخش دیگری از این مقاله به نقل از ولکر می گوید، ناتو می تواند کارهای دیگری مانند سازماندهی مجدد یک نیروی خبره سیار به عنوان نیروی واکنش ناتو و یک نیروی چند ملیتی در اروپای شرقی انجام دهد. این کار به منزله نمایش همبستگی چند ملیتی خواهد بود.

رسانام** 1088**5981
کد N469089

وبگردی