آفتاب

پوتین: همکاری اوکراین و اتحادیه اروپا 100 میلیارد دلار به روسیه زیان می زند

پوتین: همکاری اوکراین و اتحادیه اروپا 100 میلیارد دلار به روسیه زیان می زند

مسکو-ایرنا- ˈولادیمیر پوتینˈ رییس جمهوری روسیه گفت که کشورش بر اثر اجرای موافقت نامه همکاری اقتصادی اوکراین و اتحادیه اروپا حدود 100 میلیارد دلار از دست می دهد.

به گزارش ایرنا به نقل از بخش اخبار آنلاین روزنامه اینترنتی ˈگازتا روˈ، پوتین روز سه شنبه در اجلاس مینسک با شرکت روسای جمهوری اوکراین، بلاروس و قزاقستان و نمایندگانی از کمیسیون اروپا گفت: زیانی که روسیه از اجرای این موافقت نامه میان اوکراین و اتحادیه اروپا متحمل می شود بر اساس ارزیابی های بیش از 100 میلیارد دلار خواهد بود.

رییس جمهوری روسیه افزود: اجرای این موافقت نامه به بخش های مختلف اقتصادی ، صنعتی و کشاورزی روسیه ضربه می زند.

پوتین پیش بینی کرد که موافقت نامه همکاری اوکراین و اتحادیه اروپا به اقتصاد کشورهای بلاروس و قزاقستان نیز خسارت وارد کند.

وی گفت: لغو تعرفه های گمرکی اوکراین برای کالاهای اروپایی سبب سرازیر شدن سیل کالاها از کشورهای این قاره در بازار اوکراین خواهد شد.

پوتین ادامه داد: در این شرایط محصولات اوکراینی نیز که از کیفیت پایین تری نسبت به کالاهای اروپایی برخوردارند و توانایی رقابت با محصولات صادراتی این کشورها را ندارند، روانه بازارهای کشورهای عضو اتحادیه کمرکی در وهله اول روسیه می شوند.

رییس جمهوری روسیه گفت: نباید این واقعیت نادیده گرفته شود که بخشی از کالاهای اروپایی تحت عنوان کالاهای ساخت اوکراین به بازارهای روسیه ،قزاقستان و بلاروس صادر می شود.

رییس جمهوری روسیه افزود: در این شرایط روسیه به اقدامات موثر برای دفاع از منافع ملی خود دست خواهد زد.

اتحادیه گمرکی اوراسیا با حضور سران کشورهای عضو این اتحادیه و با تلاش ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه امروز در مینسک پایتخت بلاروس جریان دارد و در آن شرایط جدید تجاری کشورهای عضو اتحادیه گمرکی شامل روسیه، بلاروس و قزاقستان با اوکراین با توجه به عقد قرارداد همکاری اقتصادی آن کشور با اتحادیه اروپا با حضور روسای جمهوری این کشورها بررسی می شود.

ˈکاترین اشتونˈ مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ˈکارل دو گشتˈ و ˈگانتر اوتینگرˈ هم به عنوان کمیسیونرهای انرژی و تجارت نیز در این اجلاس شرکت دارند.

ˈاتحادیه گمرکی اوراسیاˈ شامل بلاروس، قزاقستان و روسیه در سال 2010 با هدف ایجاد ائتلافی مانند اتحادیه اروپا متشکل از کشورهای عضو اتحاد جماهیر شوروی سابق تشکیل شد.

کشورهای عضو قصد دارند بین خود وحدت اقتصادی پدید آورند و مرزهای گمرگی را بعداز سال 2011 لغو کردند.

اروپام*5*391*518 **1010
کد N467863

وبگردی