آفتاب

رهبران روسیه و اوکراین دیدار کردند

رهبران روسیه و اوکراین دیدار کردند

ولادیمیر پوتین و پترو پوروشنکو در اولین دیدار خود از ماه ژوئن، امروز (سه‌شنبه) در مینسک دیدار کردند و با یکدیگر دست دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، روسای جمهور روسیه و اوکراین در حالی قرار است با یکدیگر مذاکراتی مهم را انجام دهند که امید چندانی به حل و فصل درگیری میان نیروهای دولتی اوکراین و جدایی‌طلبان حامی روسیه وجود ندارد.

در جدیدترین تحولات اوکراین، کی‌یف چند ساعت پیش از مذاکرات مهم ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه با پترو پوروشنکو، همتای اوکراینی وی اعلام کرد: 10 سرباز روس را در خاک خود دستگیر کرده و در عین حال واشنگتن مسکو را متهم کرد با حملات نظامی مکرر به خاک اوکراین باعث تشدید درگیری می‌شود.

پترو پوروشنکو و ولادیمیر پوتین با همراهی مقامات بلندپایه اتحادیه اروپا و رهبران قزاقستان و بلاروس در شهر مینسک دیدار کردند تا از بالا گرفتن تنش‌ها که برخی نگران هستند جرقه درگیری مستقیم روسیه و اوکراین را می‌زنند، اجتناب کند.

سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا در اظهاراتی مسکو را به سبب حملات مکرر به خاک اوکراین با استفاده از توپخانه سیستم‌های دفاع هوایی، تانک و سربازان نیروی زمینی محکوم کرد و این اقدامات را تشدید قابل توجه درگیری خواند.

وی در پیامی در وب‌سایت توییتر نوشت: حملات مکرر روسیه به اوکراین غیرقابل پذیرش، خطرناک و آتشین هستند.

در عین حال سرویس امنیتی کی‌یف اعلام کرد، سربازان شبه نظامی واحد هوابرد 98 روسیه را در فاصله 50 کیلومتری جنوب شرق شهر دونتسک دستگیر کرده است.

والری گلتی، وزیر دفاع اوکراین در واکنش به این خبر گفت: سربازان روس رسما در نقاط مختلف روسیه در حال انجام رزمایش هستند. آن‌ها در واقعیت در حمله نظامی علیه اوکراین شرکت دارند.

همچنین سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در واکنش به این خبر گفت: اطلاعات غلط درباره فعالیت‌های روسیه داده شده است.

در آستانه برگزاری مذاکرات مهم مینسک درگیری‌ها در اوکراین تشدید شده و به نظر می‌رسد شورشیان جدایی‌طلب پس از عقب‌نشینی‌هایی که در پی حملات نیروهای دولتی داشته‌اند درصدد انجام یک ضدحمله است.

پوروشنکو و پوتین پیش‌تر در اوایل ماه ژوئن دیدار کوتاهی در فرانسه داشته‌اند. طی امروز مقامات اتحادیه اروپا و اتحادیه تحت رهبری روسیه موسوم به اتحادیه گمرکی قرار است به بحث درباره بحران اوکراین و مسائل تجاری بپردازند.

انتهای پیام

کد N467629

وبگردی