آفتاب

بیمارستان های کودکان باید به محیط خانه نزدیک باشد

بیمارستان های کودکان باید به محیط خانه نزدیک باشد

تهران - ایرنا - مسوول بخش روانشناسی مرکز طبی کودکان با اشاره به اینکه محیط بیمارستان برای کودکان ، استرس زا است، گفت: برای از بین بردن ترس کودکان از محیط درمانی لازم است که محیط بیمارستان های کودک به محیط خانه نزدیک باشد.

گیلدا رجبی در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا افزود: کودک در محیط بیمارستان با اشخاص جدید مانند پرستار و دکتر روبرو می شود و از سوی دیگر گاهی مداخلات تشخیصی و درمانی برای کودک دردناک است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین کودکان از اقدامات پزشکی مانند تزریق یا عمل جراحی می ترسند بنابراین باید محیط بیمارستان را به فضای خانه شبیه کرد تا کودکان کمتر ترس داشته باشند.

این روانشناس بالینی با بیان اینکه بازی و درس خواندن، دو فعالیت اصلی برای کودکان به شمار می رود، اضافه کرد: باید امکاناتی فراهم کرد تا کودک به این دو فعالیت در محیط درمانی نیز ادامه دهد بطورمثال ما در مرکز طبی کودکان برای کودکان مبتلا به بیماری های مزمن و طولانی مدت، معلم می آوریم تا از درس خود بازنمانند.

رجبی گفت: هرچند راه اندازی امکاناتی مانند زمین و فضای بازی در بیمارستان های دولتی سخت است اما باید در تمام بخش های کودکان ، اتاق بازی ایجاد شود.

وی افزود: اقامت طولانی در بیمارستان موجب بدخلقی و بیشتر شدن لجبازی کودکان می شود بنابراین لازم است با انجام اقداماتی مانند نقاشی کردن دیوارهای اتاق و شبیه کردن آن به فضای خانه از سلامت روان کودکان محافظت کرد.

رجبی با بیان اینکه ارائه مشاوره به خانواده کودکان بیمار نیز ضروری است، یادآور شد: هرچه دایره حمایت های اجتماعی و مالی از کودکان بیمار و والدین آنان بیشتر شود، سلامت روان کودکان بیشتر از آسیب ها در امان خواهد بود.

اجتمام(4)**9185 ** 1418
کد N464902

وبگردی