آفتاب

کرزای: رئیس‌جمهور جدید افغانستان دوم سپتامبر زمام امور را به دست می‌گیرد

کرزای: رئیس‌جمهور جدید افغانستان دوم سپتامبر زمام امور را به دست می‌گیرد

رئیس‌جمهور در حال کناره‌گیری افغانستان گفت، جانشین وی دوم سپتامبر 2014 (11 شهریور ماه) و علی‌رغم شمارش مجدد و بررسی آهسته آرا برای حذف آرای تقلبی، زمام امور را به دست می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، حامد کرزای، رئیس‌جمهور در حال کناره‌گیری افغانستان گفت: دولت کابل کاملا آماده مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید در دوم سپتامبر سال جاری میلادی است.

بنابر بیانیه کاخ ریاست جمهوری افغانستان، این تاریخ تغییر نمی‌کند، تاریخی که در پی گفت‌و‌گوها میان کرزای و یان کوبیس، رئیس هیات سازمان ملل در افغانستان تعیین شده است.

مراسم تحلیف رئیس جمهوری جدید افغانستان قرار بود 2 اوت سال جاری میلادی صورت گیرد اما دولت کابل پس از دور نخست انتخابات ریاست جمهوری که در آن هیچ‌یک از دو کاندیدای انتخابات نتوانستند پیروز شوند و دور دوم هم در ژوئن که با اتهامات تقلب گسترده همراه شد، با ناآرامی مواجه شده است.

در حالی که نگرانی‌ها از بازگشت جنگ داخلی در افغانستان زیاد شده است واشنگتن در ماه گذشته میلادی توافقی اضطراری را با هدف پایان دادن به بن‌بست میان اشرف غنی احمدزی، اقتصاددان سابق بانک جهانی و عبدالله عبدالله، وزیر سابق امور خارجه افغانستان که دو رقیب انتخاباتی هستند، میانجی‌گری کرد اما هیچ‌یک از این دو رقیب از موضع خودشان کوتاه نیامدند و در نهایت مساله شمارش و بررسی مجدد آرای انتخاباتی برای یافتن و حذف آرای تقلبی مطرح و آغاز شد.

تاکنون 60 درصد آرا بررسی شده و گام بعدی در حذف آرای تقلبی طی چند روز آتی احتمالاً باعث تنش میان این دو رقیب خواهد شد.

آمریکا به دنبال برگزاری مراسم تحلیل رئیس‌جمهور جدید پیش از آغاز نشست ناتو در ولز در چهارم سپتامبر 2014 است.

اگر هیچ‌یک از کاندیداها نتایج بررسی مجدد آرا را قبول نکنند، بحران سیاسی در افغانستان بدتر خواهد شد. همچنین بن‌بست انتخاباتی باعث احیای اختلافات قومی شده که پیش از جنگ داخلی 1990 افغانستان آغاز شده بود.

بسیاری از حامیان اشرف غنی پشتون‌های جنوب و شرق هستند در حالیکه حامیان عبدالله را تاجیک‌ها و گروه‌های ساکن شمال افغانستان تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام

کد N461860

وبگردی