آفتاب

همایش غار پاک در نخجیر برگزار می‌شود

همایش غار پاک در نخجیر برگزار می‌شود

‌مهر ماه امسال، همزمان با روز غار پاک، استان مرکزی میزبان غارشناسان کشور خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، نشستی با حضور انجمن غارشناسان کشور و جمعی از مسئولین در محوطه غار نخجیر برگزار شد.

هادی فدایی در این نشست به دور اول سفر رئیس جمهور قبل و در نظر گرفتن منطقه غار نخجیر به عنوان منطقه نمونه گردشگری اشاره کرد و گفت: هزار و 200 متر از این غار کف‌سازی و نورپردازی شده است.

وی اظهار کرد: سرمایه‌گذاری مناسب در این غار باید انجام شود تا شاهد حضور گردشگران از سراسر دنیا باشیم.

این مقام مسئول با تأکید بر زنده بودن این غار بیان کرد: لزوم زنده ماندن این نعمت خدادادی، آب است اما، متأسفانه با وجود کم‌آبی چند سال اخیر این غار در معرض خطر قرار خواهد گرفت و باید به سرعت در اینباره چاره‌اندیشی شود.

فرماندار دلیجان با اشاره به لزوم جلوگیری از وابستگی به نفت عنوان کرد: یکی از راه‌های مؤثر در این رابطه استفاده از صنعت توریسم است که استان مرکزی باید در راستای حضور موفق در این عرصه اقدام کند.

فدایی بیان کرد: انجمن‌های مردم‌نهاد در بسیاری از مسائل بسیار بهتر از بخش دولتی عمل کرده‌اند؛ براین اساس، باید با کار کارشناسانه به این گروه‌ها اعتماد کرده و از ظرفیت بالای آنها استفاده کرد.

به گزارش ایسنا، رئیس هیئت مدیره انجمن غارشناسی ایران نیز در این نشست گفت: این غار از نمونه غارهای آهکی کشور است.

رئیس انجمن غارشناسان کشور گفت: غار آهکی نخجیر از زیبایی‌های خلقت بوده و زنده بودن و رشد کردن، از ویژ‌گی‌های این غار است.

جلال نظام‌دوست تصریح کرد: در گذشته با بهره‌برداری غیر اصولی از این غار خساراتی به آن وارد آمده که قابل جبران نیست اما، با توجه به پیگیری مسئولین استانی امید است که در آینده شاهد خسارت بیشتر در این غار بی‌نظیر نباشیم.

وی با اشاره به عدم کف‌سازی غار در دنیا افزود: متأسفانه در ایران کف‌سازی غارها محیط طبیعی غار به هم زده و باعث تخریب غار می‌شود.

این غارشناس بیان کرد: کشور ما پتانسیل لازم را جهت جذب گردشگر دارد ولی تنها اقدامی که در اینباره صورت می‌گیرد تغییر شکل ظاهری این جاذبه‌های طبیعی است که به آنها آسیب می‌رساند و این در حالی است که کشورهای همسایه سالیانه از این طریق درآمد مطلوبی به دست می‌آورند.

وی اظهار کرد: امیدواریم راه‌اندازی فازهای بعدی غار نخجیر با دید علمی‌تر و نیز با استفاده از تجارب کارشناسانه انجام پذیرد.

این محقق حوزه غارشناسی گفت: این غار در گذشته مأمن کورماهی بدون رنگ بوده اما، تبدیل دهانه کوچک این غار به دربی بزرگ، موجب از بین رفتن برخی ساکنین غار مانند این ماهی شده است .

به گزارش ایسنا، شهردار نراق نیز در این نشست گفت: منابع آب این منطقه به شدت کاهش یافته است و غار در معرض خطر مرگ قرار گرفته است.

وی با اشاره به سایت طبیعی محدوده غار نخجیر بیان کرد: سرمایه‌گذاری کلان در این محدوده کار اشتباهی است و این منطقه بیش از این استعداد ندارد.

محمود مرادی ادامه داد:در پنج کیلومتری این منطقه شهر تاریخی نراق قرار گرفته و احداث هتل در این منطقه کار بیهوده‌ای است.

این مقام مسئول تصریح کرد: این منطقه باید با امکانات رفاهی و نیز ایجاد مکانی جهت حضور هلال‌احمر تجهیز شود اما، با وجود نزدیکی این منطقه به نراق به عنوان یک امتیاز، سیاست‌های تدوین شده درباره غار نباید باعث تخریب نراق شود.

شهردار نراق با اشاره به واقع شدن غار نخجیر بین دو شهر نراق و دلیجان افزود: این دو شهر اختلافات را در ای باره کنار گذاشته و به این نتیجه رسیده‌اند که هر دو شهر از این منطقه استفاده و به بقای غار کمک کنند.

وی با تأکید بر ظرفیت‌های بالای استان مرکزی در حوزه گردشگری عنوان کرد: غار نخجیر تنها پنج درصد از ظرفیت گردشگری استان مرکزی است و متأسفانه 95 درصد دیگر رها شده است.

به گزارش ایسنا، شهردار دلیجان نیز با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت NGOها بیان کرد: غار نخجیر باید شناسانده شود تا گردشگران بیشتری از این شگفتی طبیعی استفاده کنند.

مهدی اسماعیلی با اشاره به آب و هوای متفاوت دلیجان که در یک منطقه شاهد هوای گرم و در منطقه دیگری هوای سرد را شاهد هستیم بیان کرد: این ظرفیت‌ها باید شناسانده شود تا گردشگری که جهت بازدید از غار نخجیر به این منطقه می‌آید با اطلاعات کافی از مناطق دیگر نیز بازدید داشته باشد.

وی با بیان اینکه توریستی کردن غار یک سری زیر ساخت‌ها نیاز دارد و کف‌سازی بخشی از این زیر ساخت‌ها بوده است، به اختصاص اعتبارات سال 93 به این غار اشاره و اظهار کرد: برای یک سال آینده برنامه جامعی جهت رفع مشکلات غار داریم که تحولی بزرگ را به وجود خواهد آورد.

‌انتهای پیام

کد N460409

وبگردی