آفتاب
یک استاد حوزه:

علامه مجلسی احیاگر آثار اهل‌بیت(ع) است

علامه مجلسی احیاگر آثار اهل‌بیت(ع) است

یک استاد حوزه علمیه گفت: مرحوم علامه محمدباقر مجلسی احیاگر آثار اهل بیت(ع) است.

یک استاد حوزه علمیه گفت: مرحوم علامه محمدباقر مجلسی احیاگر آثار اهل بیت(ع) است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی مروی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، گفت: علامه مجلسی در سال 1037 هجری چشم به جهان گشود و از همان اوان کودکی یعنی 4 سالگی تحت تربیت و تعلیم پدر دانشمند خود پرورش پیدا کرد.

وی عنوان کرد: این عالم بزرگوار به کلیه علومی که مجتهدان بدان نیاز دارند از قبیل صرف و نحو، ریاضی، فلسفه و حکمت، تاریخ و تفسیر، اصول فقه و کلام و ... احاطه کامل داشت و در بیشتر آنها صاحب نظر بود.

این استاد حوزه علمیه اظهار کرد: مرحوم مجلسی روشی معتدل مابین اصولی و اخباری داشت در عین اینکه محدثی بزرگ بود به علوم عقلی هم توجهی خاص داشت.

وی افزود: علامه مجلسی از جمله بزرگانی است که علوم نقلی همچون فلسفه را خوانده و از اساتید این علوم محسوب می‌شده ولی درعین حال همه چیز را در منبع وحی یافته بود و تمام همت خویش را به نشر روایات معصومین(ع) اختصاص داد.

مروی عنوان کرد: محمدباقر مجلسی محقق پرکاری بود که در عمر شریف خویش لحظه‌ای از تحقیق و تالیف نیاسود و به دست توانای وی کتب زیادی نگارش یافت که به دو بخش تالیفات فارسی و عربی قابل تقسیم است.

وی افزود: تعداد کتاب‌های علامه مجلسی به زبان‌های فارسی و عربی 200 جلد می‌باشد که اگر سایر تالیفات ایشان را به چاپ برسانند می‌توان بالغ بر 300 جلد دانست.

این استاد حوزه علمیه گفت: اولین تالیف علامه مجلسی کتاب میزان المقادیر و آخرین آن کتاب حق الیقین است.

وی در خصوص لقب محمدباقر مجلسی بیان کرد: مرحوم مجلسی لقب پرافتخار علامه را از بزرگانی همچون وحید بهبهانی، علامه العلوم و شیخ اعظم انصاری اخذ کرده است؛ این بزرگان که هر یک دارای علم کثری هستند با دیدن مقام و منزلت مجلسی این لقب را در مورد او به کار بردند.

مروی گفت: از دیگر القاب مجلسی می‌توان به آخوند مجلسی، محدث مجلسی، فاضل مجلسی، فاضل ثانی، صاحب بحار الانوار و .. اشاره کرد.

وی در رابطه با منزلت اجتماعی علامه مجلسی اظهار کرد: علامه مجلسی علاوه بر نفوذ در دربار، در میان عامه مردم نیز از نفوذی بی‌سابقه برخوردار بود.

این استاد حوزه علمیه افزود: وی قاضی و حاکم در مشاجرات و دعاوی بود و تمام امور دینی زیر نظر مستقیم او انجام می‌گرفت و در سایه علم سرشار و بیان سحرانگیز خود مردم را از میخانه‌ها و قهوه‌خانه ها به مساجد کشاند تا جایی که در زمان وی مساجد از روش‌ خاصی برخوردار شد.

وی گفت: علامه مجلسی پس از عمری که در راستای علم و احیای احادیث ائمه(ع) سپری کرد در 27 رمضان 1111 قمری وفات نمود و پیکر پاک ایشان در کنار مزار پدر بزرگوارشان در نزدیکی مسجد جامع اصفهان به خاک سپرده شد.

انتهای پیام

کد N458156

وبگردی