آفتاب

گزارشی از میزگرد نبرد غزه و پیامدهای منطقه‌یی آن

گزارشی از میزگرد نبرد غزه و پیامدهای منطقه‌یی آن

میزگرد «نبرد غزه و پیامدهای منطقه‌ای آن» با حضور دکتر محمدعلی مهتدی، کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه و دکتر غضنفر رکن‌آبادی، سفیر پیشین ایران در لبنان در اندیشکده راهبردی تبیین برگزار شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ابتدای این نشست دکتر مهتدی، برنده اصلی جنگ غزه را جدای از مسائل احساسی، ملت فلسطین دانست و گفت: مقاومتی که ظرف 40 روز دیدم بی‌نظیر بود و رژیم صهیونیستی را غافلگیر کرد و نظریه بازدارندگی این رژیم را زیر سوال برد و وحدت ملت فلسطین را می‌توان از نتایج مهم جنگ غزه به‌شمار آورد. رژیم صهیونیستی جنایتی صورت داد تا به وسیله آن بتواند بین مردم فلسطین و مقاومت جدایی اندازد اما دیدیم که مردم روی ویرانه‌های خانه شعار حمایت از مقاومت سردادند. برنده دوم، اعضای محور مقاومت هستند که در این جنگ از مردم غزه حمایت کردند.

او ادامه داد: هم‌چنین کشورهای آزادی‌خواه جهان پیروز جنگ غزه و صهیونیسم هستند اما در رأس زیان‌دیدگان طبعا رژیم صهیونیستی است که در تله‌ افتاده و راهی جز خروج از غزه را ندارد. اسراییل در حمله به لبنان هم فکر می‌کرد در عرض چند روز می‌تواند لبنان را شکست دهد در حالی که بعد از 33 روز مجبور به عقب‌نشینی شد و این بار هم مشخص شد که گنبد آهنین اسراییل آن کارآیی را ندارد که ادعا می‌کنند.

مهتدی درباره نقش غزه در تحولات منطقه اظهار کرد: می‌دانیم که مصر در دوره جمال عبدالناصر مهم‌ترین پشتیبان فلسطین بود اما در زمان انور سادات مقوله‌ای مطرح شد مبنی بر این که مصر در اولویت است که در پی آن شاهد کنار کشیدن مصر از حمایت فلسطین بودیم که به دنبال آن تبلیغات گسترده‌ای زیر نظر انورسادات به راه انداختند که ما برای فلسطین همه کار کردیم و شهید دادیم و زمان آن رسید که برای ملت خود کاری بکنیم و نتیجه این شد که انور سادات توانست بخشی از افکار عمومی را با خود همراه کند و همین گفتمان هم در دوره مبارک ادامه پیدا کرد و مبارک کاملا با اسراییل هماهنگ شد. در حال حاضر نیز اگر سخنرانی ژنرال السیسی را گوش کنیم می‌بینیم همان محورهای انور سادات را مطرح می‌کند که ملت مصر به اندازه کافی کشته داده و ما باید به ملت خود رسیدگی کنیم.

این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: مصر از سوی دیگر حماس را جزیی از اخوان و در نتیجه آن را تروریسم می‌داند و اشتباه مصر در اینجاست که فلسطین و مشکل اصلی را تنها در حماس می‌بیند، نه مردم فلسطین. در هر صورت نوار غزه به مصر نیاز دارد و گروه‌های فلسطینی با وجود جفای زیادی که از سوی مصر صورت می‌گیرد، صبر می‌کنند و منتظر هستند مساله از سوی قاهره حل شود. نتیجه جنگ هر چه باشد به نفع اسراییل نخواهد بود چراکه اسراییل نتوانسته است به اهداف خود برسد، پس به هر راه حلی که در مصر ارائه شود تن خواهد داد و احتمالا نتانیاهو از صحنه قدرت کنار خواهد رفت.

مهتدی گفت: آن چه در سوریه و عراق رخ می‌دهد همه اجزای یک سناریوست و سخنان سیدحسن نصرالله واضح بود که عنوان کرد «داعش و غزه همه جزو این برنامه هستند» پس نمی‌شود، داعش، سوریه، عراق و غزه را از یکدیگر جدا کرد که همه این‌ها به نظام امنیتی منطقه لطمه می‌زند. در مقابل محور مقاومت دو محور قرار دارد که یکی از آن‌ها ترکیه و قطر است که دخالت آن‌ها در فلسطین بیش‌تر به خاطر اخوان است و دیگر عربستان و امارات هستند که با حماس اختلاف دارند که سرنخ هر دو این محورها در دست اسراییل و آمریکاست و سر ریسمان در دست آمریکا قرار دارد و مهم این است که همه کسانی که احساس خطر می‌کنند باید در مقابل طرح ویرانگری که اسراییل و آمریکا طرح کرده‌اند به یکدیگر کمک کنند.

او درباره تحرکات کم برخی از کشورهای منطقه تصریح کرد: اگر تحرکات مردمی در مناطقی مانند عربستان و کشورهای اطراف حوزه خلیج فارس کم بود مشکل مفتی‌های این کشورها هستند که برخورد با این گروه‌ها را خلاف می‌دانند و در سوریه مساله داعش، جبهه النصره و مشکلات اقتصادی است که نمی‌توان انتظار داشت مردم آزادانه بتوانند اعتراض کنند اما دیدیم دولت سوریه با وجود مشکلاتی که با حماس داشت از غزه حمایت کرد بنابراین اگر منطقه در حالت عادی قرار داشت و چنین جنایاتی رخ نمی‌داد شاهد تحرکات عظیم مردمی بودیم.

مهتدی در پایان خاطرنشان کرد: تنها کشور باثبات در منطقه، ایران است که شاهد حمایت‌های وسیعی از غزه و مردم بی‌گناه آن بودیم چرا که همه می‌دانند مساله غزه به امنیت ما و کل منطقه مربوط می‌شود و اگر این کمک‌های تسلیحاتی و دیپلماتیک ایران نبود مشخصا غزه نمی‌توانست مقاومت کند و هم‌چنین تماس‌هایی که وزیر خارجه ایران با سران اعضای مقاومت داشت، این پیام را به همه رساند که ایران پشت حرکت مقاومت ایستاده است و اگر بخواهند این حملات را ادامه دهند، مقاومت، جبهه‌ای جدیدی را باز می‌کند و آن‌ها هم می‌دانند که اگر جبهه جدیدی باز شود و جنگ تبدیل به یک جنگ منطقه‌یی شود معلوم نیست اسراییل بتواند در منطقه بماند یا نه.

در ادامه، دکتر غضنفر رکن‌آبادی با بیان این که ایستادگی مردم فلسطین رمز پیروزی در غزه است، اظهار کرد: این جنگ وحدتی بین مردم فلسطین ایجاد کرد. بیش از 66 سال است که اسراییل نتوانسته رژیم خود را تثبیت کند اما این ایده در حال جا افتادن بود که رژیم اسراییل مورد حمایت آمریکاست تا این که انقلاب اسلامی ایران پیروز شد و جبهه مقاومت شکل گرفت. اسراییل بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران وارد چالش جدیدی شد که آن‌ها همواره در پی هر شکست به دنبال جبران بودند.

سفیر پیشین ایران در لبنان تصریح کرد: اسراییل با این تصور که جریان داعش باعث ضعیف شدن سوریه و کشورهای مقاومت است، حمله خود به غزه را آغاز کرد و از اختلاف حماس و سوریه برای جنگ علیه غزه استفاده کرد. پس رژیم صهیونیستی فکر می‌کرد با حمله به غزه می‌تواند موازنه وحشت را به نفع خود تغییر دهد در حالی که اندکی بعد از آغاز جنگ پیشنهاد آتش‌بس یک‌طرفه را اعلام کرد. هم‌چنین اسراییل مساله استفاده از پهپاد و ناوگان دریایی و حمله مقاومت از طریق تونل‌های زیرزمینی را نیز پیش‌بینی نکرده بود اما مهم‌ترین بحث، ایستادگی مردم فلسطین بود که باعث موفقیت شد.

رکن‌آبادی افزود: در کرانه باختری هم اسراییلی‌ها بین فلسطینی‌ها قرار دارند که شرایط را برای اسراییل سخت‌تر کرده است اما آن‌ها وارد معادله شدند و شهید هم دادند و این موجب گسترش دامنه نفوذ و باعث شد نبرد تنها به غزه محدود نشود بنابراین اسراییل به ناچار کم‌کم تمام شروط مقاومت را قبول می‌کند و تنها تاثیر بحث داعش که برای تضعیف نیروی مقاومت به کار گرفته شده این بود که پیروزی مقاومت را اندکی به تاخیر انداخت.

سفیر پیشین ایران در لبنان در رابطه با حمایت ایران از مقاومت اظهار کرد: اصول قانون اساسی ایران مصداق‌مدار نیست بلکه معیارمدار است. همان‌طور که شاهد بودیم در بحث سوریه از بشار اسد حمایت کرد. ما بحث فلسطین را به صورت یک اصل مطرح کردیم و یک اصل عقیدتی داریم مبنی بر این که فلسطین باید آزاد شود. ایران تسلیحات پیشرفته به گروه‌های مقاومت می‌دهد که هیچ گروه و دولتی در دنیا این حمایت را انجام نداده و حتی یک فشنگ هم در اختیار آن‌ها قرار نمی‌دهد و در نهایت هم حماس به سوی راه حلی برای ارتباط با سوریه خواهد رفت و این طبیعی است که باید اعضای جبهه مقاومت مشکلات و سوء تفاهمات بین خود را حل کنند.

انتهای پیام

کد N451919

وبگردی