آفتاب

پایان حمایت ˈماهاتیر محمدˈ از نخست وزیر مالزی/ نجیب از شکست درس عبرت بگیرد

پایان حمایت ˈماهاتیر محمدˈ از نخست وزیر مالزی/ نجیب از شکست درس عبرت بگیرد

کوالالامپور – ایرنا – ˈماهاتیر محمدˈ نخست وزیر اسبق مالزی در تازه ترین اظهارات خود با انتقاد از عملکرد ˈنجیب تون رزاقˈ نخست وزیر فعلی این کشور تاکید کرد که دیگر از وی حمایت نمی کند.

به گزارش ایرنا، ماهاتیر محمد در مطلبی که روز دوشنبه در پایگاه اطلاع رسانی شخصی خود قرار داد، نوشت: من همواره سعی کرده ام دیدگاه های خود را که البته دیدگاه بسیاری از مردم مالزی است به طور مستقیم با او (نخست وزیر فعلی) در میان بگذارم.

وی نوشت: حال من گزینه دیگری جز قطع حمایت از نخست وزیر ندارم. حمایت از وی کارساز نبوده است، بنابراین باید انتقادات خود را مطرح کنم.

نخست وزیر اسبق مالزی معتقد است نجیب تون رزاق عملکرد بهتری نسبت به عبدالله بداوی نخست وزیر پیش خود نداشته است.

احمد بداوی که از سال 2003 به عنوان نخست وزیر قدرت را در مالزی در اختیار گرفت در سال 2009 با از دست دادن اکثریت دو سوم پارلمان این کشور در انتخابات سراسری که از سال 1957 تا آن زمان بی سابقه بود مورد انتقاد گسترده قرار گرفت و پست خود را به نجیب تون رزاق واگذار کرد.

ماهاتیر محمد اظهار امیدواری کرد که نجیب تون رزاق از شکست سخت خود در انتخابات سال گذشته درس عبرتی بگیرد و عملکرد خود را بهبود بخشد، اتفاقی که به اعتقاد وی تاکنون رخ نداده است.

پیر عرصه سیاست مالزی بر این باور است که عملکرد نجیب از نظر اقتصادی و نژادی، پیمان های نژادی را در این کشور ویران کرده است.

وی هفته جاری نیز نسبت به وضعیت نژادی در این کشور ابراز نارضایتی کرده و گفته بود که مالزی هرگز به دستاورهای خود دست نمی یابد.

جمعیت 30 میلیونی مالزی متشکل از سه نژاد مالایی، چینی و هندی است که چالش های نژادی در این کشور همواره از موانع اصلی تحقق برخی از برنامه ها بوده و اکنون در حال تشدید است.

به نوشته ماهاتیر، اگر کسی حاضر به انتقاد از نجیب تون رزاق نیست، وی خود را آماده این کار می کند، هر چند که ممکن است خود نیز مورد موجی از انتقادات واقع شود.

وی سیاست مشابهی نیز در مورد عبدالله بداوی و ˈتونکو عبدالرحمانˈ نخستین نخست وزیر مالزی در پیش گرفته بود.

ماهاتیر محمد دلیل واجب بودن انتقادات خود را این گونه بیان کرد: نه اینکه من رهبران خود را دوست نداشته باشم، اما من مردم و کشورم را بیشتر دوست دارم.

آساق**241**1611
کد N450978

وبگردی