آفتاب
والری آموس در پاسخ به مهر:

حفظ امنیت مردم بر عهده دولت ها است/ بدون توجه به مذهب به عراقی ها کمک می کنیم

حفظ امنیت مردم بر عهده دولت ها است/ بدون توجه به مذهب به عراقی ها کمک می کنیم

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه با بیان این که ماموریت این سازمان پس از آغاز درگیری در کشورها و با هدف کمک به غیرنظامیان آغاز می شود گفت کمک های بشردوستانه به مردم عراق بدون توجه به دین و اعتقادات آنها انجام می گیرد.

"والری آموس" معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه در پاسخ به سوال خبرگزاری مهر در مورد اقدامات این سازمان در تغییر تعریف امنیت از "امنیت دولتی" به "امنیت انسانی" در منطقه گفت: برای من و همکارانم در سازمان ملل مسئولیت اصلی حمایت از مردم بحران زده است. در واقع حفظ امنیت مردم بر عهده دولت ها است و زمانی که امنیت آنها از بین برود و شاهد نزاع باشیم ماموریت ما آغاز می شود. سازمان ملل به دنبال یافتن راه حل سیاسی برای حل بحران ها است و در کنار این با کمک رسانی به مردم بحران زده و کمک برای بازسازی مناطق آسیب دیده، وارد عمل می شود.

وی افزود: هر چند تعاریف مختلفی از امنیت انسانی وجود دارد، اما نکته کلیدی برای ما، حفاظت از غیرنظامیان است. گروه های درگیر باید به این مسئله توجه کنند. قوانین بین المللی برای حفاظت از غیرنظامیان در درگیری ها وجود دارد که طرف های درگیر باید به این قوانین پایبند باشند. تلاش ما بر این است که قوانین حمایت کننده از مردم در بحران های منطقه اجرا شوند اما متاسفانه در بیشتر موارد ما شاهد نقش آنها هستیم.

آموس در پاسخ به سوال خبرنگار پرس تی وی در خصوص بحران محاصره نوار غزه یادآور شد: آنچه که اعضای سازمان ملل در شورای امنیت انجام می دهند، ایجاد فرصتی برای یافتن راه حل سیاسی است. اگر چه تا کنون تلاش ها در این راستا بی نتیجه بوده اما امیدواریم این راه حل پیدا شود. با وجود این، طی 7 سال گذشته ما به صورت سیستماتیک آثار این محاصره را به اطلاع سازمان ملل رسانده ایم. مسئولیت ما این است که توجه جامعه جهانی را به این واقعیات جلب کنیم تا آنها با استفاده از ابزارهای دموکراتیک به حل بحران ها کمک کنند.

معاون دبیرکل سازمان ملل در پاسخ به سوال دیگری پیرامون حمایت ها از اقلیت ایزدی در عراق اظهار داشت: سازمان ملل و دیگر سازمان های بشردوستانه از ایزدی ها که با حملات داعش مواجه هستند حمایت می کنند و در این زمینه اقداماتی نیز انجام داده اند. این رویکرد برای گروه های دیگر از مردم عراق که با تهدید و خطر تروریسم مواجه هستند وجود دارد مثلا عراقی هایی که اوایل سال جاری در الانبار دچار بحران شدند و کسانی که طی درگیری های اخیر به سمت اقلیم کردستان حرکت کردند مورد حمایت سازمان ملل قرار گرفتند. ما از تمام عراقی ها بدون توجه به مذهب و تمایلات دینی و اعتقادی آنها حمایت می کنیم.

وی تاکید کرد: پیش از بحران عراق ما شاهد بحران بزرگ انسانی در سوریه بودیم که بر جریان آوارگان در منطقه تاثیر گذاشت. در حال حاضر هیچ نشانه ای از هجوم آوارگان به سمت مرزهای ایران وجود ندارد. به هر حال ما موضوع آوارگان و وضعیت آنها در منطقه را به دقت رصد می کنیم.

آموس در مورد ارسال کمک های بشردوستانه توسط کشورهای مختلف از جمله ایران به غزه نیز به روزنامه خراسان پاسخ داد: رایزنی هایی انجام داده ایم. ما در حال بررسی این مسئله هستیم. کشورهای زیادی خواهان ارسال کمک به این منطقه هستند. این در حالی است که کشورهای زیادی در رفع نیازهای مردم مناطق بحران زده منطقه درگیر هستند، مانند ترکیه که بخش اعظم آوارگان سوریه را میزبانی می کند و یا ایران که سال هاست میزبان آوارگان افغان است. البته کشورهای دیگر منطقه مانند لبنان و اردن هم هستند که شاهد جمعیت کثیری از آوارگان سوریه هستند. ما به دنبال ایجاد اعتباراتی برای این کشورها به دلیل شکنندگی وضعیت اقتصادی آنها هستیم. در این راستا مبالغ قابل توجهی نیز جمع آوری شده است.

به گفته وی سازمان ملل با نگرانی اقدامات وحشیانه داعش در عراق و سوریه را پیگیری می کند. دبیرکل سازمان بارها این جنایات را محکوم کرده و شورای امنیت نیز اقداماتی مانند برگزاری نشست های ویژه و تصویب قطعنامه هایی در محکومیت و تحریم حامیان تروریست ها انجام داده است.

کد N450629

وبگردی