آفتاب

مشاور مدیرعامل صنایع شیر: ˈبحث پالمˈ به صنایع لبنی کشور ضربه جدی زد

مشاور مدیرعامل صنایع شیر: ˈبحث پالمˈ به صنایع لبنی کشور ضربه جدی زد

اصفهان - ایرنا- مشاور مدیرعامل صنایع شیر ایران گفت: بحث های اخیر درباره وجود روغن پالم در محصولات لبنی ضربه جدی بر پیکره صنایع لبنی کشور وارد کرد.

حسین چمنی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران در اصفهان افزود: بحث های اخیر مبنی بر وجود روغن پالم در محصولات لبنی، صادرات محصولات ما را متوقف و اکنون دولت عراق واردات خود را از ایران لغو کرده است.

وی با اشاره به اینکه صنایع لبنی کشور رتبه نخست صادرات صنایع غذایی را دارد، اظهار کرد: بخش زیادی از شیر خریداری شده در کشور پس از تبدیل به شیر خشک ˈاسکینˈ

صادر می شد اما بعد از مصاحبه مسئولان وزارت بهداشت مبنی بر اینکه مردم شیر پرچرب نخورند چون پالم دارد اکنون صادرات آن قطع شده است.

وی تاکید کرد: علاوه بر زیان مالی و اقتصادی که انتشار این مطالب به صنایع لبنی وارد کرد، این صنعت در اذهان مردم نیز لطمه اعتباری خورده است.

چمنی افزود: مصرف شیر در بین مردم ایران بسیار پایین است و انتشار این گونه اخبار، کاهش مصرف را تشدید کرده است.

مشاور انجمن صنایع لبنی ایران گفت: شایعاتی مانند وجود مواد نگهدارنده در لبنیات مدت دار، وجود وایتکس در شیر خام و فراورده های لبنی، معرفی صنعت لبنی به عنوان صنعت سودجو به دلیل افزایش قیمت ها و استفاده از روغن پالم در محصولات لبنی به این صنعت لطمه زده است.

وی با اشاره به صحبت های مسئولان وزارت بهداشت درباره خودداری از مصرف شیر پرچرب به دلیل وجود روغن پالم، افزود: مشکل در نحوه اطلاع رسانی بوده در حالیکه منظور این مسئولان، کاهش مصرف چربی روغن بویژه پالم بوده است.

به گفته وی انتشار شایعات درباره وجود روغن پالم در محصولات لبنی موجب روی آوردن مردم به محصولات لبنی فله ای، غیرکارخانه ای و تولیدی در واحدهای زیرزمینی شده است که خطر ابتلا به تب مالت را افزایش می دهد.

چمنی با بیان اینکه وجود تخلف را رد نمی کنم، تصریح کرد: امکان وجود تخلف گسترده در زمینه استفاده از روغن پالم در صنایع لبنی وجود ندارد زیرا اداره های استاندارد و نظارت بر مواد غذایی به طور مستمر از محصولات نمونه گیری می کنند.

وی خاطرنشان کرد: اداره استاندارد استفاده از روغن پالم در هشت محصول از جمله پنیر آنالوگ، خامه قنادی، پنیر پیتزا، بستنی، شیر خشک صنعتی و پنیر پروسس را مجاز دانسته اما استفاده از این روغن در شیر، ماست و خامه صبحانه مجاز نیست.

مشاور مدیر عامل صنایع شیر ایران گفت: پالم از انواع روغن های گیاهی است که بیشترین تولید را با 39 درصد در جهان دارد و در 10 سال اخیر واردات روغن پالم به کشور حدود 15 برابر شده است.

به گفته وی واردات این محصول به کشور با اجازه کمیته تخصصی وزارت بهداشت به جای اسیدهای چرب ترانس صورت می گیرد.

چمنی با بیان اینکه سال گذشته سهم واردات روغن پالم از روغن های گیاهی به کشور حدود 55 درصد بود، افزود: روغن پالم چون ارزانترین است بدترین نیست و به جهت تولید بالای آن در جهان قیمت پایینتری دارد تا مشتری بیشتری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته 760 هزار تن روغن پالم وارد کشور شد، ادامه داد: بیشترین مصرف این روغن در تولید روغن های خوراکی بویژه روغن سرخ کردنی است.

وی با بیان اینکه صنایع لبنی از دولت یارانه نمی خواهد، تاکید کرد: به سبب صرفه اقتصادی که این صنعت دارد دولت می تواند با گسترش آن به امر اشتغالزایی کمک کند.

وی تصریح کرد: گردش مالی تولید شیر در کشور در سال به 24 هزار میلیارد تومان می رسد و چهار میلیون فرصت شغلی ثابت و پاره وقت در این صنعت وجود دارد.

هومان امیری، مدیر کارخانجات شیر اصفهان نیز در این جلسه اعلام کرد: هیچ موردی در استان اصفهان مبنی بر وجود روغن پالم در محصولات لبنی گزارش نشده است.

پ/7143/7148/ 607/ 684
کد N449663

وبگردی