آفتاب
ولایتی در جمع خبرنگاران:

تحولات حکومتی در عراق خوشحال کننده است/ اقدامات آمریکایی‌ها برای خروج سریعتر از افغانستان

تحولات حکومتی در عراق خوشحال کننده است/ اقدامات آمریکایی‌ها برای خروج سریعتر از افغانستان

رئیس مرکز تحقیقات و استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مردم عراق حضور بیگانگان را در کشورشان تحمل نمی کنند، گفت: ایران همواره از تصمیم مردم عراق حمایت کرده و مخالف تجزیه این کشور است.


به گزارش خبرنگار مهر، علی‌اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات و استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان نشست امروز خود با یان‌کوبیش معاون دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در این جلسه تاکید کرده ایم که ایران هیچ گاه نخواسته است در مسائل و امور افغانستان دخالت کند، اما همواره به مردم این کشور کمک کرده است، هم اکنون نیز حدود 3 میلیون آواره افغانی در ایران حضور دارند زیرا از ابتدای ایجاد بحران در افغانستان، ایران میزبان افغان‌هایی بوده که به دلیل وضعیت نامناسب کشورشان به ایران پناه آوردند.






وی با بیان اینکه ایران همواره تلاش کرده است تا افغانستان آرامش خود را بدست آورد، افزود: ایران از تمامیت ارزی افغانستان و حاکمیت رای مردم حمایت کرده و مخالف هرگونه افراط‌گرایی است، از اینکه سرنوشت افغانستان از طریق دموکراسی و مراجعه به آراء مردم تعیین شود، استقبال می کنیم و به طور کلی از هر آنچه که نظر مردم باشد و مردم افغانستان آن را بپذیرند، حمایت می‌کنیم.






رئیس مرکز تحقیقات و استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: اگر حکومتی یکپارچه و متحد در افغانستان تشکیل شود که بر تمام آن کشور حکومت کرده و اقدامات برای تضعیف حکومت مرکزی جلوگیری کند، از آن حمایت می کنیم و در این رابطه نیز ایران با هرگونه فکری که بخواهد افغانستان را تجزیه کند، مخالف است.






ولایتی با تاکید بر اینکه ایران از تلاش های صلح آمیز بین المللی حمایت می کند، گفت: مردم افغانستان همواره مخالف دخالت بیگانگان بوده اند، چه در گذشته که شوروی ها در داخل افغانستان بودند و دخالت می کردند و چه اکنون که آمریکایی ها در داخل این کشور هستند و دخالت می کنند، مردم افغانستان با این دخالت ها مخالفند.






وی در پاسخ به این سوال که در این نشست مشترک آیا به خروج هر چه زودتر نیروهای آمریکایی از افغانستان اشاره شده است یا خیر؟ اظهار داشت: هم‌اکنون نیز آمریکایی ها بیش از گذشته متوجه شدند امکان ادامه حضورشان در افغانستان نیست و هر چه زمان بیشتر سپری شود، آنها بیشتر متوجه این واقعیت می شوند که باید خاک افغانستان را ترک کنند زیرا مردم افغانستان آنها را تحمل نخواهند کرد.






رئیس مرکز تحقیقات و استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تاریخ خروج کامل نیروهای نظامی آمریکایی از افغانستان بیان کرد: همانطور که نماینده سازمان ملل در امور افغانستان عنوان کرد آمریکایی ها بیش از گذشته مصمم هستند که کشور افغانستان را ترک کنند و همچنین طبق صحبت‌های این نماینده نیز نظر آمریکایی ها این است که دیگر پایگاه های متعدد نظامی را در افغانستان نداشته باشند و بتوانند در زمان و تاریخی که نزدیک است، افغانستان را ترک کنند.






ولایتی افزود: پس از صحبت های این نماینده به وی یادآوری کردیم که ملت افغانستان هیچگاه حضور بیگانگان را در داخل کشورشان تحمل نکردند و از این به بعد هم روش آنها همین خواهد بود.






وی در پاسخ به این سوال که استعفای مالکی، نخست وزیر سابق عراق را در تحولات این کشور چگونه ارزیابی می کنید، گفت: این امر بسیار پدیده خوبی بود که طرف های ملی در عراق بوجود آمد که آنها نیز در تحالف ملی شرکت و با نخست وزیر حیدرالعبادی موافقت کردند، در آخر نیز مالکی نخست وزیر سابق عراق اعلام کرد شکایت خود را پس می گیرد، این تحولات و اتفاقات برای ما بسیار خوشحال کننده بود که چنین حکومت یکپارچه ای بوجود آمده است.






رئیس مرکز تحقیقات و استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: علی رغم خواسته دشمنان عراق که بنا دارند در این کشور انتخابات برگزار نشود و عراق را تجزیه کنند، تمام اقوام سنی، شیعه و کردها نیز با این امر مخالفت کرده و در ادامه این همبستگی رئیس مجلس از برادران اهل تسنن و رئیس جمهور از برادران کرد تعیین شدند و مهمتر اینکه نخست وزیر کشور در نهایت برگزیده شد که این امر بسیار مهمی بود که سیاستمداران عراق به شکلی واحد به تعیین و تشکیل حکومتی قدرتمند رسیده است.






ولایتی در پایان خاطر نشان کرد: امروز اطمینان بیشتری به آینده عراق داریم هر چند که مردم عراق ثابت کرده اند از یکپارچگی کشورشان حمایت می‌کنند و خوشحالیم که نتیجه رأی مردم به ثمر رسید.



کد N446995

وبگردی