آفتاب

آمادگی انگلیس برای مسلح کردن نیروهای کرد عراقی

آمادگی انگلیس برای مسلح کردن نیروهای کرد عراقی

لندن – ایرنا- منابع انگلیسی روز جمعه اعلام کردند که دولت انگلیس در صورت درخواست رهبران کردهای عراقی که در حال نبرد با گروه تروریستی داعش هستند، آماده ارسال سلاح و مسلح کردن آنان است.

به گزارش ایرنا، روزنامه دیلی تلگراف روز جمعه با اشاره به آمادگی دولت انگلیس برای ارسال سلاح و تجهیزات نظامی انگلیسی برای کردهای عراقی بدنبال فشارهای صورت گرفته از سوی نمایندگان حزب محافظه کار برای مشارکت این کشور درحملات هوایی علیه نیروهای داعش، نوشت: انتظار می رود که فیلیپ هاموند وزیر خارجه بریتانیا امروز ( جمعه ) در جریان نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل، این آمادگی را رسما بیان دارد.

این روزنامه نوشت: براساس منابع نخست وزیری، کمک های تسلیحاتی انگلیس برای نیروهای کرد عراقی در مرحله نخست شامل تجهیزات فناوری بالا همانند دوربین و عینک های دید در شب است و سایر ملزومات جنگی مبتنی بر درخواست نیروهای کرد خواهد بود.

دیلی تلگراف در همین حال نوشت: کردهای عراقی که پیشتر با سلاح های روسی آموزش دیده اند، ممکن است سلاح های انگلیسی مورد نیاز آنها نباشد.

این روزنامه نوشت: منابع نخست وزیر انگلیس گفته اند که با هر درخواستی از سوی کردها با نظر مثبت نگاه خواهد شد.

دیلی تلگراف افزود: انگلیس پیش از این موافقتش را با انتقال کمک های تسلیحاتی کشورهای شرق اروپا به کردها عراقی، اعلام کرده بود.

شبکه اسکای نیوز نیز روز جمعه دراین مورد گزارش داد: دولت بریتانیا بدنبال کناره گیری نوری المالکی نخست وزیر عراق از قدرت، آماده شده است که نیروهای کرد عراقی را مسلح کند.

این شبکه خبری افزود: منابع دولتی گفته اند که دولت انگلیس با نظر مثبت به درخواست های نظامی از سوی کرد های عراقی نگاه می کند .

براساس گزارش این شبکه خبری، دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس و نیک کلگ معاونش که رهبر حزب لیبرال دمکرات است، موافقت خود را با دادن کمک ها ی ˈحیاتی ˈ به نیروهای کرد را در جریان آخرین نشست اضطراری دولت یا ˈکبریˈ در مورد عراق که روز گذاشته برگزار شد، بیان داشته اند.

شبکه اسکای نیوز با اشاره به ارسال سلاح از سوی فرانسه برای نیروهای کرد عراقی، افزود: دولت انگلیس نیز درشرایط کنونی انتظار می رود که در صورت درخواست رهبران کرد، سلاح و تجهیزات برای آنان بفرستد.

این شبکه خبری افزود: منابع نخست وزیری گفتند که ارایه این تجهیزات بستگی به نیازهای نیروهای کرد عراقی دارد.

براساس گزارش این شبکه خبری علاوه بر فرانسه، آلمان، جمهوری چک و هلند نیز گفته اند که سلاح برای کردهای عراقی ارسال و یا مد نظر قرار خواهند داد.

خبرهای منتشر شده درباره کمک تسلیحاتی بریتانیا به کردهای عراقی، بدنبال چهارمین نشست اضطراری دولت انگلیس یا کبری در مورد بحران عراق و اظهارات سخنگوی دفتر نخست وزیر این کشور در این باره صورت می گیرد.

سخنگوی دفتر نخست وزیری انگلیس بدنبال نشست کبری، شامگاه پنجشنبه اعلام کرد لندن به موضوع کمک کردن به کردهای عراق که با نیروهای تروریستی داعش در حال نبرد هستند، با دیده مساعد نگاه می کند.

این سخنگو گفت: اگر از جانب کردها درخواستی در این زمینه از ما صورت گیرد، ما با دیده مساعد به آن خواهیم نگریست و احتمالا از چنین درخواستی استقبال می کنیم.

انگلیس برای کمک به پیشبرد آنچه آن را عملیات امداد بشردوستانه در شمال عراق خوانده ، علاوه بر ارسال کمک های امدادی، هواپیماهای نظامی و بالگرد به این منطقه از عراق فرستاده است.

سخنگوی نخست وزیرانگلیس شامگاه چهارشنبه گذشته با اشاره به تماس تلفنی دیوید کامرون با مسعود بارزانی رییس منطقه اقلیم کردستان، گفته بود که کامرون در جریان این گفت وگو حمایت قوی بریتانیا را از اقدام حکومت محلی کردستان عراق، علیه گروه داعش اعلام کرده است.

سخنگوی نخست وزیرانگلیس ادامه داد: کامرون در گفت وگو با بارزانی، همچنین بر نقش بریتانیا در کمک به شرکای بین المللی اش برای انتقال امکانات نظامی حیاتی برای نیروهای کرد، تاکید و اظهار داشت که لندن تمامی تلاش خود را برای کمک به آوارگان شمال عراق به کار خواهد بست.

کامرون نخست وزیر انگلیس اما به رغم اعلام حمایت ازحملات محدود نظامی آمریکا علیه مواضع گروه تروریستی داعش درعراق و فشارهای شماری از نمایندگان پارلمان و شخصیت های سیاسی برای مشارکت بریتانیا در این حملات، تاکنون گفته است که حمایت لندن از این حملات، تنها جنبه بشردوستانه و لجستیکی خواهد داشت.

دولت انگلیس در یک هفته گذشته چهارنشست کبری در مورد بحران عراق برگزار کرده که در جریان دومین نشست که روز دوشنبه گذشته بدون حضور کامرون صورت گرفت، ضمن تاکید بر مقابله با تهدیدات منطقه ای و بین المللی گروه تروریستی داعش، با انتقال سلاح برای نیروهای کرد و اعزام جنگنده های تورنادو به شمال عراق، موافقت شد.

اروپام ** 5** 1552**1010
کد N445955

وبگردی