آفتاب

جزییات کمک‌های هلال احمر به غزه و عراق

جزییات کمک‌های هلال احمر به غزه و عراق

معاون امور بین الملل و حقوق بشردوستانه جمعیت هلال احمر با اعلام این که طرح تحول این جمعیت برای بازتعریف و بهبود فعالیتها و ماموریتها در حال طراحی است، گفت: بر این اساس از دولت و مسئولان برای پیشبرد و اجرای این طرح کمک می خواهیم تا بتوانیم در پاسخگویی به حوادث و سوانح قوی تر عمل کنیم.

به گزارش سرویس اجتماعی ایسنا، محمد شهاب الدین محمدی عراقی، در برنامه زنده رتبه ایرانی در خصوص بحران های اخیر منطقه گفت: جمعیت هلال احمر ایران از ابتدای بحران عراق تا کنون چندین محموله امدادی را به هلال احمر این کشور تحویل داده و آخرین مورد هم کمکی بوده که در پاسخ به استمداد جامعه آشوریان عراق به آنها داشته است.

محمدی عراقی افزود: با این وجود همه این کمک ها در برابر تقاضا برای کمک و عمق فاجعه در عراق بسیار ناچیز بوده و متاسفانه آن گونه هم که باید اقدام شایسته و بایسته ای از سوی مجامع بین المللی در این زمینه انجام نشده است.

وی با اشاره به کمک های ایران به غزه گفت: ما رابطه نزدیکی با هلال احمر فلسطین داریم و در بحران غزه که فجایع بسیار دردناکی به دنبال داشت در سه مرحله یعنی دو مرحله کمک به هلال احمر فلسطین و یک مرحله با همکاری کمیته بین المللی صلیب سرخ کمک های خود را به مردم غزه رساندیم.

وی با اشاره به این که هر اندازه جمعیت هلال احمر توان و تجربه و تخصص خود را در پاسخگویی و آمادگی در سوانح و حوادث را افزایش دهد، پاسخگوئی دولت در این زمینه افزایش خواهد یافت، اظهار کرد: دولت و مجلس همواره به هلال احمر توجه ویژه ای داشته اند و ما هم به عنوان نهادی مردمی پایه های خود را بر کمک های مردمی و داوطلبی استوار کرده ایم و امدادگران ما همواره در همه شرایط حضور داشته اند.

به گفته معاون بین الملل جمعیت هلال احمر، این جمعیت به علت تعاملات بسیار مناسب با جمعیت های دنیا بیش از ۵۰ یادداشت تفاهم با مجموعه جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر دارد، همچنین در میان ۱۸۹ جمعیت ملی دنیا هلال احمر ایران پس از صلیب سرخ آلمان، ژاپن، ایتالیا، اسپانیا و تا حدی ترکیه، جایگاه ممتاز و بالائی دارد.

وی با تاکید بر این که بی شک هلال احمر ایران در منطقه رقیبی ندارد، عنوان کرد: در سطح بین المللی هم با توجه به تعاملات با سایر جمعیت ها، هلال احمر ایران با توجه به پاسخگویی در سوانح و امکانات و تجهیزات و نیروی انسانی ماهر جزو ۱۰ جمعیت برتر است.

محمدی عراقی با اشاره به این که هلال احمر ایران در حوزه های امدادی به امداد هوائی، ساحلی، کوهستان و تجهیزات جست و جو و نجات مجهز است، تصریح کرد: به علاوه هلال احمر برای تحقق اصلی ترین وظیفه خود که همان پیشگیری و آموزش است، همواره آموزش های مردمی را در دستور کار داشته و در این زمینه موسسه آموزشی هلال ایران هم فعال است.

وی درباره تفاوت وظایف هلال احمر با سایر سازمانهای موازی از جمله اورژانس و آتش نشانی، توضیح داد: هلال احمر وجهه بین المللی دارد و عضوی از فدراسیون و جمعیت های بین المللی است و از سوی دیگر ما نهادی داوطلب محور هستیم و همه فعالیت های ما در حوزه های امدادی، داوطلبی و جوانان بر پایه داوطلبی است.

معاون بین الملل جمعیت هلال احمر با تشکر از کمک هائی که همواره مردم به این جمعی در همراهی برای انجام وظایف بشردوستانه و انسان دوستانه آن داشته اند، اظهار کرد: در بحران اخیر غزه مردم ایران بسیار پررنگ وارد صحنه شدند و البته جمع آوری کمک ها برای مردم غزه همچنان ادامه دارد و محموله های کمک ما به غزه در صورت صدور مجوز بلافاصله به دست مردم جنگ زده خواهد رسید.

وی درباره حضور دانشگاهیان در فعالیت های مرتبط با جمعیت هلال احمر هم توضیح داد: در سازمان داوطلبان هلال احمر گروه های مردمی در حوزه های مشارکت، هدایت، حمایت و مدیریت ساماندهی می شوند و لذا گروه های دانشگاهی با تخصص های مختلف توان خیرخواهانه خود را در این گروه ها به کار می گیوند و جمع کثیری از پزشکان حاضر در کاروان های سلامت و همکار هلال احمر در برنامه های مختلف جزو همین پزشکان متخصص دانشگاهی و خیر هستند.

انتهای پیام

کد N445669

وبگردی