آفتاب

تمام هندبال ایران در حسرت یک گل

تمام هندبال ایران در حسرت یک گل

تیم ملی هندبال جوانان ایران در چهاردهمین دوره رقابت‌های آسیا به میزبانی تبریز تنها با اختلاف یک گل نتوانست جهانی شود و ناکام ماند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، همه چیز برای موفقیت تیم ملی هندبال جوانان ایران آماده بود. از یکسال قبل که میزبانی چهاردهمین دوره مسابقات قهرمانی جوانان آسیا به تبریز رسید، مسئولان فدراسیون در صدد برآمدند تا بهترین نتیجه را در این میزبانی بدست آورند.

تیم مل هندبال جوانان ایران تقریبا از همان ترکیب دوره قبل تیم ملی نوجوانان بهره می‌برد. این تیم ابتدا زیر نظر عزت الله رزمگر کار خود را آغاز کرد اما بعد از مدتی رزمگر به کادر فنی بزرگسال پیوست و جای خود را به محسن طاهری (برادر همسر رزمگر) و کاپیتان سال‌های دور هندبال ایران داد.

در دوره‌ای که جلال کوزه گری هنوز بر مصدر امور هندبال ایران بود، تیم ملی جوانان چندین اردوی تدارکاتی داخلی و برون مرزی را پشت سر گذاشت. این تیم به اردوی تدارکاتی قطر رفت. در آن جا چند بازی خوب انجام داد. حتی ژاپن را هم شکست داد. همچنین تیم ملی اسلوونی با رایزبی‌های بروت ماچک(سرمربی یم ملی بزرگسال) به تهران آمد و چند دیدار دوستانه با جوانان ایران برگزار کرد تا تدارکات کامل برای آماده‌سازی این تیم فرآهم آید.

تبریز تدارک مفصلی را برای میزبانی این دوره از مسابقات دیده بود. 11 تیم از گوشه و کنار قاره کهن در این شهر جمع شدند تا بخت خود را برای قهرمانی و کسب سهمیه جهانی بیازمایند. در این میان شانس قطری‌ها از همه بیشتر بود. آنها که در ترکیب تیمهای ملی خود از بازیکنان چند ملیتی بهره می برند و میزبانی مسابقات جهانی 2015 را نیز بر عهده داشتند، تنها برای قهرمانی به تبریز آمده بودند. قطری‌ها که سه الی چهار سالی است بهترین استعدادهای نوجوان هندبال را از اروپای شرقی جذب می‌کنند و با دادن تابعیت، از آنها در ترکیب تیم ملی خود استفاده می‌کنند، در این دوره هم با ترکیب منتخب جهان به قهرمانی رسیدند.

کره جنوبی اما به عنوان پرافتخارترین تیم قاره کهن، سالها قدرت مطلق این ورزش در آسیا به شمار می‌رفت. آنها نیز از همان ابتدا برای مدال طلا می جنگیدند. اگرچه هندبال کره جنوبی در یکی، دو سال گذشته افت محسوسی داشت اما در آغاز این دوره از مسابقات تقریبا همه کارشناسان یک مدال را برای این تیم کنار گذاشته بودند.

همچنین ژاپنی‌ها که همیشه یکی از قدرت‌های آسیا در هندبال به شمار می‌رفتند در کنار کویت و عربستان از دیگر مدعیان شانس مدال و سهمیه مسابقات جهانی بودند.

در این میان تیم ملی هندبال ایران بخت خود را برای کسب سهمیه جهانی آزمایش می‌کرد. آنها انگیزه زیادی داشتند تا در بین همه مدعیان بتوانند سهمیه جهانی بگیرند.

تیم ملی هندبال ایران در گام نخست مسابقات آسیایی به مصاف عراق رفت. این دیدار با اختلاف گل قابل توجه و نتیجه 35 بر 26 به سود ایران تمام شد. آنها در گام دوم به مصاف تیم قدرتمند کویت رفتند. این دیدار حساس در نهایت با اختلاف دو گل به سود ایران تمام شد. اما کره جنوبی قدرتمندتر از آن بود که در برابر ایران تن به شکست دهد. آنها 37 بر 30 مقابل ایران پیروز شدند و تمام بازی‌های خود را در دور مقدماتی با برد پشت سر گذاشتند تا به عنوان تیم اول از گروه B به دور نهایی صعود کنند. جوانان هندبال ایران اما با اقتدار و نتیجه 32 بر 23 بحرین را مغلوب کردند و به عنوان تیم دوم راهی دور نهایی این مسابقات شدند.

از گروه A دو تیم قطر و ژاپن به دور نهایی راه یافتند. بدین ترتیب تیم ایران باید در مرحله نیمه نهایی به مصاف قطر می رفت. جوانان ایران در یک دیدار تماشایی هر چه در توان داشتند ارائه کردند اما سرانجام حریف تیم منتخب جهان در ترکیب قطر نشدند. قطری‌ها 26 بر 20 ایران را شکست دادند و به فینال صعود کردند.

شاگردان محسن طاهری برای صعود به مسابقات جهانی چاره‌ای جز پیروزی بر ژاپن در دیدار رده بندی نداشتند. فدراسیون و شورای تامین شهر تبریز تدابیری را برای حضور هر چه پررنگ‌تر خانواده هندبال و رسانه‌ها برای حمایت از تیم ملی در این مسابقه دید.

بازی سخت و نفس‌گیری بود. استرس و هیجان بالایی در سالن هندبال شهر تبریز موج می‌زد. بازیکنان دو تیم ایران و ژاپن سر تسلیم شدن نداشتند. در نهایت هندبالیست‌های ژاپن با برتری 33 بر 32 توانستند ضمن کسب جواز حضور در رقابت‌های 2015 جهان، به مقام سوم این مسابقات دست یابند.

بدین ترتیب تمام هندبال ایران در حسرت تنها یک گل کمتر از ژاپنی‌ها ماند. اگرچه سرمایه‌گذاری و حمایت زیادی از تیم هندبال جوانان به عمل آمده بود اما در نهایت این تیم ناکام ماند تا همچنان پدیده فراگیری به نام ورزش برای همگان غیر قابل پیش بینی باشد.

در پایان این مسابقات هشت بازیکن برتر چهاردهمین دوره رقابت‌های هندبال قهرمانی جوانان آسیا در تبریز شناخته شدند و "پویا نوروزی" کاپیتان تیم ملی بهترین بازیکن وسط رقابت‌ها معرفی شد.

بر اساس اعلام کمیته‌ی فنی رقابت‌ها، "امیر دنگویر" از قطر به عنوان بهترین بازیکن بغل چپ، "تی هیون ها" بهترین بغل راست، "مجتبی السالم" از عربستان بهترین خط زن، "ریونوسوکه آبه" از ژاپن بهترین گوش راست، "جیسو لیم" از کره جنوبی بهترین گوش چپ، "یوسف راشد" از قطر بهترین دروازه‌بان و "شینوسکه توکودا" از ژاپن با ارزش‌ترین بازیکن و "پویا نوروزی" از ایران بهترین بازیکن وسط رقابت‌ها معرفی شد.

رده بندی نهایی مسابقات هندبال قهرمانی جوانان آسیا:

1- قطر

2- کره جنوبی

3- ژاپن

4- ایران

5- عربستان

6- کویت

7- سوریه

8- عراق

9- بحرین

10- ازبکستان

11- عمان

*گروه بندی دور مقدماتی مسابقات:

گروهA: قطر – عربستان – ژاپن – ازبکستان - سوریه – عمان

گروه B: کره جنوبی – کویت – بحرین – عراق - ایران

انتهای پیام

کد N445430

وبگردی