آفتاب

سیدحسن نصرالله: اگرحزب الله با داعش نجنگینده بود اکنون نبرد در بیروت جریان داشت

سیدحسن نصرالله: اگرحزب الله با داعش نجنگینده بود اکنون نبرد در بیروت جریان داشت

بیروت – ایرنا - « سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان در بخش دوم گفت وگوی خود با روزنامه لبنانی (الاخبار) به مناسبت هشتمین سالگرد پیروزی مقاومت در جنگ 33 روزه سال 2006 با دشمن صهیونیستی ، از چرایی حضور حزب الله در سوریه ، جنگ عرسال، پیدایش داعش ، سخنرانی های خود ، پناهجویان سوری و بازگشت سعد حریری به لبنان و تغییر دیدگاه ها می گوید.

به گزارش ایرنا ، دبیرکل حزب الله با تاکید به اینکه داعش هرزمان نوبت کشورهایی مانند اردن ، عربستان و دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس برسد، به سراغ آنها خواهد رفت، گفت که پیشروی این گروه به سوی بغداد تا حدود زیادی متوقف شده است.

وی این ادعاها را که ارتش سوریه با داعش ارتباط دارد، رد کرد و گفت که اگر حزب الله در مرزهای سوریه و لبنان با داعش و دیگر گروه های تروریستی نجنگیده و آنها را شکست نداده بود، تاکنون منطقه بقاع لبنان سقوط کرده، جبل لبنان و عکار و ساحل دریا در اشغال بود و جنگ در بیروت و حتی جنوب لبنان با تروریست ها ادامه داشت.

سید حسن نصرالله اظهار داشت : اکنون بسیاری از کشورها به خطر داعش واقف شده اند و یک وحشت واقعی در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از جمله عربستان حاکم شده زیرا این اندیشه در مدارس و مراکز اموزشی آنها ریشه دوانیده است و برای همین احساس خطر می کنند و باید هم نگران باشند.

امروز شیعه و سنی و مسیحی در معرض یک خطر واقعی هستند و داعش اموال، آبرو ، کودکان ، زنان و مقدساتشان را تهدید می کند.



ادامه گفت وگو با الاخبار که بخش اول آن دیروز( پنجشنبه) منتشر شد ، به این شرح است:



الاخبار: گفته می شود که حزب الله به عنوان جنبشی اسلامی شروع و سپس به جنبش مقاومت ملی با رویکردی اسلامی تبدیل شد و اکنون از مرزهای لبنان عبور کرده و برای جنگ به سوریه رفته است و گفته می شود در یمن و عراق هم حضور دارد، این سخنان تا چه اندازه دقیق و درست است؟

دبیرکل حزب الله در پاسخ گفت: بدور از مناقشه های اندیشه ای و سیاسی، علاقه مند هستم واقعیت را بگویم همانطور که هست، برای جنگ به سوریه رفتیم و هدف اول حمایت و دفاع از لبنان و مقاومت و ملت آن بدون استثناء بود.

حادثه اخیر عرسال دیدگاه ما را تایید کرد، هرچند دشمن بزرگ ما بخواهد آن را از زاویه دیگری قرائت کند. برخی گفتند که ما برای جنگ پیش دستانه به سوریه رفتیم و این تعبیر دقیقی نبود زیرا جنگ در مرزهای لبنان جریان داشت.

گفته می شود که بلندی های عرسال با دهها کیلومتر طول در مرز سوریه و بلندی های بقاع را گروه های مسلح سوریه از ابتدای بحران اشغال و اردوگاه هایی برای آموزش نظامی و اتاق عملیات و بیمارستان های صحرایی در داخل خاک لبنان دایر کرده بودند حتی قبل از اینکه حزب الله به سوریه برود

امروز برخی از اعضای گروه 14 مارس که در سخن گفتن از حاکمیت و عدم دخالت کوتاه نمی آیند، اکنون به ما می گویند که به سوریه رفتید و آنها به لبنان آمدند، برادر آنها خیلی قبل تر به لبنان آمده اند و ربطی به جنگ پیش دستانه ندارد.

القصیر در مرزهای لبنان و سوریه است ، اگر نبود جنگ القصیر ، گروه های مسلح همان موقع داخل خاک لبنان مانند هرمل و منطقه بقاع شمالی شده بودند.

جنگ ما در سوریه هرگز بعد ملی مقاومت را کنار نمی زند زیرا ما از لبنان و ملت آن در مرزها دفاع می کنیم البته درست ما وارد برخی اماکن در سوریه شدیم اما نبرد ما اساسا در مناطق مرزی بوده است.

موضوع مهم این است ، از خطری که الان همه ما را هدف گرفته است، ما سه سال قبل هشدار می دادیم و حتی دشمنان اقرار کرده اند که آنچه درمنطقه جریان دارد ، کیان و وجود همه کشورهای و ملت ها را بطور کلی و حتی منافع کشورهای بزرگ جهان را تهدید می کند.

امروز معتقدم یک امر واجب است بر هر کسی که می تواند باید در این جنگ برای دفاع از لبنان ، سوریه ، عراق، فلسطین و همه منطقه و از مسلمانان و مسیحیان و اقلیت های دینی شرکت کند.

همه مباحث فکری، راهبردی، تاکتیکی، سیاسی و اندیشه ای باید کنار گذاشته شود، یک خطر بزرگ وجود دارد که در حال اشغال و پیشروی و ارتکاب کشتار هولناک است که هیچ ضابطه ، مانع و مرز فکری ، اخلاقی ، انسانی و شرعی نمی شناسد.

اکنون یک وحشی درنده در منطقه رها شده است و اگر طرفی برای مبارزه با این وحشی و برای متوقف کردن آن تا ملت های منطقه و کشورها و دولت ها را تکه تکه و نابود نکند، اقدام کرد باید از آن تشکر نمود یا آن را محکوم کرد.

اما کسانی که این وحشی را بوجود آوردند و پرورش دادند تا رشد کند، بزودی به خود آنها حمله می کند و خواهید دید که بزودی همان دشمنان ما خواهند گفت که « حق با شما بود و تشکر می کنیم».



الاخبار : واقعا معتقدید که این اتفاق می افتد؟

دبیرکل حزب الله تصریح کرد:نگاه و رویکرد مردم تغییر کرده و سیاستمداران اگر نمی خواهند رویکرد خود را تغییر بدهند دلیل دارد و آن محاسبه منافع است.

نگاهی به شهرک عرسال کنید، آیا مردم آن همانگونه فکر می کنند و سخن می گویند که قبل از حمله به این شهرک فکر می کردند و سخن می گفتند، امروز تلویزیون ها را تماشا کنید ، حتی برخی رهبران حزب جریان المستقبل هم رویکردشان تغییر کرده است.

نکته مهم بیانیه گروه جبهه النصره بعداز عقب نشینی از عرسال است که در آن آمده است، حمله به عرسال اشتباه بود زیرا فرصت رسیدن کمک ها از این طریق از بین رفت.البته اهل عرسال قبل از این حمله خواستار حمایت و کمک بودند زیرا می دانستند که داعش و النصره در آنجا حکومت می کنند.

اکنون نگاه و رویکرد مسیحیان لبنان را بررسی کنید ، آیا تغییر نکرده است؟ در بقاع شمالی امروز مسیحی عضو گروه های 8 و 14 مارس خواستار دفاع از خانه ، روستا و املاکش است و حتی حاضر است سلاح در دست بگیرد و کنار ارتش با گروه های مسلح بجنگد.

برخی سیاستمداران امروز می گویند باید وارد جنگ با تروریسم و تندروی شد، بسیار خوب ، امیدواریم که بخاطر منافع سیاسی نباشد، چرا دولت لبنان تاکنون فهرست تروریست ها را مشخص و اعلام نکرده است.



الاخبار : موضع ولید جنبلاط در این چارچوب قرار دارد؟

دبیرکل حزب الله گفت که قطعا این طور است، یک وحشی با نام « داعش» که بین دوست و دشمن و همپیمان فرقی نمی گذارد، همه را تهدید می کند. درتاریخ شبیه این جنایات داعشی دیده نمی شود، کودکان و زنان ایزدی را زنده زنده دفن می کنند، براستی اینها چگونه به این مرحله از وحشی گری رسیده اند. به اقدامات داعش در سوریه و عراق نگاه کنید ، همه را می کشند. برخی مدعی جنگ شیعه و سنی در عراق هستند، چه تعداد شیعه در صلاح الدین و نینوا زندگی می کنند، داعش همه مساجد را ویران و شیوخ عشایر اهل سنت را می کشد که حاضر نیستند با آنها بیعت کنند. انها به سنی ، شیعه ، مسیحی و ایزدی و ... رحم نمی کنند، کدام منطق در دنی اجازه می دهد دهها هزار نفر را اواره کوه ها و محاصره کرد تا از گرسنگی و تشنگی بمیرند و همه اینها در مقابل دیدگان جهانیان اتفاق می افتد.

این خطر وحشی، شیعه ، سنی ، مسلمان ، مسیحی ، دروزی و ایزدی ، عرب و کرد نمی شناسد و روز به روز در حال رشد کردن و بزرگ شدن است.

طرف هایی در سوریه و عراق در مقابل داعش مقاومت می کنند اما به نظر می رسد که امکانات و تجهیزات داده شده به آنها بسیار زیاد و بزرگ است واینجاست که نگرانی همه برانگیخته می شود و باید هم نگران باشند.

کردهای عراق بعداز اتفاقات موصل مرتکب اشتباه محاسباتی شدند و وارد مناطق مورد منازعه شدند و فکر کردند که سایر نقاط عراق ارتباطی با آنها ندارد در صورتیکه مبارزه با داعش مسئولیت همه عراقی ها است.

برخی رهبران کردستان عراق فکی می کردند که داعش در نقطه ای متوقف می شود و تهدیدی برای اقلیم کردستان نیست و شاید این تحلیل نتیجه ضمانت های داعش و حامیان منطقه ای آن بوده است اما اکنون داعش در 30 تا 40 کیلومتری اربیل قرار دارد و صدای درخواست کمک آنها از آمریکا، غرب ، ایران و عراق و دیگران را می شنویم.

از ویژگی های این گروه وحشی قدرت استفاده از افراد دارای اندیشه وهابی و القاعده ای است و برای همین عناصر جبهه النصره را بویژه با دلارهای آمریکایی جذب کرده است، بین آنها مشکلی از نظر اندیشه و تفکر و رفتار وجود ندارد بلکه مشکل آنها بر سر خلافت ابو محمد الجولانی و ابوبکر البغدادی است.

اکنون بسیاری از کشورها به خطر داعش واقف شده اند، یک وحشت واقعی در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از جمله عربستان حاکم شده زیرا این اندیشه در مدارس و مراکز اموزشی آنها ریشه دوانیده است و برای همین احساس خطر می کنند و باید هم نگران باشند. امروز شیعه و سنی و مسیحی در معرض یک خطر واقعی هستند و اموال ، آبرو ، کودکان ، زنان و مقدساتشان را تهدید می کند.

نمی خواهم در میان مردم وحشت ایجاد کنم اما این خطر واقعی است و وجود دارد و بجای دست روی دست گذاشتن باید با آن بطور جدی مبارزه کرد.

ما در القصیر و المقلمون با صاحبان اندیشه های سکولار و لیبرال و حتی ارتش آزاد نجنگیده ایم بلکه با تروریسم تکفیری و داعش وحشی مبارزه کرده ایم و آن را شکست داده ایم.



الاخبار :نظر شما در باره بازگشت سعد حریری به لبنان چیست، آیا نشانه ای است بر اینکه عربستان می خواهد اوضاع بهبود یابد و جریان المستقبل در مقابل تروریسم بایستد؟

دبیرکل حزب الله گفت که ممکن است.



الاخبار: چرا حمله داعش در عراق به سمت شمال این کشور سوق پیدا کرد نه عربستان و اردن و ترکیه؟

سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد که نوبت همه اینها می رسد.اندیشه تکفیری و زمینه حضور داعش در اردن ، عربستان و کویت و دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس وجود دارد. هر وقت نوبتشان برسد داعش وحشی بسراغشان می رود.

در هر صورت مشخص است که داعشی ها از سراسر جهان از کدام مرزها وارد منطقه شدند و چه طرف ها و کشورهایی از آنها حمایت مالی و تسلیحاتی کرده اند.

امروز این افعی که خودشان یافتند و در دامن خود بزرگش کردند، اکنون علیه آنها شده است و آمریکایی ها و ترک ها و کشورهای عرب خلیج فارس باید پاسخگو باشند ، کسانی که فکر می کنند می توانند این بازی را اداره کنند و با ابراز آنها حکومت کنند در توهم و اشتباه بسر می برند.



الاخبار: آیا ارتش های سوریه و عراق در مسئله رشد داعش و جلوگیری به موقع آن مسئولیت دارند؟

سید حسن نصرالله تاکید کرد: ارتش سوریه را نمی توان سرزنش کرد زیرا ازابتدا با همه گروه های مسلح مبارزه کرده است.

بین ارتش سوریه و داعش هیچگونه تماس و ارتباطی وجود ندارد و در مورد ارتش عراق مناقشه بزرگی وجود دارد و آنچه درموصل اتفاق افتاد بسیار خطرناک بود و قطعا نتیجه توانایی و قهرمان های « داعش» نبود، چرا پیشروی داعش در بسیاری از مناطق با تلاش گروه های رسمی و مردمی عراق متوقف شد؟

و با اطلاعاتی که ما داریم ، پیشرفت داعش به سوی بغداد هم تا حدود زیادی متوقف شده است. الاخبار: آیا حزب الله احساس می کند مسئول شیعیان عرب ( دوازده امامی ، اسماعیلی ، علوی و ... ) است؟

دبیرکل حزب الله در پاسخ اظهارداشت: همواره طرف هایی می خواهند اینگونه وانمود و ما را این چنین توصیف کنند، حزب الله در لبنان فعال است و در سطح منطقه به عنوان مقاومت ضد اسراییلی شناخته می شود و در جنگ با اسراییل موفقیت ها و پیروزی های بزرگی را رقم زده است.

روشن است که نزد دولت های عربی و نیروهای سیاسی که حزب الله یک نیروی قوی است و به رویارویی با طرح های صهیونیستی اهتمام ویژه دارد.

هیچ مشکلی در خصوص ارتباط حزب الله با درگیری با دشمن اسراییلی و وقایع میدانی داخل فلسطین وجود ندارد اما هنگامی که تحولات در منطقه شروع شد ، این گونه مسائل هم مطرح گردید، در مصر که موضوع سنی و شیعه نیست ، بحث مخالف و موافق نظام عنوان شد و همینطور در لیبی و تونس اما در عراق تحریک طایفه ای و مذهبی را در دستور کار قرار دادند، و دولت ها و رسانه هایی هم که این کار را می کنند ، شناخته شده هستند و حتی در دوران اشغال و بعداز عقب نشینی آمریکا ادامه داشت.

هنگامی که بحران سوریه شروع شد، تلاش کردند که درگیری ها به سوی درگیری طایفه ای و مذهبی سوق پیدا کند و به همه اقدامات تحریک آمیز و تا سرازیر کردن عناصر مسلح از سراسر جهان به داخل سوریه دست زدند.

در خصوص حزب الله ، هنگامی که در یکی از میدان ها کمک می کنیم برای ما محاسبات طایفه ای مطرح نیست و ما آن را مشارکت در نبرد، طرح ، منافع امت عرب و مسلمان می دانیم، برای مثال هنگامی که آمریکایی ها ، عراق را اشغال کردند بخش زیادی از مردم عراق به دلیل ظلم رژیم صدام و جنگ های مختلف با مقاومت نبودند و این طبیعی بود.

اما بعدها عده ای تمام امکانات رسانه ای ، روابط و تماس ها را از روز اول روابط میدانی ما با مقاومت عراق بویژه در بخش شیعه بکار گرفتند و گفتند که حزب الله بخاطرهمکاری با شیعیان به عراق نرفته بلکه بخاطر شیعه رفته است.

درهر صورت مقاومت درعراق پا گرفت و شروع شد و بخش بزرگی از آن شیعیان بودند و بخش زیادی از عملیات آنها با ویدئو ضبط شد اما شبکه های عربی مانند الجزیره و العربیه از انتشار و پخش آنها امتناع کردند ، آیا این عجیب نیست؟



الاخبار: این اتهام برخی نظام های عربی است و نه اهل سنت که وجود مقاومت شیعه با مقاومت عراق ارتباط دارد؟

بله آنها از ابتدا شروع کردند به طرح موضوع در عراق ، سوریه و لبنان با هدف تحریک مذهبی و اصرار می کنند که مقاومت در لبنان فقط شیعه است، اما ما می گوییم که مقاومت لبنان ملی و برای همه لبنانی ها است و تصادفی است که شیعیان در جنوب لبنان و نزدیک مرزهای فلسطین اشغالی زندگی . مبارزه می کنند اما آنها اصرار دارند که مقاومت لبنان فقط ایرانی و شیعه است.

سید حسن نصرالله تاکید کرد: ما از روز اول تاکید داریم که حضور ما در سوریه براساس وابستگی طایفه ای نیست و کمک به مقاومت عراق هم همینطور بود، ما به جنبش های حماس و جهاد و دیگر گروه های فلسطینی هم که بیشتر اهل سنت هستند، کمک می کنیم.

به کسانی که دائم می خواهند نشان دهند کمک های ما به فلسطینی ها طایفه ای و مذهبی است، می گویم ما به هر طرفی که از فلسطین دفاع کند از محور مقاومت تا مردم درصورت امکان کمک می کنیم و حزب الله تصمیم دارد و آماده است که از مردم خود و قضایای امت دفاع کند و این گناه و جرم نیست و اتفاقا باید از دیگران سئوال کرد که برای چه مسئولیت خود را تحمل نمی کنند و در این دفاع مشارکت ندارند؟



وی خاطرنشان کرد: اگر حزب الله در القصیر و القلمون سوریه نمی جنگید، هجمه اخیر تروریست های تکفیری به عرسال ختم نمی شد و اکنون بقاع سقوط کرده بود و آنها به جبل لبنان ، عکار و ساحل دریا رسیده بودند و شاید امروزجنگ در بیروت و جنوب لبنان ادامه داشت.

بر این نکته تاکید می کنم که تقدیم شهدا برای حفظ جان مردم ، آبرو ، خون و اموال آنان ، یک واجب عقلی ، دینی ، شرعی ، اخلاقی ، ملی و انسانی است.



الاخبار : گفته می شود که حزب الله فقط یک حزب نیست و نماینده شیعیان است بویژه درفضای کنونی ، به همین دلیل آنها گاهی با مقاومت هستند و گاهی ضد اقدامات حزب الله و در هر صورت حزب الله متهم است که محصور در شیعه می باشد؟

سید حسن نصرالله اظهارداشت: همه این توصیفات را نمی توانم تایید کنم اما در هر صورت این نتیجه گیری طبیعی است، حزب الله یک مجموعه انسانی است و در میادینی که کار می کند باید قربانی بدهد و به همین دلیل همه کسانی که با حزب الله همراه هستند بخشی از مقاومت خوانده می شوند.

همه گروه ها و جریان ها که مجموعه های بشری هستند مرتکب خطا و اشتباه می شوند اما شاید دیده نمی شود و طبیعی است که نتوانند رضایت همه مردم را جلب کنند و همه آرزوها و توقعات آنها را برآورده سازند.

در نیروهای حزب الله ویژگی های زیادی است در سطوح اخلاقی ، جدیت ، التزام و وفاداری اما آنها هم بشر هستند و قدرت و امکانات محدودی دارند و البته باید دانسته شود که ما درزمینه های زیادی تلاش داریم که مسئولیت خود را برعهده بگیریم بویژه در اموری که به کشور مربوط می شود مانند مشارکت در شوراهای شهر و انتخاب رییس جمهور.



الاخبار: برخی از مردم احساس می کنند که برغم تقدیم شهدا ، کسی برای این اقدامات ارزش قائل نیست و این روند سئوالاتی را برانگیخته است.

دبیرکل حزب الله تصریح کرد: مانند عراق و لبنان ، برخی سئوال می کنند که حزب الله در سوریه چه می خواهد ؟ برخی در باره دلایل حضور پرسش می کنند ، دیدگاه ما را بعداز آنچه در عراق اتفاق افتاد، بخوانید ، امروز در باره حضور ما در عراق و حتی در سوریه مردم نظرشان تغییر کرده و بسیاری تشکر می کنند.

مردم و یا سیاستمداران؟

ارتباطی با سیاستمداران ندارد، مردم با ما هستند ونبردها را پیگیری می کنند، اکنون هوشیاری و احساس خطر نزد برخی زیاد می شود و یک پیام بسیار مهم دریافت کرده ام ، مردم از گفت وگو با رسانه های خودداری می کنند اما متاسفانه برخی سیاستمداران یک دشمنی ذاتی دارند و هرچه می گوییم آنها را راضی نمی کند حتی اگر درست باشد حاضر نیستند به آن اعتراف کنند.

در برخی مراحل ، بعضی طرف های بین المللی و منطقه ای، گروه های وابسته به خود را به دشمنی با ما وادار می کنند اما این دشمنی آنها به مستحکم شدن ما منجر شده است و این دشمنی ها به آنها کمکی نمی کند.



الاخبار : آیا سوریه می تواند کمکی جدی به حل پرونده پناهجویان کند و به آنها اجازه دهد به کشورشان بازگردند؟

سید حسن نصرالله در پاسخ گفت: مشکل این است، آیا پناهجویان می خواهند که برگردند؟ ما آماده هستیم به آنها کمک کنیم ، بسیاری می توانند به سوریه برگردند و در امنیت و آرامش زندگی کنند زیرا مناطق در ریف دمشق ، القلمون و حمص وغیرآن بطور کامل امن است و امروز هیچکس نمی تواند به آنها متعرض شود و دیگر خبری از عناصر مسلح خارجی در این مناطق نیست.

وی اظهارداشت : باید دلایل واقعی ورود برخی را به لبنان به عنوان پناهجو به دقت بررسی کرد و این به اراده جدی پناهجویان ، تصمیم نیروهای ساسی و توقف طرح استفاده سیاسی ، انسانی ، امنیتی و اخلاقی از پناهجویان علیه نظام سوریه بستگی دارد.

برخی عناصر مسلح را ترغیب می کنند که خانواده یشان را روانه لبنان کنند تا فضا برای جنگ در روزی که لازم شد، فراهم باشد.

تاکید می کنم که حمایت برخی طرف های لبنانی از گروه های مسلح در برخی مناطق سوریه در زمینه کمک های مالی ، تسلیحاتی و حتی توجیه کردن ادامه دارد اما تلاش می شود از رسانه ها مخفی بماند و الیته این ها چیزی را تغییر نمی دهد.

مهمترین کار لازم اتخاذ تصمیمی سیاسی برای توقف طرح استفاده از پناهجویان و گشودن باب همکاری با دولت سوریه برای فراهم کردن زمینه بازگشت آنها به کشورشان است و ما مطلع هستیم که دولت سوریه آمادگی زیادی برای همکاری در این زمینه دارد.



الاخبار: آیا مشارکت شما در جنگ سوریه موجب فرسایش نیروی مادی و انسانی حزب الله شده است و تا چه زمانی می تواند این روند را تحمل کنید؟

دبیرکل حزب الله گفت : اینکه می گویند فرسایش و کاهش، مبالغه آمیز است ، در هر صورت حزب الله از ابتدای ورودش به سوریه قربانی هایی داده است اما بسیار کمتر از آنچه می باشد که اگر دخالت نمی کرد اکنون باید حزب الله و لبنانی ها پرداخت می کردند.



الاخبار: آیا جنگ در سوریه ، تاکتیک هایی را برای حزب الله بدنبال داشته که بتواند در جنگ ناگهانی با اسرائیل بکارگیرد؟

سید حسن نصرالله اظهار داشت: آنچه برای اسراییل در نظر گرفته ایم، از معرکه ای که با گروه های مسلح داریم ، متفاوت است ، بنابر این نمی توان گفت اکنون برخی برنامه های ما برای جنگ با اسراییل فاش و کشف شده است، برعکس ، از نتایج جانبی نه اصلی حضور ما در سوریه کسب تجربه و کارشناسی های بیشتر و آشنا شدن با افق های وسیعتری در نبرد است که می توانیم از آنها در نبردهای احتمالی دفاعی و هجومی با اسراییل استفاده کنیم.



الاخبار: آیا در سوریه با اسراییل هم مواجه شده اید؟

بطورمستقیم نه.



الاخبار: آیا حضور حزب الله در سوریه به اهل جولان برای شروع حرکت مردمی مقاومت کمک می کند؟

دبیرکل حزب الله تاکید کرد که این به اراده و خواست آنها بستگی دارد. اراده مقاومت به عاملی برای کمک به پایان اشغال لبنان منجر شد ، در سال 1982 هیچ ایرانی یا سوری برای جنگ به لبنان نیامد بلکه این اراده خود مردم لبنان بود که کشورشان را آزاد کنند.



الاخبار: قبل و بعداز کار گذاشتن بمب در کشتزارهای شبعا، عملیات بیشتری در جولان انجام شد آیا حزب الله در آنها دخالت داشت؟

سید حسن نصرالله اظهار داشت: تا آنجا که ما می دانیم یک تشکل واقعی مردمی دارای اراده مقاومت در آنجا شکل گرفته است و آنها این کار را کرده اند و ما دخالتی نداشته ایم.



الاخبار: آیا با مخالفان نظام سوریه در مدت اخیر ملاقات کرده اید؟

چنین ادعایی نمی کنیم زیرا ممکن اس برخی از آنها موضعشان را تغییر دهند و می توانم بگویم که آنها موضع ما را درک می کنند.

الاخبار : آیا تفاوتی بین مخالفان نظام سوریه وجود دارد؟

سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد: بطور کلی و در واقع معارضان خارجی اصلا در داخل سوریه جایگاه و حضور ندارند و به نظر من از ابتدا هم هیچ تاثیری در داخل سوریه نداشته اند.

آنها یکسری شخصیت های سیاسی و فرهنگی هستند که حول یک طرح سیاسی معین دور هم جمع شده اند و یا در هتل ها زندگی می کنند و یا جلوی در سفارتخانه کشورهای مختلف نشسته اند، این ارزیابی خودشان است.

عناصر بزرگ گروهی موسوم به ائتلاف ملی مخالفان در جلسات با دوستان لبنانی خود می گویند که دور هم جمع می شوند ، صحبت می کنند و بیانیه می دهند و منتظر کمک سفارتخانه کشورهایی هستند که دوستان سوریه خوانده می شوند و این واقعیت مخالفان خارج نشین سوریه است.

در عرصه میدانی داخل سوریه هم گروه های مسلح سیطره دارند، به اصطلاح « ارتش آزاد» ، اصلا ارتشی نیست بلکه از تعدادی گروه مسلح بریده از دیگر گروه های مسلح تشکیل شده است و دست به عملیات ایذائی می زند.

بخش اصلی میدان مخالفان در اختیار گروه « داعش» و بخش کمی در اختیار« جبهه النصره » و « جبهه الاسلامیه »است و گروه های ملی و مدنی اصلا وجود ندارند.

نمی خواهم به سخن « باراک اوباما» رییس جمهور آمریکا استناد کنم اما او کارشناس است و مخالفان سوریه را می شناسد و سفیر امریکا بخشی زیادی از مخالفان نظام سوریه را مدیریت می کند.

واقعیت مخالفان این است که تشکیل شده اند از گروه های مسلح بسیار تندرو که حتی به جان یکدیگر افتاده و خودشان را هم می کشند و یک نیروی سیاسی قوی مخالف برای گفت وگو و یا تفاهم با آنها نمی یابید.



الاخبار : آیا سخنرانی را دوست دارید؟

سید حسن نصرالله در پاسخ گفت که نمی توانم بگویم سخنرانی را دوست ندارم، سخنرانی و ایراد خطابه بخشی از کار ما روحانی ها است و در دهه هشتاد هرشب دربخش های مختلف بیروت مانند حی السلم ، اوزاعی و الشیاح سخنرانی می کردم ، بله هرگاه چیزی برای گفتن داشته باشم، دوست دارم سخنرانی کنم.

وی در پاسخ به این سئوال که اخیرا به نظر ظاهر شدن و سخنرانی ها برنامه ریزی و تدوین شده است؟ افزود: بعداز سال 2006 برای هر کلمه و حرف و همه سخنرانی فکر می شد زیرا باید مواضع بیان می شد که پیامدهایی داشت ، بنابراین باید بطور کامل مراقب می بودم ، دوست و دشمن پیگیری می کرد تا اینکه در یک مسئولیت بزرگتر و خطیر تر قرار گرفتم و همزمان حجم توقعات بالا رفت، موضوع به شخص من مربوط نبود که آیا دوست دارم یا دوست ندارم سخنرانی کنم، تلاش کردم اشتباهات کمتر شود و البته هیچکس در بین ماه معصوم نیست.

تصمیمی در حزب الله وجود ندارد که فلانی سخنرانی نکند یا چه وقت سخنرانی کند، این موضوع از اختیارات دبیرکل است ، من مصلحت در سخن گفتن یا نگفتن را می دانم ، گاهی برادران پیشنهادهایی می دهند که مثلا الان مناسب است سخنرانی کنم، اما این موضوع از اختیارت من است و ربطی به تمایل و خوی من ندارد.

دبیرکل حزب الله در پاسخ به این سئوال گفته می شود که سخنرانی های شما نیازی به از قبل آماده کردن ندارد،آنچه را که می گویید فی البداهه است؟، اظهارداشت: نه ، چنین نیست، من هرآنچه را که بخواهم بگویم بویژه هنگام سخنرانی های حساس، اتخاذ مواضع و در باره آنچه با اصل ساختار حزب الله مربوط باشد بدون ضابطه و بررسی با برادران نخواهد بود.

دبیرکل، فرمانده و صاحب تصمیم گیری در حزب الله نیست، تصمیم های سیاسی بطور اساسی در شورای تصمیم اتخاذ می شود و این شورا است که مسیر ها را ترسم و مواضع و تصمیم های اساسی را اتخاذ می کند و البته دبیرکل شریکی موثر در اتخاذ تصمیم ها است اما تنها تصمیم گیرنده نیست.

بطور مثال، اگر بخواهم کنفرنسی مطبوعاتی در باره مسائل سیاسی برگزار کنم، به تنهایی نمی توانم تصمیم بگیرم که بگویم ما خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی و یا تمدید دوره مجلس هستیم ویا وارد معرکه القصیر بشویم یا نه، این تصمیم ها را دبیرکل به تنهایی اتخاذ نمی کند بلکه شورای حزب الله تصمیم گیری می کند.حتی تصمیم برای اعلام موضعی با شورا است و دبیرکل می تواند چگونگی بیان این موضع را مشخص کند، مثلا دلایل و منطق بیان و زبان و ادبیات.

اگر موضوعی به جهاد ارتباط پیدا کند، مثلا در گذشته هنگامی موضوع به تهدیدهای اسراییل مربوط می شد، با برادران جهادی موضوع چگونگی پاسخ را بررسی می کردم و یا حتی الان مناسب است پاسخ داده شود و یا اینکه به زمانی دیگر موکول شود مانند معادله فرودگاه بن گوریون و یا دریا و یا ضاحیه در مقابل تل آویو البته فقط از معالاتی که نزد ما وجود دارد و اجرای آن امکان پذیر باشد سخن می گوییم.

حتی جنگ روانی در مدرسه حزب الله هم مبتنی بر صداقت است هر چند می توان مبالغه کرد تا فضای معینی را ساخت.

نمی توانیم بگویم ، اگر بیروت را بمباران کنید ، تل آویو را می زنیم در صورتی که این توانایی نزد حزب الله نباشد،غیرممکن است زیرا معتقدیم این جنگ حتما شکست می خورد و دوم اینکه تمایل شدید مقاومت در صداقت است که با تجربه و کارشناسی مستحکم شده است و برای همین حتی ارتش، حکومت ، احزاب و مردم در اسراییل می گویند که حزب الله و یا فلانی صادق است و بسیاری را در جهان عرب تصدیق نمی کنیم.

سید حسن نصرالله در پاسخ به این سئوال که فارغ از معالات نظامی آیا بقیه سخنرانی های شما از پیش تنظیم و بررسی می شود؟ گفت: بله ، گاهی این طور است و با برادران حوزه سیاسی می نشینیم و مجموعه مسائل و افکاری را که باید در یک سخنرانی مشخص ایراد شود، مشخص و تنظیم می کنیم.

اما این برداشت مردم نیست؟

مردم به یک رهبری، فرمانده و الگو عادت کرده اند، حتی اگر به آنها بگوییم که حزب الله متشکل از موسساتی برای تصمیم گیری ، برنامه ریزی است ودبیرکل یکی از آنها می باشد، مردم بازهم تصدیق نمی کنند، برای اینکه خلق وخوی مردم در جهان عرب و کشورهای شرقی بر داشتن یک رهبر ، فرمانده و قهرمان عادت کرده است.

بیشتر توضیح می دهم، در داخل حزب الله دستگاه ها و طرف های تصمیم گیر شناخته شده هستند، اما خارج آن و شاید به اعتبار علاقه و محبت مردم ، طوری دیگری انیشیده می شود و شاید طبیعت ، روشن و ادبیات و زبان سخنرانی هم تاثیر دارد، البته شکی نیست که درحزب الله مجموعه ای از ادبیات خاص برای مقاومت وجود نداشت و اینها از بعداز جنگ تابستان 2006 شروع شد و امروز می بینیم که بخشی بزرگ از این ادبیات در جنگ غزه بکار گرفته می شود.

آیا برای سخنرانی آموزش هم دیده اید؟، مثلا کجا صدا را بلند کنید و یا از انگشتان و دست استفاده کنید یا اینکه همه اینها فی البداهه است.

سیدحسن نصرالله گفت که در خصوص بلند و یا کم کردن صدا بسته به طبیعت مردم حاضر دارد و این فن بلند و کوتاه کردن صدا تاثیر گذار است اگر به موقع استفاده شود و همینطور استفاده به موقع از دست و انگشتان.

وی در پاسخ به این سئوال که بعداز سخنرانی به تماشای تلویزیون می نشینید؟، گفت که نه، و بخش هایی را که در اخبار پخش می شود، می بینم. البته گروهی از برادران و دوستان ملاحضات مثبت و منفی خود را در باره شکل و محتوای سخنرانی منتقل می کنند ومن از آنها در سخنرانی های بعدی استفاده می کنم.

در برخی گزارش های اسراییلی خوانده ام که دوره های جنگ روانی طی کرده ام و یا از امکانات فطری و غریزی بهره می برم، اما حقیقت این است که هیچ دوره ای خاص ندیده ام، این فن با من و با برادرانم رشد یافته و نتیجه تجربه و تکرار و کارشناسی بوده است بویژه اینکه بخاطر داخل بازی و در کوران حوادث و مناقشات باشید و در نتیجه اطلاعات خوبی خواهید داشت.

دبیرکل حزب الله اظهارداشت که بیشتر اوقات سخنرانی را خودم آماده می کنم ، افکار و آنچه را باید بگویم می نویسم و این کار را به احترام مخاطبان انجام می دهم و همینطور تمایلم برای اینکه منضبط و متناسب موضوع سخن بگویم. گاهی درباره یک موضع چند ساعت فکر و بررسی می کنم و البته برخی اوقات سخنرانی ها طولانی می شود اما مخاطبان درک می کنند.

وی خاطرنشان کرد که معمولا سه نوع سخنرانی دارم ، زنده و در حضور مردم، زنده از طریق تلویزیون و با حضور مردم و یا از قبل ضبط شده است که هرکدام شرایط و وضعیت و تاثیرگذاری خاص خود را دارد.

مثلا در نخستین سخنرانی بعداز پیروزی مقاومت در تابستان سال 2006 ، فضا کاملا عاطفی شد و می دیدم که برخی شخصیت های سیاسی منفعل شده و گریه می کنند اما توانستم بر خود مسلط شوم.

سید حسن نصرالله در باره عبارت معروف « اشرف الناس» در این سخنرانی گفت : این سخنرانی مکتوب نبود، هرزمان که سخنرانی مکتوب نباشد افکار فی البداهه موجب می شود تا مطالب جدید گفته شود اما این جمله بخشی از پیام من به مجاهدان مقاومت بود.



الاخبار : گفته می شود که شخصا تصمیم گرفته اید که در لحظات آخر جنگ سال 2006 در میان جمع حاضر شوید؟

دبیرکل حزب الله خاطرنشان کرد : بله ، درست است ، در باره حضور علنی یا از طریق تلویزیون بحث بود و درنهایت قرار شد که من و حاج عماد مغنیه در این باره تصمیم بگیریم، باهم در ساختمانی نزدیک مراسم جشن پیروزی بودیم و در نیم ساعت آخر تصمیم گرفتیم، حاج عماد نگران وضعیت امنیتی بود و سرانجام شخصا تصمیم به حضور علنی گرفتم و هر اتفاقی آن روز می افتاد مسئولیتش با خودم بود و به حاج عماد گفتم که تو تقصیری نداری و توکل به خداوند سبحان کردیم هر چند احتمال بمباران بود، این تصمیم را گرفتیم.

و علت این تصمیم هم تاثیر گذاری آن بود و بیشتر محاسبات سیاسی ، معنوی ، اخلاقی ، عاطفی و مردمی بود.

سرانجام با حاج عماد توافق کردیم که سخرانی 15 تا 20 دقیقه باشد اما طولانی شد و دایم نوشته هایی می رسید که« تمام کن».

وی در پاسخ به این سئوال که آیا در نظر گرفتن 20 دقیقه با مسافتی که جنگنده های اسراییلی می توانستند سر برسند ،بود؟، تاکید کرد: نه ، هدف تنها کوتاه کردن زمان سخنرانی بود.

خاورم ** 1324
کد N445284

وبگردی