آفتاب

سازمان ملل خواستار تشکیل کمیته ملی برگزاری انتخابات در سومالی شد

سازمان ملل خواستار تشکیل کمیته ملی برگزاری انتخابات در سومالی شد

نیویورک- ایرنا- اعضای شورای امنیت سازمان ملل در دیدار روز چهارشنبه خود از کشور سومالی ضمن ابراز خرسندی از اصلاحات سیاسی در این کشور، خواستار تشکیل یک کمیته مستقل ملی برای اصلاح قانون اساسی و فراهم کردن زمینه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال 2016 شدند.

به گزارش ایرنا، 15 عضو سالانه شورای امنیت سازمان ملل در ادامه سفر خود به کشورهای سودان جنوبی و چند کشور اروپایی، روز چهارشنبه به وقت محلی وارد موگادیشو پایتخت کشور سومالی شدند.

«مارک لیال گرنت» نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل و رییس دوره ای شورای امنیت این نهاد، در سخنانی در فرودگاه موگادیشو، هدف این هیات از سفر به کشور سومالی را اعلام حمایت کامل سازمان ملل از مردم این کشور و کمک به تحقق آرمان های آنها بیان کرد.

گرنت با ابراز خرسندی از روند اصلاحات سیاسی این کشور در ماه های اخیر، از مسئولان دولت سومالی خواست تا در اسرع وقت کمیته مستقلی را برای انجام اصلاحات لازم در قانون اساسی و برگزاری رفراندوم در سال 2015 تشکیل دهند؛ همچنین زمینه را برای برگزاری انتخابات ریاست جهوری جدید سومالی در سال 2016 فراهم سازند.

هیات یادشده در این سفر با «حسن شیخ محمد» رییس جمهوری، «عبد ولی شیخ احمد» نخست وزیر و برخی دیگر از اعضای ارشد دولت و پارلمان این کشور دیدار و گفت وگو کردند.

هم زمان با ادامه ناآرامی ها و مناقشات سیاسی و درگیری های خشونت آمیز میان گروه های مختلف سیاسی در سومالی، این کشور در 2 سال گذشته در اثر کمبود مواد غذایی و خشکسالی های پی در پی با بحران های شدید اقتصادی روبرو بوده است.

در گزارش اخیر نهادهای بهداشتی و صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) آمده است که بیش از 203 هزار کودک زیر پنج سال سومالیایی در حال حاضر از سوء تغذیه رنج می برند.

براساس این گزارش، نزدیک به سه میلیون تن از مردم این کشور از دسترسی به مواد غذایی لازم برای ادامه زندگی محروم اند و به کمک های بین المللی فوری نیاز دارند.

اروپام-4-541 ** 2023
کد N444131

وبگردی