آفتاب

پروتکل وحشیانه "هانیبال" داد اسرائیلی‌ها را نیز درآورد

پروتکل وحشیانه "هانیبال" داد اسرائیلی‌ها را نیز درآورد

تاکتیک ارتش رژیم صهیونیستی موسوم به "پروتکل هانیبال" که به منظور جلوگیری از به اسارت درآمدن سربازان این رژیم اجازه استفاده از آتش فراوان و بی محابا علیه فلسطینیان را می‌دهد، شدیدا در داخل این رژیم نیز با انتقاد روبه رو شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، انتقاد از این تاکتیک پس از استفاده از آن در شهر رفح در جنوب نوار غزه طی حملات اخیر اسرائیل به این منطقه بالا گرفت.

ارتش اسرائیل زمانی که تنها مشکوک شد نیروهای حماس یکی از افسران این رژیم را در شهر رفح به اسارت درآورده‌اند، از پروتکل هانیبال استفاده کرده و به بمباران بسیار شدید این منطقه پرداخت که منجر به کشتار دست کم 100 فلسطینی در عرض مدتی کوتاه شد.

اکنون یک گروه در داخل اسرائیل از ارتش خواسته تا این تاکتیک را کنار بگذارد و عنوان کرده که چنین تاکتیکی منجر به کشته شدن غیرنظامیان شده و همچنین جان سربازان اسرائیلی را نیز با خطری نامعقول مواجه می‌کند.

ارتش اسرائیل که دغدغه آن جلوگیری از ربوده شدن سربازان خود است، معتقد است که نباید اجازه بدهد سربازی پشت سر باقی بماند و به دست گروه‌های مقاومت بیفتد.

یکی از دلایل این دغدغه آن است که در موارد ربوده شدن نظامیان اسرائیلی در سال‌های گذشته، اسرائیل مجبور به انجام معامله‌های دردناکی در معاوضه این نظامیان با تعداد زیادی از اسرای فلسطینی شده است.

در حال حاضر نیروهای اسرائیلی یاد می‌گیرند که در صورت مشاهده به اسارت درآمدن یک سرباز اسرائیلی و منتقل کردن وی به خودرو، حتی به قیمت کشته شدن نظامی اسیر شده باید به این خودرو شلیک کنند تا مانع اسارت همرزم خود شوند!

پروتکل هانیبال در اواسط دهه 1980 توسط یوسی پلد، فرمانده وقت واحد شمالی ارتش اسرائیل پس از آنکه نیروهای حزب الله لبنان دو سرباز اسرائیلی را در جنوب لبنان ربودند، طراحی شد. در تدوین این پروتکل دو تن از افسران ارشد تحت امر پلد به نام سرهنگ گابی اشکنازی که بعدها فرمانده ارتش اسرائیل شد و سرهنگ یعاکوف امیدرور که اخیرا از سمت مشاور امنیت دولت اسرائیل کنار رفت، کمک کردند.

هانیبال نام یکی از فرماندهان نظامی افسانه‌ای است که با رومی‌های باستان به نبرد پرداخت هرچند که مقامات اسرائیل می‌گویند این نام تصادفی توسط کامپیوتر برای این پروتکل انتخاب شده است.

پلد درباره این تاکتیک اظهار نظر نکرده اما امیدرور گفت که منطق این تاکتیک به اشتباه تفسیر می‌شود.

وی عنوان کرد که این پروتکل به سربازان جوان حاضر در صحنه جنگ خط مشی‌های مشخصی برای یک چنین وضعیتی می‌دهد.

وی گفت: دستور این است که شما نمی‌توانید سرباز را بکشید بلکه شما می‌توانید جان وی را به خطر بیاندازید. یک سرباز در چنین موقعیتی به هر ترتیب جانش در خطر قرار دارد. این چه تفاوتی با دستور دادن به یک سرباز به منظور ایجاد فشار از طریق آتش جنگی دارد؟ شما به این طریق نیز جان او را به خطر می‌اندازید. این کاری است که سربازان انجام می‌دهند.

با این حال استفاده از این تاکتیک در جنگ اخیر اسرائیل علیه نوار غزه باعث خشم منتقدانی شد که عنوان می‌کردند این تاکتیک علت مرگ ده‌ها غیرنظامی فلسطینی در اول اوت بوده است.

در این تاریخ سربازان ارتش اسرائیل پس از آنکه مشکوک شدند یکی از سربازان به نام هادار گلدین توسط حماس ربوده شده است، از آتش فراوانی علیه شهر رفح استفاده کردند.

ارتش اسرائیل رسما تایید نکرده که پس از ناپدیدشدن گلدین از پروتکل هانیبال استفاده کرده است اما چندین تن از مقامات اسرائیل می‌گویند که این دستور کم سابقه داده شده بود.

یک گروه اسرائیلی به نام "اتحادیه حقوق مدنی" در اسرائیل از دولت خواسته تا این پروتکل را کنار گذاشته و به تحقیق درباره استفاده از آن بپردازد. این اتحادیه در نامه‌ای به دادستان کل اسرائیل نوشت: پروتکلی که جان سربازان اسیر شده را به منظور دفع ربوده شدن آن‌ها به خطر می‌اندازد، اساسا غیرقابل پذیرش است. اجرای این پروتکل در مناطق مسکونی که در آن‌ها سرباز ربوده شده و ربایندگان وی در محاصره غیرنظامیان قرار دارند کاملا ممنوع است.

تامار فلدمن، وکیل این اتحادیه عنوان کرد: پروتکل هانیبال ناقض حقوق بشر اسیران احتمالی است.

وی عنوان کرد: دستوری که جان یک سرباز را تسلیم یک دستاورد سیاسی نامشخص می‌کند، منزجرکننده و بی شرمانه است. استفاده از این پروتکل در بطن یک محیط مسکونی و شهری کاری خطرناک است و پایه‌های قانون و اخلاقیات را به لرزه درآورده و باید محکوم شود.

انتهای پیام

کد N444011

وبگردی