آفتاب

اختلاف در اپوزیسیون ترکیه پس از شکست در انتخابات

اختلاف در اپوزیسیون ترکیه پس از شکست در انتخابات

برخی از معاونان حزب اپوزیسیون مردم جمهوری خواه ترکیه در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، خواستار استعفای کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب و برگزاری نشست فوق‌العاده شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، امینه اولکر، یکی از معاونان حزب مردم جمهوری خواه ترکیه در جریان کنفرانسی خبری گفت: صبر اپوزیسیون به اتمام رسیده است. حزب تلاش کند تا همانند سایر احزاب عمل کند اما شکست خورد، از این به بعد یا باید نقشه راه جدیدی ترسیم شود و یا باید خودمان را گول بزنیم. آقای قلیچداراوغلو و تیمش باید مسوولیت را بپذیرند و استعفا دهند.

اولکر به همراه پنج تن از معاونان این حزب از منتقدان همیشگی سیاست‌های قلیچدار اوغلو هستند و پس از تعیین اکمل‌الدین احسان اوغلو به عنوان نامزد مشترک این حزب و جنبش ناسیونالیست هم اختلافات در حزب بالا گرفت. منتقدان بر این باورند که دبیر کل سابق سازمان همکاری اسلامی به ارزش‌های حزب اپوزیسیون مردم جمهوری خواه اهمیت نمی‌دهد و نباید نامزد مشترک مخالفان می‌شد.

به گفته امینه اولکر، قلیچدار اوغلو به جای آنکه فردی را نامزد کند که نماینده ارزش‌های حزب باشد، یک محافظه کار را نامزد اعلام کرد و به دلیل همین استراتژی وی جایگاه دوم را در انتخابات دهم اوت به دست آورد.

در جریان انتخابات روز یکشنبه رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه توانست حدود 52 درصد از آرا را بدست آورد و پس از وی احسان اوغلو و صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر حزب مردم دموکراتیک به ترتیب جایگاه دوم و سوم را کسب کردند. معاون حزب مردم جمهوری خواه (CHP) در ادامه از هیات‌های این حزب درخواست کرد تا با برگزاری نشستی در آستانه انتخابات پارلمانی 2015 برای آینده حزب تصمیم‌گیری کنند.

انتهای پیام

کد N442939

وبگردی