آفتاب

تاکید وزیر اطلاعات ایران و رییس جمهور تاجیکستان بر نقش تهران- دوشنبه در امنیت منطقه

تاکید وزیر اطلاعات ایران و رییس جمهور تاجیکستان بر نقش تهران- دوشنبه در امنیت منطقه

دوشنبه - ایرنا - وزیر اطلاعات ایران و رییس جمهوری تاجیکستان در دیداری دوجانبه تاکید کردند که تهران - دوشنبه می توانند برای تحکیم امنیت و ثبات در منطقه نقش مهمی داشته باشند.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین «سید محمود علوی» وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران و «امامعلی رحمان» رییس جمهوری تاجیکستان شامگاه دوشنبه با یکدیگر دیدار و گفت و گو کردند.

در این دیدار که در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان انجام شد، دو طرف مسایل مربوط به همکاری های امنیتی تاجیکستان و جمهوری اسلامی ایران را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

توسعه همکاری های امنیتی و برقراری روابط مفید میان نهادهای امنیتی دو کشور از محورهای گفت و گو در این دیدار بود.

روابط تهران - دوشنبه از ابتدای استقلال تاجیکستان در سال 1991 میلادی درحال رشد بوده که به رسمیت شناختن استقلال تاجیکستان از سوی ایران به عنوان اولین کشور در جهان دلیلی بر این مدعاست.

در جریان ناآرامی های سال های 1997-1992 تاجیکستان، ایران برای رفع این ناآرامی ها پا پیش گذاشت و میزبانی چندین دور از مذاکرات صلح تاجیک ها را به عهده گرفت به طوری که یکی از طرف های اصلی مذاکرات صلح تاجیکستان به شمار می رفت.

حضور پررنگ جمهوری اسلامی ایران در صحنه بازسازی تاجیکستان از جمله در صحنه های اقتصادی این کشور هم بر روابط تنگاتنگ دو کشور افزوده است.

آساق *5*ه.ص*1579**1392 **9012**1572
کد N440996

وبگردی