آفتاب

نجات 20 هزار ایزدی عراقی از دست داعش در میان ادامه محاصره 30 هزار تن دیگر

نجات 20 هزار ایزدی عراقی از دست داعش در میان ادامه محاصره 30 هزار تن دیگر

بیش از 20 هزار تن از ایزدی‌های عراق با کمک نیروهای پیشمرگ کرد توانستند که از کوه سنجار به اقلیم کردستان فرار کنند، این در حالی است که حدود 30 هزار تن از اقلیت کرد ایزدی در محاصره افراد مسلح داعش هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه المیادین، بیش از 20 هزار ایزدی ساکن عراق با کمک نیروهای پیشمرگ توانستند که از دست داعش به منطقه اقلیم کردستان بروند.

در مناطق دیگر نیز ایزدی‌های عراق همواره به دنبال جستجوی مکانی امن هستند تا از حملات افراد مسلح داعش به آنجا پناه ببرند.

پل سکیمالا روی رود دجله که مناطق کردنشین سوریه را به اقلیم کردستان عراق متصل می‌کند به عنوان راهی برای بازگشت هزاران ایزدی از سوریه به مناطق تحت تسلط نیروهای کرد زبان استفاده می‌شود.

بعد از محاصره‌ای که یک هفته به طول انجامید حدود 20 هزار ایزدی از میان 50 هزار نفر قبل از اینکه مجددا به استان دهوک در اقلیم کردستان بروند با کمک نیروهای پیشمرگ توانستند به شهر الحسکه، سوریه فرار کنند. دولت اقلیم کردستان نیز توانسته‌ پایگاه‌های موقتی را برای آن‌ها ایجاد کند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که کمبود آب و غذا مشکل جدی است که طائفه ایزدی‌ در فرار اجباری خود به این مناطق با آن روبه رو است. گرمای بیش از حد کوه‌ها که مهاجران به آنجا پناه برده و کمبود تجهیزات پزشکی از سوی دیگر از جمله عواملی هستند که منجر به مرگ صدها ایزدی در راه شده است.

در اثر شدت جراحت و فشار وارد شده به آنان بیش از صدها خانواده نزدیکان خود را از دست داده‌اند.

بیش از هزاران ایزدی دیگر نیز به کوه‌های سنجار پناه برده و در انتظار رسیدن کمک‌ها هستند و روازنه حدود صدها تن از آنان توسط داعش کشته شده و یا زنده زنده دفن می‌شوند.

انتهای پیام

کد N440470

وبگردی