آفتاب

تونل های حزب الله لبنان، کابوس و چالش آینده رژیم صهیونیستی

تونل های حزب الله لبنان، کابوس و چالش آینده رژیم صهیونیستی

بیروت - ایرنا - « تونل های جنبش حماس درغزه در مقایسه با تونل های حزب الله لبنان، بازیچه ای بیش نیستند»،این نتیجه گیری یک گزارش روزنامه صهیونیستی « یدیعوت آحارنوت» است که نوشته « تونل های حزب الله در جنگ سوم میان لبنان و رژیم صهیونیستی ، فاجعه ای بزرگ برای سربازان اسراییلی خواهند بود».

به گزارش ایرنا ، روزنامه لبنانی الاخبار نوشت: گفت وگو در اسراییل درباره تونل های حزب الله با مطرح شدن تونل های گروه های فلسطینی در جنگ کنونی نوارغزه آغاز نشده است، این نگرانی صهیونیست ها از زمانی آعاز شد که شهرک نشین های صهیونیست نزدیک مرز لبنان در سال های گذشته بارها از صدای انفجار و حفر تونل در نزدیک شهرک های خود گلایه می کردند.

در ادامه گزارش روزنامه الاخبار آمده است: گلایه شهرک نشین های صهیونیست، ارتش رژیم اسراییل را برآن داشت تا با اتخاذ تدابیر خاص بویژه عملیات حفاری عمودی و بکارگیری تجهیزات پیشرفته در مناطق مختلف نزدیک مرزهای لبنان به رصد و گمانه زندی این ادعاها مبادرت کند ولی این اقدامات نتیجه ای در برنداشته است.

شکست اطلاعاتی رژیم صهیونیستی درنوارغزه درباره تونل های گروه های فلسطینی که سازمان جاسوسی این رژیم اطلاعات زیادی درمورد آن نداشته است، موضوع تونل های حزب الله را بار دیگربه کانون توجه شهرک نشین ها و فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی بازگردانده است.

گزارش یدیعوت آحارنوت می گوید که ارتش رژیم اسراییل در جنگ سال 2006 از وجود تونل های حزب الله در جنوب لبنان مطلع شد ولی براساس گزارش هایی که از همان زمان مطرح است این تونل ها به شکل قابل توجهی در زمینه تجهیزات و مناطق دسترسی در فلسطین اشغالی، نوسازی و بهسازی شده اند.

براساس اطلاعاتی که این روزنامه صهیونیستی آورده است، « طراحان تونل های حزب الله به تمام جزئیات و نیازهای ضروری اندیشیده اند و این تونل ها فقط یک مکان برای ذخیره تجیزات نظامی به شمارنمی روند بلکه به گونه ای طراحی شده اند که مرکز کنترل و تجمع رزمندگان نیز هستند و در آنها آشپزخانه، حمام، سرویس های بهداشتی و مطب های پزشکی نیز وجود دارد.

یدیعوت آحارنوت نوشت: مشخص نیست که حزب الله همچنان درحال حفر تونل برای دسترسی بیشتر و در عمق اراضی فلسطین اشغالی باشد ولی دو مولفه این فرضیه را تقویت می کند، نخستین مولفه این است که حزب الله تهدید کرده است شهرک های منطقه الجلیل را اشغال می کند و دومین مولفه نیز وجود تونل های هجومی حماس درنوارغزه است زیرا « الگوی حماس» در ساخت تونل ها ازالگوی جنگی تونل های حزب الله سرچشمه می گیرد.

روزنامه صهیونیستی «تایمز اوف اسرائیل» نیز نوشت: گلایه ساکنان شهرک های شمالی و ترس از تونل های حزب الله، با تجربه و سابقه ای که از تونل های غزه وجود دارد نگرانی سران رژیم صهیونیستی را برانگیخته است.

این روزنامه صهیونیستی افزود که «موشه یعالون» وزیر جنگ این رژیم در پاسخ به نگرانی شهرک نشینان هم مرز لبنان متعهد شده است که با این نگرانی با جدیت برخورد کند.

این روزنامه فاش ساخت: اداره توسعه تجهیزات جنگی و زیرساخت های تکنولوژی وزارت جنگ در تماس با کارشناسان زمین شناسی دانشگاه تل آویو خواستار کمک آن ها برای پیگیری فعالیت های زیر زمینی حزب الله شده و بدین منظور اجرای پروژه علمی گسترده ای آغاز شده است و به نظر می رسد هزینه ای بسیار و سال های زیادی وقت صرف خواهد شد تا شاید یک پاسخ تکنولوژیک ( فناورانه) برای این تهدید بیابند.

یکی از دست اندرکاران این پروژه تاکید کرد: دستگاه امنیتی اسراییل نمی خواهد اشتباهات خود در غزه را تکرارکند، بلکه می خواهد راه حلی فوری پیدا کند تا غافلگیر نشود و مشکل را بدون هیچ واکنشی کنترل کند.

این روزنامه صهیونیستی نوشت: رویکرد کنونی اسراییل این است که فرضیه وجود تونل های هجومی حزب الله که از مرز نیز عبور کرده است کوچک شمرده نشود.

درحالی که برخی منابع از تفاوت جنس زمین های مرزی لبنان با زمین های غزه و دشواری حفر تونل در این زمین ها سخن می گویند ، یک متخصص زمین شناسی در گغت و گو با شبکه دوم رژیم صهیونیستی تاکید کرد که حفاری در ناهمواری های صخره ای جنوب لبنان چندان هم دشوار نیست و حفرهر تونل با طول چند صد متر بیش از شش ماه زمان نمی برد.

ولدی نقل الصحیفة السؤال الی المتحدث باسم الجیش، اجاب بأن الوحدات العسکریة تنفذ تدابیرها واجراءاتها الوقائیة والدفاعیة علی طول الحدود الشمالیة، ومن ضمنها تدابیر دفاعیة وجمع معلومات استخباریة، تتناول ایضاً مسألة الانفاق، باعتبارها أحد التهدیدات القائمة والمقدرة علی الساحة الشمالیة. مع ذلک، یؤکد الجیش انه لم یجر حتی الآن کشف ای نفق او ممر تحت ارضی علی الحدود مع لبنان.

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در پاسخ به سئوالی گفت: واحدهای ارتش تدابیر و اقدامات پیشگیرانه ای را درطول مرزهای شمالی اتخاذ کرده اند که شامل تدابیردفاعی و جمع آوری اطلاعات امنیتی می شود و موضوع تونل ها را نیز به عنوان یکی از تهدیدهای بالقوه و بالفعل مورد توجه قرار می دهد.

با همه این تفاصیل ارتش رژیم صهیونیستی تاکید می کند که تاکنون هیچ تونل یا راه زیرزمینی در مرزهای لبنان کشف نشده است.

خاورم *
کد N438690

وبگردی