آفتاب
مشاور رییس سازمان استاندارد:

وزارت بهداشت ما را تحریم کرده بود/ تجدیدنظر در استاندارد لبنیات پالم‌دار

وزارت بهداشت ما را تحریم کرده بود/ تجدیدنظر در استاندارد لبنیات پالم‌دار

مشاور رییس سازمان ملی استاندارد ایران با انتقاد از عملکرد وزارت بهداشت در دولت قبل گفت: وزارت بهداشت دولت قبل عملا سازمان استاندارد را به رسمیت نمی‌شناخت و آن را تحریم کرده بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مجید قاسم‌پور با اشاره به این که تجدیدنظر در هشت استاندارد فرآورده‌های لبنی که در آن‌ها از روغن پالم استفاده شده براساس دستور رییس سازمان ملی استاندارد در دستور کار قرار دارد، گفت: روغن پالم هشت دسته دارد که پالم کرنل بدترین نوع آن است که هم اکنون در پنیر، بستنی و خامه مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با اشاره به این‌که وزارت بهداشت می تواند براساس شرایط سلامت جامعه بالاترین قوانین را نیز متوقف یا عوض کند، گفت: در اتحادیه اروپا محصولاتی که در آن‌ها از روغن پالم استفاده شده باید حتما این موضوع روی برچسب‌شان درج شده باشد و با متخلفان برخورد شدیدی می‌شود.

قاسمپور با بیان این‌که ما مجوز استفاده از پالم در تولید ماست را نداده‌ایم، گفت: همکاری وزارت بهداشت در دولت با ما قطع شد و آنها اجازه ندادند هیچ کارشناسی از وزارت بهداشت در جلسات با سازمان استاندارد شرکت کنند و عملا ما را به رسمیت نمی شناختند و کار خودشان را می کردند.

وی گفت: سه سال پیش وزارت بهداشت 450 پروانه برای استفاده از روغن گیاهی در تولید محصولات لبنی صادر کرد اما دراین پروانه‌ها مشخص نکرد منظور از روغن گیاهی پالم است یا سایر انواع این روغن.

مشاور سازمان ملی استاندارد ایران با بیان این‌که این سازمان از آبان ماه سال قبل وجود پالم در برخی محصولات لبنی را تشخیص داده و از همان زمان فعالیت‌های خود را برای مقابله با این موضوع آغاز کرد، گفت: شرکت‌های لبنیاتی عیب‌هایی دارند اما قصد ما حمله به صنایع لبنی و سیاه کردن لبنیاتی‌ها نیست ما واحدهای لبنی خوبی داریم که در روز ملی استاندارد و در جایزه سیب سلامت جایزه گرفته‌اند.

او که در یک برنامه تلویزیونی درباره موضوع روغن پالم در لبنیات شرکت کرده بود، عنوان کرد: سال قبل 750 هزار تن روغن پالم وارد کشور شد و به این ترتیب حدود نیمی از روغن وارداتی کشور را به خود اختصاص داد.

قاسمپور با بیان این‌که در حال حاضر در تولید چهار نوع پنیر ، دو نوع بستنی و شیر خشک از روغن پالم استفاده می‌شود، گفت: من مطمئنم در صورت سخت گیری و تغییر قوانین صنایع لبنی در حذف پالم از محصولاتشان پیشتاز خواهند بود.

وی تاکید کرد: هر نفر باید روزانه حداقل 750 سی سی شیر مصرف کند که این نیاز از طریق مصرف محصولات لبنی نیز قابل تامین است.

به گزارش ایسنا همچنین در پایان مجری این برنامه پیامک یکی از شرکتهای لبنی به مردم در زمینه مبرا بودن این شرکت از تخلف استفاده از روغن پالم در تولید محصولات لبنی را شدیدا تکذیب کرد.

انتهای پیام

کد N433896

وبگردی