آفتاب

تلاش سازمان ملل برای میانجی گری در لیبی

تلاش سازمان ملل برای میانجی گری در لیبی

تهران – ایرنا – نمایندگان سازمان ملل در لیبی می کوشند تا با میانجی گری، طرف های درگیر در این کشور را به توافق با آتش بس ترغیب کنند.

بر اساس گزارش روز شنبه خبرگزاری ˈرویترزˈ، اعضای هیاتی از سازمان ملل روز گذشته در طرابلس (پایتخت) با گروه های مسلح درگیر در لیبی به گفت وگو پرداختند.

این هیات نمایندگی به سرپرستی یکی از اعضای گروه پیشتیبانی سازمان ملل در لیبی (آنسمیل) طی بیانیه ای اعلام کرد که می کوشد تا با میانجی گری به خشونت های این کشور پایان داده و به شهروندان آواره ای که به شدت با کمبود غذا و مایحتاج اولیه زندگی روبرو هستند، کمک کند.

آنسمیل هدف از این تلاش مشترک را ایجاد آتش بسی پایدار و باثبات در لیبی ذکر کرد اما درباره شخصیت های لیبیایی که مقامات سازمان ملل با آن ها دیدار و گفت و گو کرده اند، جزییات بیشتری ارائه نکرد.

به دنبال تشدید درگیری ها در لیبی، سازمان ملل و اغلب کشورهای غربی دیپلمات ها و اتباع خود را از لیبی خارج کرده اند. درگیری های اخیر این کشور از زمان سقوط ˈمعمر قذافیˈ دیکتاتور سابق لیبی بی سابقه بوده است.

بر اساس گزارش رویترز، روز گذشته به رغم آن که یکی از آرام ترین روزها در پایتخت لیبی طی هفته های اخیر گزارش شده است، اما باز هم صدای شلیک های پراکنده در طرابلس شنیده شد. گروه های شورشی رقیب می کوشند تا کنترل فرودگاه بین المللی طرابلس را به دست بگیرند.

خشونت های اخیر میان گروه های مختلف سیاسی در این کشور که تا روز جمعه نیز ادامه داشت باعث شد تا هزاران نفر از مردم لیبی در شهرهای طرابلس، ˈبنغازیˈ و ˈمصراتهˈ در اعتراض به عملکرد پارلمان جدید این کشور به تظاهرات بپردازند.

معترضان لیبیایی در راهپیمایی خود با واکنش پلیس و تظاهرات حامیان پارلمان مواجه شدند. خودروهای زرهی خیابان های مرکز طرابلس را مسدود کرده و دو گروه معترض به سوی یکدیگر آتش گشوده و سنگ پرتاب کردند.

نزاع سیاسی میان گروه های مسلح در لیبی باعث شد که پارلمان قبلی این کشور فلج شود.

مجلس جدید لیبی که با عنوان ˈخانه نمایندگانˈ جایگزین ˈکنگره ملیˈ شده است، نشست های خود را در شهر ˈطبرقˈ واقع در شرق این کشور برگزار می کند تا از درگیری های میان دو گروه مسلح رقیب در امان باشد.

این در حالی است که گروه های اسلام گرا نشست های مجلس جدید لیبی را غیرقانونی خوانده اند.

دولت شکننده و ضعیف لیبی که پس از سقوط حکومت خودکامه ˈمعمر قذافیˈ روی کار آمده است قادر به کنترل گروه های مختلف شورشی نیست. این گروه ها در ائتلاف با جناح های سیاسی رقیب می کوشند تا به مطالبات خود در زمینه قدرت و سیاست در لیبی دست یابند.

حتی در صورت برقراری آتش بس نیز، چشم انداز دستیابی به توافق سیاسی گسترده میان گروه های رقیب بسیار بعید به نظر می رسد.

دو گروه شبه نظامی رقیب در طرابلس عبارتند از گروه شورشیان ˈزیتانˈ شامل برخی نیروهای سابق حکومت قذافی که در مقابل گروهی دیگر از شهر ˈمصراتهˈ و جناح های سیاسی اسلام گرا جبهه گرفته اند.

گروه زنتان که کنترل فرودگاه طرابلس را در دست دارد با آتش بس موافقت کرده، اما نیروهای مصراته می گویند مادامی که شورشیان زنتان از طرابلس خارج نشوند، هیچ توافقی را امضا نخواهند کرد.

در این میان ˈعبدالله الثنیˈ نخست وزیر موقت لیبی بر سر دوراهی قرار گرفته و از کشورهای غربی در زمینه سازماندهی ارتش و ایجاد نهادهای دولتی تقاضای کمک کرده است.

وی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ˈالحرهˈ گفت: غرب به دلیل رخدادهای کشورهای دیگر نظیر سوریه و عراق مایل به مداخله نظامی در لیبی نیست؛ با این حال ما خواسته ایم همانطور که جامعه بین المللی پیش تر وارد عمل شد و به انقلاب لیبی کمک کرد، اکنون همین روند را تا استقرار دولت و نهادهای دولتی در این کشور کامل کنند.

خاورم**9156/1275
کد N433610

وبگردی