آفتاب

یک مقام ترکیه: جهانیان نباید نظاره گر مظالم داعش علیه ایزدیان باشند

یک مقام ترکیه: جهانیان نباید نظاره گر مظالم داعش علیه ایزدیان باشند

آنکارا- ایرنا- ˈمحمد گورمزˈ رییس سازمان امور دیانت ترکیه روز جمعه گفت: جهانیان نباید نظاره گر مظالم داعش علیه ایزدیان باشند.

به گزارش ایرنا، گورمز در گفت و گو با خبرگزاری ˈآناتولیˈ ترکیه افزود: کسانی که انسان ها را به دلیل دیدگاه هایشان به قتل می رسانند و آنها را مجبور به ترک خانه و کاشانه خود می سازند، مورد تایید اسلام نیستند، زیرا اینگونه اقدامات به هیچ عنوان مورد قبول اسلام نیست.

منابع خبری در روزهای اخیر از قتل صدها مرد ایزدی در شمال عراق به دست گروه تروریستی داعش، به اسارت گرفته شدن صدهاتن از زنان آنها و آوارگی جمعیت بی شماری از این اقلیت مذهبی خبر داده اند.

این مسئول مذهبی ترکیه تصریح کرد: تمامی مسلمانان باید در مقابل رخدادهای دهشت بار علیه ایزدیان عراق به شدیدترین نحو واکنش نشان دهند.

وی با بیان اینکه هیچ کشوری نباید در مقابل این اقدامات سکوت اختیار کند، خواستار اجرای تدابیر لازم برای مقابله با داعش در کوتاهترین زمان ممکن شد.

رییس سازمان امور دیانت ترکیه با دهشت بار خواندن اقدامات ˈداعشˈ علیه ˈ ایزدیانˈ عراق گفت: این اقدامات به هیچ عنوان و با هیچ منطقی قابل قبول نیست و آنانی که از هزاران سال قبل دیدگاه خود را حفظ کرده اند امروز نیز باید جزئی از تمدن بشری و تحت محافظت باشند.

گورمز افزود: هیچ فردی تنها به این جرم که دیدگاهی به جز ما دارد نمی تواند کشته یا از محل زندگی خود رانده شود.

سازمان امور دیانت، عالی ترین مرجع امور دینی ترکیه است که رسیدگی به اداره امور بیش از 80 هزار مسجد و نیز تنظیم امور دینی در این کشور را برعهده دارد.

ˈعمر چلیکˈ وزیر فرهنگ و جهانگردی ترکیه نیز روز گذشته در صفحه توئیتر شخصی خود نوشت: بخشی از ایزدی های عراق که در پی حملات داعش از مناطق خود گریخته اند، در اردوگاه های شهرستان سلوپی در استان شیرناک مستقر شده اند.

ایزدی ها یا ایزدیان، یک اقلیت مذهبی کردی هستند که در شمال عراق ،سوریه ،جنوب شرقی ترکیه و قفقاز زندگی می کنند.

ایزدیان به گویش خاصی از زبان کردی صحبت می کنند، آیین شان آمیزه ای از عقاید اسرارآمیز و ادیان پیش از اسلام و عقاید اسلامی است، به گونه ای که یهودیت، مسیحیت، نسطوری، مزدیسنا و تصوف بر آیین ایزدیان تاثیر گذاشته است.

خاورم**2012**7074**1551
کد N432809

وبگردی