آفتاب
مهر گزارش می‌دهد/

رسیدگی به مشکلات بخش کهک قم با حضور لاریجانی/ کمبود آب در صدر مشکلات

رسیدگی به مشکلات بخش کهک قم با حضور لاریجانی/ کمبود آب در صدر مشکلات

قم - خبرگزاری مهر: جلسه شورای اداری بخش کهک به منظور بررسی مشکلات این بخش با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و مسئولان استان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در این جلسه که ظهر پنجشنبه با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام محمدصادق صالحی منش استاندار قم‏، حجت‌الاسلام علی بنایی معاون سیاسی و امنیتی استاندار، سید حسن رضوی معاون برنامه‌ریزی استاندار، حجت‌الاسلام سید حسین میرمومنی امام جمعه کهک و جمعی از مدیران کل استان و مسئولان و اهالی بخش کهک حضور داشتند‏، مشکلات و نیازمندی‌های این بخش مورد بررسی قرار گرفت.

مهمترین مشکل مردم بخش کهک که در این جلسه بارها مورد اشاره قرار گرفت کمبود آب بود. محمدرضا حاج اسماعیلی رئیس شورای اسلامی شهر کهک از قطعی 19 ساعته آب این شهر در شبانه روز خبر داد و افزود: 3 سال است که اهالی کهک در شبانه روز 5 ساعت آب دارند و با وجود اینکه مسئولان قول‌های خوبی برای حل این مشکل داده‌اند اما در عمل نتیجه‌ای نداشته است.

حجت‌الاسلام سید حسین میرمومنی امام جمعه کهک و علیرضا گلچین بخشدار کهک هم به این معضل اشاره داشتند اما گلایه حاج اسماعیلی و دیگر مسئولان بخش کهک به حل نشدن مشکل کم آبی در کهک، متوجه اجرایی نشدن طرح انتقال آب به 80 روستای این بخش است که عملیات اجرایی آن به دلیل کمبود اعتبار به کندی پیش می‌رود.

فاز اول این طرح شامل آبرسانی به شهر کهک و 7 روستای این بخش است که به گفته صادق‌پور مدیرعامل آبفار قم، هزینه اجرای آن 11 میلیارد تومان برآورد شده ولی تاکنون 3 میلیارد تومان آن تامین اعتبار شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی که در این جلسه از عنایت ویژه مقام معظم رهبری نسبت به حل مشکل آبرسانی به روستاهای کشور خبر داده بود گفت: حدود 6 هزار روستا در کشور داریم که به دلیل مشکل آب با تانکر آبرسانی می‌شوند و ما از مقام معظم رهبری تقاضای کمک مالی کردیم که ایشان لطف کردند این پیشنهاد را پذیرفتند بنابراین استاندار قم و مسئولان این استان جلساتی برای مشخص کردن مشکلات روستاهایی که نیازمند به آبرسانی هستند برگزار کنند تا پس از اختصاص اعتبارات، نگرانی‌های اهالی این روستاها برطرف شود.

در این جلسه با تاکید رئیس مجلس شورای اسلامی، استاندار قم و معاون برنامه‌ریزی وی مقرر شد منابع مالی اجرای این پروژه در اختیار پیمانکار قرار گیرد و این طرح حداکثر تا دهه فجر امسال به بهره‌برداری برسد.

حل مشکل اهالی زینبیه در گیرودار قانونی

صدور اسناد محله زینبیه یکی دیگر از مشکلات مردم کهک بود که حاج اسماعیلی رئیس شورای اسلامی این شهر بیان کرد و گفت: با وجود اینکه پیگیری‌های زیادی برای صدور سند انجام شده و وزیر وقت راه و شهرسازی نیز به اداره کل راه و شهرسازی استان دستور حل این مشکل را داده ولی تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است.

محله زینبیه کهک دارای اراضی و زمین‌های زراعی مربوط به مزرعه «پس باغان» است که پلاک‌های فرعی آن طی سال‌های 1317 تا 1311 در اداره مربوطه ثبت شده است. این زمین‌ها از سال‌های حدود 1350 به بعد مورد خرید و فروش قرار گرفته و مالکان فعلی زمین‌ها را از مالکان اصلی خریداری کرده و بیشتر بعد از انقلاب از ارگان‌های مسئول از جمله جهاد سازندگی، بخشداری، بنیاد مسکن مجوز ساخت دریافت کرده‌اند.

زمین‌های این محله قبلا اراضی کشاورزی بوده اما به دلیل کم‌آبی و خشکسالی که در این منطقه رخ داده، زمین‌هایی که به آب قنات نزدیک‌تر بودند کشت شده و زمین‌های پایین‌تر به صورت خالی رها می‌شدند و در‌‌‌ همان زمان‌های خشکسالی نقشه برداری انجام شده و این زمین‌ها برای منابع ملی ثبت شده است.

به گفته محمدامین نصراللهی زاده مدیرکل راه و شهرسازی استان قم آخرین تصمیم مسئولان استانی و وزیر پیشین راه و شهرسازی برای حل مشکل اهالی محله زینبیه این بوده که زمین‌ها و املاک با قیمت زمان سکونت اهالی واگذار و سند صادر شود.

وی با بیان اینکه 108 پرونده برای صدور سند آماده شده، خطاب به لاریجانی گفت: کار صدور اسناد در حال انجام بود که سازمان بازرسی استان جلوی کار ما را گرفت اما بعد از مدتی که مسئولان این سازمان به صورت شفاهی گفتند ادامه کار انجام شود، دیوان محاسبات دستور وزیر پیشین را نادرست دانسته و مانع اجرای کار شده است. ما هم گرفتاریم چون یک پای ما در سازمان بازرسی و پای دیگرمان در دیوان محاسبات است.

لاریجانی که از سخنان مدیرکل راه و شهرسازی به عنوان بیانات سوزناک توصیف کرد خواستار رفع مشکل صدور اسناد محله زینبیه شد و گفت: بنده به نهادهای نظارتی تذکر خواهم داد که مشکلات اهالی این محله برطرف شود و شما با شجاعت مشکلات مردم را حل کنید.

رئیس مجلس شورای اسلامی از نهادهای نظارتی استان خواست نسبت به حل این مشکل کمک کنند تا نگرانی‌های مدیرکل راه و شهرسازی و مردم کهک برطرف شود.

استفاده از موقعیت توریستی بودن کهک

توریستی بودن منطقه کهک و درنظرگرفتن امکانات و اعتبارات متناسب با جمعیت ساکن این بخش، یکی دیگر از مشکلاتی بود که از سوی مسئولان این بخش بیان شد.

یوسفعلی رئیس شورای اسلامی بخش کهک تعداد اهالی ساکن در این بخش را 17 هزار نفر ذکر کرد و افزود: جمعیت فصلی و خوش نشین بخش کهک سه برابر جمعیت دائم این بخش است در حالی که اعتبارات، امکانات و تجهیزات برای بخش کهک بر اساس تعداد ساکنان دائم در نظر گرفته شد. امکانات فعلی پاسخگوی نیاز اهالی بومی این منطقه نیست چه برسد به اینکه بخواهند خدماتی به خوش نشین‌ها داده شود.

علیرضا گلچین بخشدار کهک هم به توریستی بودن این منطقه اشاره کرد و گفت: در ایام پایان هفته شاهد حضور مسافران بسیاری هستیم و جمعیت بخش در روزهای پایانی هفته سه برابر می‌شود، بنابراین باید توجه ویژه‌ای در بخش گردشگری نسبت به کهک صورت گیرد چراکه اکنون ظرفیت مناسبی برای پذیرایی از مسافران نداریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی هم بخش کهک را به دلیل برخورداری از آب و هوای مناسب دارای شرایط گردشگری و جذب توریست دانست و افزود: باید زمینه‌های توسعه گردشگری در این بخش فراهم شود و بانک‌ها نیز بخش تولید را مورد حمایت قرار دهند.

ایجاد مرکز بهداشتی درمانی مجهز در کهک، ایجاد آزمایشگاه پزشکی، تامین پزشک مورد نیاز مراکز بهداشتی درمانی بخش و حضور پزشک سیار در بخش‌ها، تامین تجهیزات 12 خانه بهداشت، توسعه بوستان‌ها، توجه به رونق اقتصادی در روستاها، حل مشکل افت فشار برق، توجه ویژه به اجرای طرح هادی در روستاها، اختصاص زمین به جوانان متقاضی، توجه به توسعه و تعریض راه‌ها و اصلاح نقاط حادثه خیز و... از دیگر نیازمندی‌های مردم کهک اعلام شد.

در این جلسه علاوه بر رئیس مجلس شورای اسلامی، استاندار قم، معاون برنامه‌ریزی استاندار و امام جمعه کهک، مدیران کل استان و مسئولان محلی همچون صادق‌پور مدیرعامل آبفار، صالحی مدیرکل بنیاد مسکن، سیار مدیرکل جهاد کشاورزی، نصراللهی‌زاده مدیرکل راه و شهرسازی، نبوی مدیرعامل شرکت برق، گلچین بخشدار کهک، حاج اسماعیلی رئیس شورای اسلامی شهر کهک، یوسفعلی رئیس شورای اسلامی بخش و اسماعیلی مدیرعامل شرکت تعاونی دهیاران صحبت کردند.

 

کد N431719

وبگردی