آفتاب
گزارش خبرنگار ایرنا از عملیات آزادسازی العوجه تکریت(3)

دروازه های تکریت گشوده شد

دروازه های تکریت گشوده شد

تکریت-بغداد-ایرنا-دیروز شنبه وقتی کنار دروازه جنوبی تکریت ایستاده بودیم، فرمانده عملیات منطقه گفت: با آزادسازی ˈالعوجهˈ، زادگاه صدام دیکتاتور سابق عراق، داعش به پایان کار خود در صلاح الدین رسیده، چرا که دیگر دروازه های تکریت گشوده شده است.

تکریت مرکز استان صلاح الدین در طول بیش از یک ماه و نیم گذشته شاهد چند عملیات پاکسازی نیروهای ارتش و داوطلبان بود، اما هربار داعشی های از در رانده شده، از پنجره بازگشتند و العوجه نقش مهمی در ناکامی های نظامی ارتش داشت.

حالا ، آزادسازی شهر ˈالعوجهˈ، مهمترین منطقه مشرف به تکریت، در یک نبرد دو روزه، در روز جمعه گذشته نیروهای داعش را در آستانه شرایط جدید نظامی قرار داده است.

العوجه در 10 کیلومتری جنوب تکریت، منطقه ای با ارزش های استراتژیکی تلقی می شود. این شهر از شمال به سلسله ارتفاعات حمرین ، از شرق به دجله و از غرب به دریاچه ثرثار و از جنوب به بغداد منتهی می شود.

در حقیقت تسلط بر این منطقه از سوی ارتش و نیروهای داوطلب، دسترسی به موصل در 225 کیلومتری شمال منطقه تسهیل کرده و مقدمه آغاز حمله نهایی برای تعقیبب داعش در شمال عراق خواهد بود.

نزدیکی به کوههای حمرین نیز ارتباط داعش با گروههای تروریستی وابسته به خود در استان دیالی را قطع خواهد کرد.

نیروهای داعش سرانجام بعد از دو روز نبرد سخت در العوجه تسلیم شده و این شهر را با دادن تلفات از جمله بیش از 40 کشته و دهها زخمی تخلیه کردند.

در طول ساعاتی که در منطقه تکریت و شهر العوجه حضور داشتیم، سرتیپ خضر السودانی فرمانده نیروهای ویژه در تکریت را دیدیم و او نیز اهمیت استراتژیکی تکریت و العوجه را یادآور شد.

او در مرکز العوجه گزارشی از چگونگی نبرد سرنوشت ساز جمعه شب داد و اینکه نیروهای داعش چگونه برای حفظ این شهر دست و پا زده و سرانجام شکست را پذیرفتند.

سیم خاردارهای حلقوی ، خودروهای سوخته در دو سوی خیابان اصلی و ساختمان های آسیب دیده از تیراندازی با سلاح های سبک و سنگین، همگی حکایت از نبردی سخت در این منطقه دارد.

سرتیپ سودانی تاکید دارد که العوجه در مثلث ارتفاعات حمرین ، دریاچه ثرثار و موصل ارزش استراتژیکی بزرگی دارد و سرنوشت نبرد در آینده را تعیین خواهد کرد.

ابوعلی بصری، معاون وزیر امور اجتماعی را نیز میان نیروهای داوطلب مردمی دیدیم که اکنون از فرماندهان عملیات تکریت است، وی نیز درباره اهمیت و ارزش های راهبردی عملیات پاکسازی العوجه صحبت کرد.

فرماندهان عملیات ارتش عراق و فرماندهان نیروهای داوطلب ، امید زیادی دارند که با اتمام کار تکریت در روزهای آینده، حرکت نیروها برای نبرد با داعش، به سمت موصل شروع شود.

در ادامه بازدید از العوجه به مقر ستاد فرماندهی لشکر چهارم عراق در ابتدای شهر تکریت رفتیم که این مقر نیز تا پیش از این در اختیار داعش بود و بسیاری از تجهیزات آن را غارت کردند. اما حالا این مقر آزاد شده و در اختیار ارتش و نیروهای داوطلب است.

ابوعلی بصری گفت، داعش اکنون نقاط استراتژیکی را که به عنوان امتیاز برای ضربات غافلگیرانه از آن استفاده می کرد، حالا از دست داده است. ما اکنون در دروازه تکریت هستیم.

فرماندهان بعد از بازدید از مقر، اجازه حرکت به جلوتر به سمت شهر تکریت را ندادند . این شهر هم اکنون بخش هایی از آن در اختیار داعش است و معمولا دست به دست می شود.

جاده منتهی به بولوار ورودی تکریت ، پوشیده از انواع پوکه های جنگی بود. تکه های لاستیک های ترکیده بر اثر انفجار بمب های کنار جاده ای، آهن پاره و سنگ و آسفالت خرد شده ، تمام سطح جاده را پوشانده و هیچ خودرویی در طول آن نمی راند؛ درست شبیه جاده های متروکه!

درآن گرمایی که به نظر می رسید نزدیک به 50 درجه باشد، دیدن یخچال های کائوچویی ˈثلجˈ بدون یخ، تشنگی را چند برابر می کرد. ساعت 2 بعد از ظهر گرما بی داد کرده و عرق جاری بر صورت، چشمان را به شدت می سوزاند و هیچ گریزی از آن نبود. اما اولین جایی که بطری های کوچک لابلای تشت های بزرگ پر از یخ را می بینی، همه چیز را یکباره فراموش می کنی !

اکنون وقت ناهار بود و گروه گروه دور هم جمع شده و غذاهایی را که برایشان فرستاده شده بود، در ظروف یک بار مصرف صرف می کردند.

هنگام ناهار، یکی از آن داوطلبان در حالی که لقمه را در دهانش جابجا می کرد، به باغات جنوبی شهر العوجه اشاره کرد و گفت: آنجا هستند.

البته گفته می شود ، عناصر داعش در منطقه حضور دارند اما نه به صورت سازمان یافته و عملیاتی.

در همین مدت هرازگاهی صدای شلیک شنیده می شد؛ شلیک هایی که معلوم نبود از کدام سمت است.

گزارش از محمد علی حیدری هایی

خاورم**1770**1586
کد N422901

وبگردی