آفتاب

ایندیپندنت: اسرائیل با سلاح‌های انگلیسی مردم غزه را می‌کشد

ایندیپندنت: اسرائیل با سلاح‌های انگلیسی مردم غزه را می‌کشد

در شرایطی که شمار شهدای غزه در حملات رژیم صهیونیستی به 1650 تن رسیده است، مدارکی فاش شده نشان می‌دهد که قطعات ساخت انگلیس در بمباران غزه به کار می‌رود؛ از همین رو دولت لندن به ناکامی در کنترل فروش تسلیحات به رژیم صهیونیستی متهم شده است.

در شرایطی که شمار شهدای غزه در حملات رژیم صهیونیستی به 1650 تن رسیده است، مدارکی فاش شده نشان می‌دهد که قطعات ساخت انگلیس در بمباران غزه به کار می‌رود؛ از همین رو دولت لندن به ناکامی در کنترل فروش تسلیحات به رژیم صهیونیستی متهم شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه انگلیسی ایندیپندنت فاش کرد که مجوزهای صادرات تسلیحات به ارزش 42 میلیون پوند از سال 2010 به 130 شرکت دفاعی انگلیس داده شده است تا به رژیم صهیونیستی تجهیزات نظامی بفروشند. این تجهیزات شامل تسلیحات، سیستم‌های هدف‌گیرنده، مهمات، پهپاد و خودروهای زرهی می‌شده است.

در میان شرکت‌هایی که مجوز دریافت کرده‌اند، دو شرکت انگلیسی هستند که قطعات پهپاد هرمس (Hermes) را برای رژیم صهیونیستی تامین کرده‌اند که نیروی هوایی این رژیم از آن به عنوان "ستون فقرات" یاد می‌کند و در عملیات‌های شناسایی و هدف‌گیری از آن استفاده می‌کند. یکی از این دو شرکت همچنین تامین قطعات اصلی‌ترین تانک اسرائیلی‌ها را بر عهده داشته است. از پهپادهای هرمس در جریان درگیری کنونی میان اسرائیل و فلسطین و نیز در نظارت فلسطینی‌ها و حملات موشکی هدایت‌شونده استفاده می‌شود.

دولت انگلیس اعلام کرده است که تمامی مجوزهای صادرات سلاح به رژیم صهیونیستی را بازنگری می‌کند، اما سیاستمداران و فعالان از وزرا درخواست کرده‌اند تا این مساله را روشن کنند که آیا از زمان آغاز درگیری‌های سه هفته‌ای علیه غزه از تسلیحات و یا قطعات ساخت شرکت‌های انگلیسی توسط اسرائیلی‌ها استفاده شده است یا خیر.

کیتی کلارک، یکی از اعضای پارلمان انگلیس گفت: دولت انگلیس با امتناع از تحقیقی درباره این امر مهم تلاش می‌کند تا سر خود را در برف فرو کند. این رویکرد بسیار شرم‌آور است و این‌گونه به نظر می‌رسد که دولت در حال مخفی کردن مساله‌ای است. مردم انگلیس حق دارند بدانند که بریتانیا تا چه اندازه با سلاح‌های خودش به نیروهای مسلح اسرائیل کمک کرده است.

در سال 2009 دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه وقت انگلیس گفت که برخی از تجهیزات نیروهای دفاعی رژیم صهیونیستی که در جنگ غزه همان سال استفاده شد، "قطعا" شامل قطعاتی از شرکت‌های ساخت انگلیس بوده است و متعهد شد که تمام مجوزهای صادرات سلاح در آینده با دقت بیشتری صادر شود.

تسلیحاتی که پیش‌تر توسط انگلیس به رژیم صهیونیستی فروخته شده شامل تجهیزاتی برای جنگنده‌های اف 16 و قطعات هلی‌کوپترهای آپاچی است که ده‌ها شرکت انگلیسی آن را تولید می‌کنند.

رژیم صهیونیستی یکی از بزرگترین مشتریان تسلیحات انگلیس است و سال گذشته ارزش مبادلات تل‌آویو - لندن در عرصه تسلیحات بیش از 7 میلیارد پوند بوده است. صادرات این‌گونه تجهیزات به "دوگانه" مشهور است چرا که هم در عملیات‌های نظامی و هم غیرنظامی کاربرد دارد، اما از 42 میلیون پوند از تجهیزاتی که "نظامی" خوانده می‌شود، مجوزهای آنها از سال 2010 صادر شده و حدود 10 میلیون پوند از این تسلیحات مجوز آنها در 12 ماه گذشته صادر شده است.

فروش قطعات و تجهیزات محدوده وسیعی را شامل می شود؛ از زره ضد گلوله تا قطعات تفنگ نیروی دریایی و مهمات سلاح‌های کوچک.

انتهای پیام

کد N421387

وبگردی