آفتاب

اولین نتایج تحریم کربلایی ها/ کالاهای سعودی در کربلا خریدار ندارد

اولین نتایج تحریم کربلایی ها/ کالاهای سعودی در کربلا خریدار ندارد

بغداد - ایرنا - پس از آنکه دولت سعودی به درخواست های بغداد مبنی بر دست کشیدن از حمایت گروههای تروریستی اعنتا نکرد و سرانجام با حمایت مستقیم این کشور، داعش توانست بخش هایی از شمال عراق را تصرف کند، مردم کربلا دست به تحریم کالاهای این کشور زدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اکنون بعد از گذشت نزدیک به یک و نیم ماه از زمان اعلام تحریم کربلایی ها، برخی رسانه های عراقی، علیه این تحریم دست بکار شده اند.

سایت ˈاذاعه العراق الحرˈ در گزارشی از کربلا ، تایید می کند که بازار این شهر مقدس و زیارتی، دیگر ازکالاهای سعودی خالی شده است.

این تحریم ها که به ابتکار مسوولان محلی استان کربلا و با ایجاد کمپین هایی در فضای مجازی و حتی تبلیغات خیابانی و چاپ پوستر و بنر، پا گرفت؛ اکنون به نقطه ای رسیده که گفته می شود محصولات سعودی در این شهر نایاب شده است.

رسانه یاد شده در عین حال، از این تحریم انتقاد می کند؛ از اینکه ˈتحریم کالاهای سعودی، باعث کمبود کالاهای مورد نیاز مردم شده و در قیمت ها اثر گذاشته استˈ.

در ادامه گزارش هم با دو سه شهروند کربلایی مصاحبه می کند که گفته اندˈزمان اجرای این تحریم ها درست نبوده و این تصمیم از اساس اشتباه بوده است.

این رسانه ها در حالی مدعی شده اند که بازار کربلا از این تحریم ها رنج می برد و دچار کمبود شده است، که گزارش های میدانی می گویند: ˈهیچگونه کمبودی در هیچ بخشی وجود ندارد.

ˈ زهیر ابودکه ˈ از اعضای شورای استان کربلا قبلا در پاسخ به ˈاحتمال افزایش قیمت ها در صورت تحریم کالاهای سعودیˈ، گفته بود که ترسی از افزایش قیمت ها نخواهیم داشت، چرا که بازار عراق آنقدر جذاب است که می تواند از طریق سایر کشورها نیازهایش را تامین کند.

مقامات استان کربلا با به اجرا گذاشتن این تحریم ها، خواسته اند دولت سعودی را در ایجاد تغییر در سیاست ها و مواضعش تحت فشار قرار دهند.

گزارش خبرنگار ایرنا از کربلا حاکی است که بازار این شهر کاملا در شرایط عادی قرار دارد.

در کربلا نه تنها هیچ کمبودی وجود ندارد، حتی قیمت ها نیز با وجود بحران سنگین موصل، تغییر محسوسی در 45 روز گذشته نکرده است.

یکی از فعالان اقتصادی عراقی در این زمینه به خبرنگار ما گفت موضوع گرانی و کمبود کالا در کربلا اصلا صحت ندارد، چرا که هم اکنون یک کمیته اقتصادی بر قیمت ها نظارت دارد و تجار ایرانی خلاء حضور عربستانی ها را پر کرده اند.

آنگونه که هادی احمد می گوید، دولت اشراف کاملی به موضوع قیمت ها داشته و بطور دائم در حال رصد و بازرسی بازار است.

همین هفته گذشته بود که قاسم عطا سخنگوی نیروهای مسلح خبر داد که تعدادی از تجار عراقی که دست به احتکار و گران فروشی کالا زده بودند، توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده اند.

کالاهای عربستانی که عمدتا شامل سیمان، آهن آلات ، لبنیات و محصولات کنسروی بوده، از سوی استان کربلا و برخی استان های جنوبی عراق تحریم شده و واردات آن قطع شده است. بصره نیز این تحریم ها را به اجرا گذاشته است. این تصمیمات بصورت محلی اتخاذ شده است.

گزارش ها حاکی است که اهالی استان های جنوبی از جمله کربلا، بصورت غیر رسمی، محصولات تولیدی ترکیه را نیز تحریم کرده اند.

در حال حاضر بیشترین سهم بازار کربلا در اختیار کویت و ایران است و ترکیه ای ها که برای صدور کالاهایشان بخاطر نبود امنیت در استان های موصل و صلاح الدین، قادر به استفاده از کریدورهای شمال به جنوب عراق نیستند، اکنون تنها می توانند از طریق خاک ایران خود را به بازارهای جنوب عراق برسانند.

به نظر می رسد زمزمه هایی در این زمینه، نشانگر نارضایتی طرفداران سعودی در عراق باشد که مواضع و نظارت این کشور را در عراق نمایندگی می کنند.

خاورم**1770** 1597
کد N417520

وبگردی