آفتاب
نماینده مردم همدان خواستار شد؛

ضرورت هدفمند کردن تحقیقات کشوری در پارک‌های علم‌وفناوری

ضرورت هدفمند کردن تحقیقات کشوری در پارک‌های علم‌وفناوری

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی خواستار هدفمند کردن پژوهش‌ها و تحقیقات کشوری در پارک‌های علم و فناوری سطح کشور شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه همدان، ابراهیم کارخانه‌ای با اعلام این‌که «تنها 10 درصد تحقیقات پژوهشی وارد عرصه عملیاتی شده و منجر به پیشرفت صنعتی کشور می‌شوند» افزود: کشور ما از نظر خلاقیت، نوآوری، ابداع و اختراع جایگاه برجسته‌ای دارد، اما متاسفانه بسیاری از این اختراعات نتوانسته‌اند نقشی در صنعت کشور ایفا کنند.

وی علم را زمانی ارزشمند خواند که در چرخه صنعتی کشور وارد شود و خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری تاکیدات فراوان و راهبردهای ارزشمندی در تبدیل علم به ثروت دارد و هر چقدر قدرت علمی کشور بیشتر شود، چرخه و رشد علم با سرعت بیشتری پیش می‌رود.

وی یکی از ابزارهای مهم تبدیل علم به ثروت را فعالیت شرکت‌های دانش بنیان دانست و تصریح کرد: حدود 15 هزار شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد که زیرساخت‌های این شرکت‌ها فناوری نوین و علم و دانش است.

نماینده مردم همدان با تاکید بر این‌که «تنها نباید از عنوان شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کرد» گفت: شرکت‌های دانش بنیان زیرساخت‌های اصلی و سرمایه‌گذاری برای شکوفایی علم هستند.

وی پژوهش را بازوی توسعه علمی و صنعتی کشور دانست و اظهار کرد: کشور ما از نظر فعالیت‌های پژوهشی بسیار غنی است، به طوری که این فعالیت‌ها در تمام دانشگاه‌های سطح کشور اهمیت قابل توجهی دارد، اما متاسفانه نیازمحور نیستند.

وی با بیان این‌که «تبلیغات پارک‌های علم و فناوری در سطح کشور، بیشتر از کارهای بنیادین و مهمی است که باید در این قسمت انجام شود»، اظهار کرد: این‌که تلاش شود در هر شهرستانی یک پارک علم و فناوری تاسیس کنیم، خیلی مسئله مهمی نیست.

کارخانه‌ای خواستار برگزاری جشنواره‌های پژوهشی بیشتری به صورت رقابتی در عملیاتی و تجاری شدن این طرح ها، در سطح دانشگاه‌های استان شد و ادامه داد: باید فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی در مراکز علمی دانشگاه‌ها بیشتر شود.

وی اظهار کرد: هنوز در کشور ما نظام جامع نوآوری، فناوری و علمی که به آن “نظام نفع علمی” گفته می‌شود تعریف نشده و با این همه پیشرفت علمی فعالیت‌ها، در قالب نظام هدفمند نیست.

وی گفت: پیشنهاد من به پارک علم و فناوری این است که چند طرح که جزء قله‌های طرح ها محسوب می‌شوند را معرفی کند تا از طریق نمایندگان مجلس به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارجاع داده شوند و از طریق این معاونت، وامی 30 میلیون تومانی به این طرح ها تعلق گیرد.

ایننماینده مجلس خاطرنشان کرد: در این ماه دردناک ترین حادثه قرن حاضر در غزه اتفاق افتاد و ملت ما همچون سال های قبل با حضور پرشور خود در راهپیمایی روز قدس نشان دادند که حامی و مدافع مظلومین جهان هستند.

انتهای پیام

کد N417095

وبگردی