آفتاب

آمادگی اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم های جدید علیه روسیه

آمادگی اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم های جدید علیه روسیه

تهران-ایرنا- دیپلمات های اروپایی روز دوشنبه در نشستی در بروکسل متون حقوقی پیش نویس قطعنامه های کمیسیون اروپا در مورد تحریم های شدید اقتصادی علیه روسیه را بررسی می کنند و قرار است این تحریم ها در نشست فردا تصویب شود.

به نوشته پایگاه اطلاع رسانی ˈای یو ابزروˈ از بروکسل به گفته مقام های اروپایی مطلع از متون حقوقی یادشده، تحریم ها 23 میلیارد یورو در سال جاری و 75 میلیارد یورو در سال 2015 به اقتصاد روسیه آسیب می رساند که به ترتیب 1.5 و 4.8 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می دهد.

در همین حال اقتصاددانان برآورد کرده اند شرکت های روس از این تحریم ها دست کم یک تریلیون دلار یا 744 میلیارد یورو آسیب می بینند. اتحادیه اروپا نیز به دلیل محدودیت های بازار سرمایه و ممنوعیت های تجاری در زمینه صنایع دفاعی، فناوری های بالا و کالاهایی با قابلیت استفاده دوگانه با صدمات جدی روبرو خواهد شد.

کمیسیون اروپا انتظار دارد اتحادیه اروپا در مجموع در سال جاری 40 میلیارد دلار یا سه دهم درصد تولید ناخالص داخلی این کشورها و 50 میلیارد دلار در سال 2015 برابر با چهار دهم درصد تولید ناخالص داخلی ضرر ببیند، در حالیکه انتظار می رود روسیه با ممنوعیت های تجاری خود علیه کشورهای اروپایی تحریم های اتحادیه اروپا را تلافی کند.

این امر سبب نگرانی کشورهای جنوبی اتحادیه اروپا به ویژه ایتالیا شده که رشد اقتصادی ناچیزی دارند و ممکن است به دلیل تحریم های روسیه بار دیگر رکود را تجربه کنند.

سفرای کشورهای جنوبی اتحادیه اروپا در نشست هفته گذشته از کمیسیون اروپا خواستند در زمان بررسی قوانین کسری بودجه حتما تبعات این تحریم ها را در نظر بگیرند.

آلمان که تاکنون از تحریم های شدید اقتصادی علیه روسیه حمایت نکرده است، نیز خود را برای تبعات تحریم ها آماده می کند.

ˈفرانک اشتاین مایرˈ وزیر امور خارجه این کشور به تازگی گفت که بعد از مرگ 300 انسان بی گناه و اقدامات نادرست و شنیع جدایی طلبان طرفدار روسیه، مسکو راه دیگری غیر از اعمال تحریم های اقتصادی برای اتحادیه اروپا باقی نگذاشته است.

کمیسیون روابط اقتصادی با اروپای شرقی که یک لابی شرکت های المانی فعال در روسیه است برآورد می کند تحریم ها 350 هزار فرصت شغلی را در آلمان به مخاطره می اندازد که به صورت مستقیم با تجارت روسیه- آلمان مرتبط است. ارزش داد و ستد برلین- مسکو 80 میلیارد دلار در سال برآورد می شود.

ˈاکارد کوردزˈ رییس این کمیسیون هفته گذشته از تشدید تحریم ها علیه روسیه حمایت کرد، با آنکه این تحریم ها به اقتصاد آلمان اسیب می رساند.

ˈآندری بلوسوفˈ مشاور ارشد کرملین گفت: ˈاین تحریم ها تاثیری بر اقتصاد خرد در روسیه نخواهد داشت بلکه مشکل شرکت های مخصوصی خواهد بود. اقتصاد روسیه در سال گذشته شاهد رشد 1.3 درصدی بود، در حالیکه صندوق بین المللی پول براورد کرده است تحریم ها رشد اقتصادی مسکو را به سه هم درصد کاهش می دهد. ˈ

اروپام**9157 **1561**1010
کد N416479

وبگردی