آفتاب

هشدار آمریکا نسبت به جمع شدن مجدد شبکه حقانی

هشدار آمریکا نسبت به جمع شدن مجدد شبکه حقانی

دولت آمریکا از پاکستان خواست تا بعد از حملات ارتش پاکستان در نزدیکی مرز با افغانستان، از بازگشت شبه نظامیان حقانی به پناهگاه سنتی خود جلوگیری کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، شبکه تروریستی حقانی که معمولا به انجام عملیات‌ها در خارج از مرزهای پاکستان می‌پردازد مقصر حملات مرگبار و حرفه‌ای علیه نیروهای ناتو و سربازان افغان در افغانستان شناخته می‌شود.

جفری ایگرز، از شورای امنیت ملی کاخ سفید در یک نشست امنیتی اعلام کرد: درخواست ما این است که دولت پاکستان با وجود جابه‌جا و مختل کردن عملیات گروه شبه نظامی حقانی از جمع شدن مجدد آن‌ها جلوگیری کند.

از زمان آغاز حملات ارتش پاکستان در منطقه وزیرستان شمالی در ماه ژوئن هیچ گزارشی مبنی بر کشته شدن هیچ یک از اعضای شبکه حقانی وجود نداشته است. دولت آمریکا مدت مدیدی است که پاکستان را برای اقدام علیه این شبکه تشویق می‌کند.

جلیل عباس جیلانی، سفیر پاکستان به واشنگتن نیز در کنار ایگرز و سایرین در این جلسه حضور داشت و فرار اعضای شبکه حقانی از منطقه را در پی عملیات ارتش تصدیق کرد.

مقامات اسلام آباد اعلام کردند که هر شبه نظامی حتی اعضای شبکه حقانی هدف حملات ارتش پاکستان خواهند بود.

اما جیلانی همچنین اعلام کرد که ارتش این کشور باید اقدامات بیشتری در مرز با افغانستان در جهت مقابله با شبه نظامیانی که به این مناطق گریخته‌اند، صورت دهد.

وی گفت: ما همکاری خوبی داریم اما به نظر می‌رسد که برای اطمینان از این موفقیت چیز بیشتری نیاز است.

در همین حمال اکلیل حکیمی، سفیر افغانستان در واشنگتن گفت که طبق اطلاعات او، شبه نظامیان حقانی گذرگاه امنی در پاکستان دارند و می‌توانند در پاکستان به مکان‌های دیگری بروند.

در این میان جان آلن، ژنرال بازنشسته آمریکایی که رهبری نیروهای ناتو و آمریکا را در افغانستان به عهده داشت، گفت که نسبت به تمایل اسلام آباد در گذشته برای تعقیب شبکه حقانی شک داشت و حتی حالا با فرصت‌هایی که در جریان حملات کنونی ایجاد شده این شک درباره تمایل اسلام آباد برای تعقیب اعضای شبکه حقانی هنوز وجود دارد.

آلن که در این جلسه حضور داشت، افزود: زمانی که من در افغانستان فرمانده بودم، این گروه بیش از 500 نفراز نیروهای من را کشت و یا مجروح کرد و عملیات‌ها در وزیرستان هر بار در برخورد با آنها که به مرزهای شرقی می‌گریختند، ناکام می‌ماند.

قانونگذاران آمریکایی به پاکستان هشدار دادند که باید در مقابل شبکه حقانی سخت‌گیری کند و در غیراین صورت کمک‌های میلیونی نظامی آمریکا را از دست خواهد داد.

انتهای پیام

کد N412882

وبگردی