آفتاب

ساکت: صدا و سیما حق باشگاه‌ها را غصب کرده!/ جام‌جهانی آب تطهیری بر فوتبال ایران ریخت

ساکت: صدا و سیما حق باشگاه‌ها را غصب کرده!/ جام‌جهانی آب تطهیری بر فوتبال ایران ریخت

مهم ترین موضوعی که در بخش خصوصی کردن باشگاه‌ها وجود دارد، دادن حق باشگاه‌هاست که مهمترین حق باشگاه‌ها، دادن حق پخش تلویزیونی به آنان است تا بتوانند هزینه‌های خود را تامین کنند و وابسته به کمک‌های دولتی نباشند. متاسفانه در ایران صدا و سیما به جای آنکه به باشگاه‌ها هزینه‌ای برای پخش بازی‌هایشان بدهد چیزی هم از این باشگاه‌ها طلب می‌کند. این سازمان همانطور که حق پخش بازی‌های آسیایی فوتبال و جام جهانی را پرداخت می‌کند باید حقوق باشگاه‌ها را نیز بپردازد.

محمد رضا ساکت در بازدید از خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اصفهان، درباره آخرین وضعیت باشگاه فولاد ماهان، حق بخش تلویزیونی باشگاه‌ها و رقابت‌های جام جهانی به گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی ایسنا پرداخت که در ادامه می‌خوانید:

مشکلات مالی بزرگ‌ترین مشکل باشگاه فولاد ماهان است

مدیرعامل باشگاه فولاد ماهان سپاهان درباره وضعیت این باشگاه، اظهارکرد: هیئت مدیره باشگاه ماهان ادامه فعالیت این باشگاه را تصویب کرده و تأکید کرده که باشگاه فولاد ماهان به فعالیت خود ادامه می‌دهد، البته در برخی از رشته‌ها تجدیدنظر شده و یک مقدار تعدیل در فعالیت به وجود خواهد آمد.

ساکت مشکلات مالی و نبود اسپانسرینگ را بزرگترین مشکل این باشگاه دانست و گفت: با وجود مشکلاتی که در حوزه اسپانسرینگ داریم مجبور هستیم در برخی از رشته‌هایمان رویکرد جدیدی داشته باشیم و بازیکنان جوانتر و بومی را سازماندهی کنیم.

باشگاه را زنده نگه خواهیم داشت

وی افزود: به طور کامل مشخص نشده که در سال جاری باشگاه فولاد ماهان در چه رشته‌های ورزشی تیم‌داری خواهد کرد. حتی تیم‌داری در رشته بسکتبال را نیز به هیئت مدیره ارجاع داده‌ایم و پس از تدوین و رایزنی‌های لازم، تیم‌داری در رشته‌های ورزشی فولاد ماهلان را اعلام خواهیم کرد. باید گفت که برای تیم‌داری با محدودیت‌هایی روبه‌رو هستیم، به طوری که برای بقاء برخی از رشته‌های ورزشی‌مان باید تجدیدنظر کنیم یا مشارکتی با یک باشگاه دیگر کار کنیم ولی فعالیت‌های ما متوقف نمی‌شود و باشگاه را زنده نگه خواهیم داشت.

مشاور عالی سازمان لیگ در پاسخ به این سؤال که چرا باشگاه فولاد ماهان طی این چند سال تیم واترپلو، کشتی فرنگی، فوتسال و ... را منحل کرده است؟ گفت: علت اینکه برخی از رشته‌های ورزشی را در طی این سالیان واگذار کرده‌ایم مشکلات مالی بوده است که البته فوتسال مشکلات خاص خود را داشته است، اما تیم واترپلو را به هیئت شنای استان واگذار کردیم و در شرایطی نیستیم که فعلاً هم بتوانیم این تیم‌ها را احیا کنیم و بیشتر نگاه ما به سمت سازندگی و تیم‌های پایه‌ است.

ساکت درباره باشگاه سپاهان و مدیریت این باشگاه، تصریح‌کرد: من وقتی از یک جا جدا می‌شوم سعی می‌کنم در خصوص آن باشگاه نه اظهار نظر کنم و نه خدای نکرده حاشیه‌ای برای آن باشگاه به وجود آورم و علی‌رغم برخی از بی مهری‌هایی که توسط برخی از افراد به من شد، اما هواداران به من بی مهری نکردند و هواداران سپاهان نهایت لطف را به من داشتند که از همه آن‌ها تشکر می‌کنم.

با وجود ناسپاسی‌ها و بی مهری‌ها سکوت کردم و سپاهان را به حاشیه نبردم

وی با بیان اینکه با وجود بسیاری از ناسپاسی‌ها و بی مهری‌ها سکوت کرده و نخواسته که سپاهان را به حاشیه بکشاند، ادامه داد: من به عنوان یک علاقمند به سپاهان می‌توانم بگویم که با کمک هیئت مدیره آن زمان، معماری نوین سپاهان را برنامه ریزی کردیم و جایگاه فعلی‌ام اقتضا می‌کند که به طور خاص در خصوص هیچ باشگاهی اظهار نظر نکنم و برای باشگاه سپاهان آرزوی موفقیت دارم.

مدیرعامل سابق باشگاه فولاد مبارکه سپاهان با اشاره به اینکه یک دهه از عمر خود را برای باشگاه فولاد مبارکه سپاهان گذاشته است، اضافه کرد: طی این 10 سال سعی کردم سپاهانی طلایی و جهانی ساخته شود و به لطف خدا و با تلاش بازیکنان، هواداران و هیئت مدیره توانستیم رویای فینال جام باشگاه‌های آسیا را محقق سازیم و سپاهان را به رتبه 52 باشگاه‌های دنیا برسانیم.

خرید مجموعه باغ فردوس از بزرگترین افتخاراتم است

ساکت در پاسخ به این سؤال که مدیرعاملی فولاد مبارکه سپاهان را ترجیح می‌دهید یا فولاد ماهان را، خاطرنشان‌کرد: کار مدیرعاملی باشگاه بزرگی مثل سپاهان آن هم وقتی که شما یک دیدگاه، رویکرد، ساختار و سازماندهی جدیدی می‌خواهید ارائه دهید، باید کار سختی را پشت سر بگذارید، اما با کمک هیئت مدیره قبلی سپاهان چند کار مهم در سپاهان انجام دادم که برای من لذت بخش است.

وی به خدماتی که در دوران مدیرعاملی خود در سپاهان انجام داده است اشاره کرد و گفت: خرید مجموعه باغ فردوس جزو افتخارات اولیه من است و ایجاد تیم‌های سایه سپاهان و سپاهان نوین که امروز خروجی‌هایش شریفی، امینی، کریمی، چوپانی، جهان عالیان و ... است، همگی خروجی آن دورانی است که با برنامه در سپاهان درخصوص مسائل پایه کار کردیم و سپاهان توانست بزرگترین افتخارات باشگاهی را بیاورد و به فینال برسد که این‌ها همگی جزء لذت بخش‌ترین مقاطع زندگی من بوده است.

جای یک ستاره بر روی پیراهن سپاهان خالی است

مدیرعامل باشگاه فولاد ماهان سپاهان با اشاره به اینکه احساس می‌کنم رسالت خود را به عنوان یک مدیرعامل در باشگاه فولاد مبارکه سپاهان انجام داده‌ام، اظهارکرد: فقط یک ناکامی داشتم. سپاهان در یک قدمی قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا بود که متأسفانه اتفاقاتی در هیئت مدیره افتاد و پورسینا، سقائیان و هلاکویی از هیئت مدیره باشگاه جدا شدند و من هم به خاطر شرایطی که به وجود آمده بود، از این باشگاه جدا شدم که بعد از این قضایا با وجود صلابت در تیم، نتوانستیم قهرمانی را به دست آوریم و جای یک ستاره بر روی پیراهن سپاهان خالی بود.

برخی‌ها دوست نداشتند سپاهان بیش از این موفقیت کسب کند

ساکت در پاسخ به این سؤال که آیا مسؤولان خاصی از تهران دوست نداشتند که سپاهان به قهرمانی برسد و بیش از این افتخارآفرین باشد، تصریح‌کرد: من احساس می‌کنم مجموع مسائل دست به دست هم داده بود و برخی‌ها دوست نداشتند که سپاهان بیش از این موفقیت داشته باشد و مشکلاتی که در هیئت مدیره منسجم 10 ساله سپاهان رخ داد، این هیئت مدیره را هم ریخت و باعث شد که نتوانیم نتیجه لازم را به دست آوریم.

وی افزود: من زمانی متأثر شدم که سپاهان نوین در تیم‌های پایه تعطیل شد و بزرگسالان سپاهان قهرمانی جام باشگاه‌های آسیا را به دست نیاورد.

شأن یک وزیر بالاتر از آن است که بخواهد در مسائل یک باشگاه دخالت کند

مشاور عالی سازمان لیگ در پاسخ به این سؤال که در مقطعی وزیر سابق صنایع درخصوص سپاهان گفته که این تیم بیش از حد بزرگ شده است، تصریح‌کرد: من چنین چیزی نشنیده‌ام و یک وزیر در این حد در فوتبال دخالت نمی‌کند و شأن وزرا بالاتر از این حرف‌ها است که بخواهند در چنین مسائلی اظهارنظر کنند.

سردار آزمون در سپاهان رشد و پرورش یافت

ساکت با بیان اینکه طرح سپاهان نوین و سپاهان سایه جز افتخارات من بوده است، یاد آور شد: سپاهان در مقطعی قوی‌ترین سیستم استعدادیابی در ایران را ایجاد کرده بود که در آن زمان با مشاوره از محمد یاوری، استعدادی مانند سردار آزمون را پیدا کردیم که پس سنجیدن این بازیکن، یاوری به ما گفت سردار آزمون مسی ایران می‌شود و مانند علی دایی است که از پاهای خود خوب استفاده می‌کند و تکنیک بالایی دارد.

وی اضافه کرد: آزمون و مادرش را به اصفهان آوردیم و آپارتمانی کوچک در خیابان میرزا طاهر برای آنان گرفتیم، اما پدرش که مربی والیبال بود نمی‌توانست برای بلند مدت در اصفهان بماند. سردار آمد و کار را شروع کرد که با لطف قلعه نویی مربی سابق فولاد مبارکه سپاهان سردار آزمون با تیم بزرگسالان تمرین می‌کرد و روز به روز بهتر و آبدیده‌تر می‌شد که البته ما با او قرارداد بلندمدت بسته بودیم و نمی‌دانم که چرا پس از جدایی من از این باشگاه بعد از هشت ماه این بازیکن آتیه‌دار از سپاهان جدا شد و اگر آزمون مانده بود مانند مهدی شریفی می‌توانستیم بر روی او به عنوان یک مهره بسیار خوب و جوان حساب کنیم.

مدیرعامل سابق باشگاه فولادمبارکه سپاهان یادآور شد: آزمون سه سال در کنار تیم سپاهان پخته شد و با بازیکنان بزرگ سپاهان تمرین کرد و به نوعی سردار آزمون در سپاهان پرورش یافت که امروز در اروپا موفق است. شناخت و جذب استعدادها هنر بزرگی است که توسط باشگاه سپاهان در آن زمان به خوبی انجام می‌شد.

اداره کردن سرخابی‌ها کار مشکلی نیست

ساکت درخصوص پیشنهاداتش برای مدیرعاملی باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال، گفت: به طور جدی برای هدایت باشگاه پرسپولیس به من پیشنهاد شد که طی یک ماه با من جلساتی گذاشتند، اما من به جهت دیدگاهی که داشتم و برخی از ملاحظات و مسائل شخصی نتوانستم این سمت را قبول کنم. البته باید بگویم که اداره کردن پرسپولیس و استقلال کار مشکلی نیست زیرا این دو باشگاه یک ظرفیت اجتماعی دارند.

وی اضافه کرد: دو سال قبل وزیر ورزش و جوانان سابق پس از رفتنم از فولاد مبارکه سپاهان به من پیشنهاد مدیرعاملی استقلال را داد که در آن زمان به دلیل خستگی و نیاز به استراحت این پیشنهاد را رد کردم و امسال هم دوباره برای استقلال به من پیشنهاد شد که باز هم به علت برخی ملاحظات و مشکلات شخصی مدیرعاملی این باشگاه را نپذیرفتم.

پیشنهاداتی از برخی باشگاه‌ها به من شده است

مدیرعامل سابق باشگاه فولاد مبارکه سپاهان در پاسخ به این سؤال که آیا در حال حاضر پیشنهادی از باشگاه‌های دیگر برای هدایت این باشگاه‌ها دارید؟، تصریح‌کرد: به من پیشنهاداتی شده است که رسانه‌ای کردن این مسائل را نمی‌پسندم و نمی‌توانم در این خصوص سخن بگویم. خوشحالم که بخشی از ظرفیت‌های فکری و تجربی‌ام را در سازمان لیگ و فدراسیون ارائه می‌کنم و به همین کار راضی هستم تا به فوتبال کمک کنم. البته به من گفته‌اند که به طور دائم به تهران بروم، اما به دلیل مشکلات شخصی هنوز نپذیرفته‌ام.

ساکت درخصوص پیشنهاد ریاست فدراسیون فوتبال به او، گفت: من اصلاً به این موضوع فکر نمی‌کنم و معتقد هستم که ریاست فدراسیون کار مشکلی است و کسی باید در این سمت باشد که بتواند با وزارت ورزش هماهنگ باشد و اعتقاد دارم که کفاشیان به خوبی از عهده کار بر می‌آید.

سقف بودجه برای باشگاه‌ها عیار مدیرعاملان را مشخص می‌کند

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه سقف بودجه کار درستی بود که فدراسیون برای باشگاه‌ها مقرر کرد، گفت: هیئت رییسه سازمان لیگ، فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش برای جلوگیری از سیستم صعودی مبالغ قراردادها و همچنین الزام کنفدراسیون آسیا که تأکید دارد بودجه باشگاه‌ها کنترل شود، به این نتیجه رسیدند که به جای سقف قراردادها برای بازیکن‌ها، سقف قرارداد برای باشگاه‌ها تعیین کند تا قدرت چانه زنی برای مدیرعاملان باشگاه‌ها به وجود آید. ضمن اینکه سقف قرار داد برای باشگاه‌ها جوهره و عیار مدیرعاملان را مشخص می‌کند.

مشاور عالی سازمان لیگ با بیان اینکه دستگاه‌های نظارتی، نظارت خاصی بر روی فوتبال دارند و امسال سال اقتصاد مقاومتی است، اضافه‌کرد: باید در هزینه کردن و از جمله بستن قراردادهای نجومی برای بازیکنان صرف نظر شود و همه این‌ها دست به دست هم داد تا سازمان بازرسی، نظارت ویژه‌ای بر باشگاه‌ها داشته باشد و این سقف موجب می‌شود که همه بازیکنان گران در یک باشگاه تجمع نکنند و در تمام باشگاه‌ها پخش شوند.

ساکت در پاسخ به این سؤال که ضمانت اجرایی سقف قراردادها چیست؟ ادامه داد: ضمانت اجرایی سقف قرار داد باشگاه‌ها، کنترل سازمان بازرسی کشور است و تعهداتی که این سازمان از هیئت مدیره‌ها می‌گیرد و الزام می‌کند که به غیر از قرارداد و مبلغی که در قرارداد قید شده، چیز دیگری پرداخت نشود و بعد از آن هم تمام قراردادها و رقم و ارقام بازیکنان در سایت فدراسیون فوتبال شفاف‌سازی خواهد شد.

قدرت سازمان بازرسی از فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ بالا تر است

وی با اشاره به اینکه سازمان بازرسی با هیچ کسی تعارف ندارد و دستگاه و نهاد نظارتی قدرتمندی است به ایسنا گفت: قدرت این سازمان، از کمیته انضباطی، سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال بالاتر است و برای باشگاه‌ها الزام قانونی دارد و به نظر من این الزام نقطه شاخص سازمان بازرسی است.

مدیرعامل باشگاه فولاد ماهان سپاهان در خصوص این مطلب که به نظر می‌رسد بازیکنان با گرفتن زمین یا خانه که در قراردادشان قید نشده می‌توانند سقف قرارداد را دور بزنند، تصریح‌کرد: هر چیزی که به بازیکنان داده می‌شود باید در قرارداد قید شود و به تصویب هیئت مدیره برسد. در سپاهان هم قبلاً چنین اتفاقی می‌افتاد و همه کارهایی که در خصوص یک بازیکنان انجام می‌شد(حتی اجاره خانه پرداختی از طرف باشگاه) با نظارت هیئت مدیره بود که در حال حاضر سازمان لیگ الزام کرده که همه باشگاه‌ها این کار را انجام دهند و با نظارت کامل هیئت مدیره با بازیکنان قرارداد ببندند.

همه بازیکنان می خواستند به سقف قرارداد بچسبند!

ساکت در پاسخ به این سؤال که چرا چند سال قبل اجرای قانون سقف قراردادها در خصوص بازیکنان موفق نبود، اظهارکرد: یکی از علل آن زیاده خواهی بازیکنان بود. یعنی بازیکنانی که در درجه دو و سه بودند، خود را با بازیکنان ممتاز مثل محرم نویدکیا، هادی عقیلی و مهدی رحمتی مقایسه می‌کردند و سقف بودجه را می‌خواستند که این قدرت چانه زنی را برای باشگاه پایین می‌آورد و به نوعی همه بازیکنان می‌خواستند به سقف بچسبند!(با خنده)

در خصوص بازیکنان استثنا، باید نگاهی استثنایی داشت

وی در پاسخ به این سؤال که بازیکنی مانند آندرانیک تیموریان که مبلغی بیش از دو میلیارد تومان پول می‌خواهد و دادن چنین ارقامی به یک بازیکن کار صحیحی است؟ تصریح‌کرد: در حوزه پرداخت‌ها باید بازیکنان را دسته بندی کنیم که برخی از بازیکنان‌مان در کلاس A هستند و سطح بالایی دارند و متشکل از تعداد محدودی هستند که تعدادشان به انگشتان دست هم نمی‌رسد و در خارج از کشور به این بازیکنان قیمت‌های بالاتری می‌دهند که حاضر هستند با یک سوم، یا نیمی از این قیمت‌ها در کشور بمانند و من معتقدم در مورد بازیکنان استثنا، باید نگاهی استثنایی داشت.

مشاور عالی سازمان لیگ با اشاره به اینکه بزرگترین مشکل ما این است که بازیکنان دسته بندی نمی‌شوند و همه خود را در دسته بهترین‌ها جستجو می‌کنند، گفت: به بازیکنان ایرانی در کشور باید قیمت کمتری بدهند تا در خارج از کشور و من قبول ندارم که سطح فوتبال کشورهای عربی از سطح فوتبال ایران بالاتر است.

ساکت در پاسخ به این سؤال که آیا کشورهای عربی با وجود خرید ستارگانی چون رائول گونزالز و رونالدینیو باعث سطح ارتقا فوتبال خود می‌شوند یا خیر، اظهارکرد: چاه باید از خود آب دهد و صرف اینکه آب دستی در آن ریخته شود تا مقطعی پاسخگو است و صرفاً نمی‌توان با آوردن ستاره به یک تیم سطح بازی را در آن تیم بالا برد. خود من در سپاهان این کار را انجام می‌دادم و بازیکنان نامی می‌آوردم، اما در کنار آن سپاهان نوین و تیم‌های سایه سپاهان را تشکیل داده بودم تا امروز بازیکنانی مثل مهدی شریفی، علی کریمی و ... را تحویل فوتبال کشور داده شود و باشگاه هر سال در رده نونهالان، نوجوانان، جوانان، امید و بزرگسالان مقام بیاورید و این دیدگاه را داشتم که سازندگی و قدرتمندی هر دو در کنار هم جوابگو است.

کارنامه تاریک سپاهان در این چند سال منحل شدن سپاهان نوین است

وی با ابراز تأسف از منحل شدن تیم سپاهان نوین، یادآور شد: اگر یک بازیکن نمی‌توانست در بزرگسالان سپاهان بازی کند، به سپاهان نوین می‌رفت تا پس از کسب تجربه و بهتر شدن خود به بزرگسالان بازگردد و سپاهان نوین به نوعی سرریزهای لیگ برتر را جمع آوری می‌کرد که به نظر من کارنامه تاریک سپاهان در این چند سال منحل شدن سپاهان نوین است.

مدیرعامل سابق باشگاه سپاهان با بیان اینکه سپاهان تیم بزرگی بود و باید نتیجه می‌گرفت، ادامه داد: لیگ برتر جایی نبود که بتوان در آن تجربه کسب کرد و بازی یاد گرفت. سپاهان نوین این امکان را به بازیکنان کم تجربه می‌داد که تجربه کسب کنند و به بزرگسالان بیایند که در حال حاضر فولاد خوزستان این استراتژی را پیش گرفته و باشگاه سپاهان، سپاهان نوین را منحل کرده است.

سپاهان نوین در زمان خود چهار میلیارد تومان درآمدزایی داشت

ساکت با اشاره به اینکه فولاد خوزستان سهمیه سپاهان نوین را خریداری کرد و به لیگ برتر آمد، گفت: سپاهان نوین در آن زمان حدود 4 میلیارد تومان درآمدزایی کرد و فکر نمی‌کنم هیچ باشگاهی چنین درآمدی از تیم‌های پایه خودش داشته باشد که این پاسخی بود به کسانی که می‌گفتند سپاهان فقط هزینه می‌کند.

وی درخصوص سفرش در دوران مدیرعاملی خود در باشگاه فولاد مبارکه سپاهان به ایتالیا و اسپانیا، گفت: الگوگیری بین المللی، روش مدیریتی نوین است و خواهرخواندگی، گذاشتن کلاس‌های جدید درخصوص فوتبال با مدرسان خارجی جزئی از این الگوگیری محسوب می‌شود. سبک کار ما در زمان من مانند اینترمیلان و بارسلونا بود.

مدیرعامل باشگاه فولاد ماهان با بیان اینکه در آن زمان رابطه نزدیکی با باشگاه اوساسونا داشتیم و نمی‌توانستیم همکاری خوبی با بارسلونا داشته باشیم، تصریح‌کرد: در برقراری ارتباط با اوساسونا بهتر بودیم چرا که اساسونا هزینه هنگفتی مانند بارسلون از ما نمی‌خواست. البته باید گفت فوتبال آلمان هم خوب است، اما به علت جو سردی که در این کشور وجود دارد و عدم همکاری آن‌ها با کشورهای آسیایی باعث می‌شد که نتوانیم ارتباط خوب و مؤثری با باشگاه‌های این کشور داشته باشیم علی رغم اینکه آلمانی‌ها آریایی هستند. (با خنده)

جام جهانی، فوتبال تاکتیک محور را به ما نشان داد

ساکت با اشاره به اینکه جام جهانی 2014، فوتبال تاکتیک محور را به خوبی به ما نشان داد، افزود: فوتبال جدید دنیا بر بدنسازی، آمادگی جسمانی، سرعت، زندگی حرفه‌ای ورزشکاران، سازندگی، تزریق تجربه به نسل‌های جدید و نقش قوی باشگاه‌ها بنا شده است.

وی با بیان اینکه ساخت و سازهای استاندارد مبنای موفقیت یک برنامه سخت افزاری را نشان می‌دهد، یادآور شد: نکته بسیار مهم این است که در جام جهانی توجه زیادی به رفاه تماشاگران شده بود و بهترین وسایل برای حمل و نقل و رفت و آمد مسافران، تسهیلات و امنیت خوبی برای آنها ایجاد شده بود که حتی می‌توان گفت برانکارد‌هایی که برای بردن بازیکنان از زمین مسابقه استفاده می‌شد امنیت بالا تری نسبت به سال های قبل داشت و دارای لبه محافظ بود.

مشاور عالی سازمان لیگ تصریح‌کرد: موضوع رسانه بسیار مورد توجه قرار گرفته بود و یکی از دغدغه‌های اصلی فوتبال رسانه است.

ساکت یکی از جذابیت‌های مهم این جام جهانی را وجود تکنولوژی در فوتبال دانست و گفت: 32 دوربینی که در جام جهانی به کار گرفته شده بود، بازی‌ها را به زیبایی به نمایش می‌گذاشت و به ضرورت تکنولوژی در این بازی‌ها باید اشاره کرد و فیفا باید بازبینی مجدد فیلم را در دستور کار خود قرار دهد، تا بتواند از جام جهانی بعدی این تکنولوژی را پیاده کند.

وی ادامه داد: جام جهانی برزیل بهترین جام جهانی تاریخ نبود و تفاوت بزرگی که وجود داشت، این بود که ساحل آرامش برای هیچ تیمی وجود نداشت و بازی‌ها به هم نزدیک شده بود که این نشان می‌دهد قدرت‌های نوظهوری در حال شکل گیری است و فاصله‌ها کم شده است.

سه عنصر نقاط کلیدی جام جهانی برزیل بودند

مدیرعامل سابق باشگاه فولاد مبارکه سپاهان، سه عنصر بدنسازی، سرعت و دروازه‌بان‌ها را نقاط کلیدی جام جهانی برزیل دانست و گفت: کشورها از لحاظ کیفیتی ارتقاء پیدا کرده‌اند و حذف برزیل، ایتالیا، انگلیس و اسپانیا این موضوع را نشان می‌دهد و تیم‌ها هر سال قوی تر از سال قبل به میادین می‌آیند.

ساکت درخصوص تاکتیک کی‌روش در جام جهانی، اظهارکرد: کی‌روش استراتژی مناسبی را برای حضور در جام جهانی انتخاب کرد که این امر شامل ارتقاء دوندگی، حفظ توپ و ظرفیت‌های دفاعی بود و در این قالب خوب عمل کردیم و همه فکر می‌کردیم در جام جهانی ایران از آرژانتین هفت یا چهار گل بخورد، اما کار خوب کی‌روش باعث شد استراتژی دفاعی را به خوبی عملی کنیم و فکر می‌کنم در بازی با بوسنی هم تمرکزی که به حق در دو بازی قبلی گذاشته بودیم را از دست دادیم و گل دقیقه 92 مسی ما را تخلیه روحی کرده بود که نیاز به یک ریکاوری داشت که متأسفانه این ریکاوری صورت نگرفت و در پایان می‌توان گفت کار تیم ملی در جام جهانی رضایت بخش بود.

عیار کی‌روش در جام ملت‌های آسیا مشخص می‌شود

وی با بیان اینکه ماندن کی‌روش برای فوتبال ایران خوب است، تصریح کرد: اعتقاد دارم جوهره اصلی کی‌روش و توانایی‌های او در جام ملت‌های آسیا مشخص می‌شود و قراردادی که با او بسته می‌شود باید شرطی باشد و کسب نتیجه مطلوب باید در قرارداد کی‌روش قید شود.

مشاور عالی سازمان لیگ خاطرنشان‌کرد: نوع رفتار کی‌روش باید دوستانه‌تر و همراه با تیم ملی باشد که من نوع برخورد او را در تیم ملی نپسندیدم و کماکان این گله را از او دارم که نباید مشکلات تیم را رسانه‌ای کند و اعتبار یک ملت و کشور را زیر سؤال ببرد.

صداوسیما حق باشگاه‌ها را غصب کرده است

ساکت در پاسخ به این سؤال که فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ برای مطالبه حق پخش فوتبال به باشگاه‌ها چه کاری انجام داده‌اند به ایسنا گفت: فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ به طور جدی به دنبال حق پخش تلویزیونی هستند و این حق مسلم و صد درصد باشگاه‌های ما است که در ایران برعکس خارج شده است، چرا که باشگاه‌ها، سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال محصولی را به نام رویداد ورزشی تولید می‌کنند که بیشترین و بالاترین بیننده را برای تلویزیون ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه تلویزیون گرانترین تعرفه‌های تبلیغاتی خود را هنگام پخش مسابقات فوتبال از مردم می‌گیرد، خاطرنشان‌کرد: با این وجود حقوق تولید کننده این روادید را نمی‌دهند و صدا و سیما حق باشگاه‌ها را غصب کرده و این کار غصبی است.

مشاور عالی سازمان لیگ ادامه داد: امسال در آبان و آذر قبل از بسته شدن بودجه صدا و سیما به مجلس درخواست خود را مبنی بر گرفتن حق پخش برای باشگاه‌ها به مجلس ارائه کردیم که رییس مجلس این درخواست را به کمیسیون فرهنگی ارجاع داد و صدا و سیما هیچ بهانه‌ای برای اینکه حق پخش را به باشگاه‌ها ندهد، ندارد و باید همانگونه که حق پخش بازی‌های جام جهانی و رایت بازی‌های آسیایی را می‌دهد حق فدراسیون فوتبال و باشگاه‌ها را نیز تقبل کند.

صدا و سیما با سیاه نمایی قصد داشت فوتبال را تخریب کند

ساکت با اشاره به اینکه صداوسیما قبل از جام جهانی سیاه نمایی‌ علیه فوتبال را آغاز کرد، گفت: برنامه‌هایی در تلویزیون پخش شد که سرمنشأ آن صدا و سیما بود و با هدف خراب کردن فوتبال در اذهان عمومی جامعه پیش رفت، اما جام جهانی و 65 میلیون نفری که بسیج شدند و به فوتبال کمک کردند نشان داد که فوتبال فراگیرترین پدیده اجتماعی کشور است و برای ارتقاء غرور ملی نشاط، شادابی، سلامت روح و روان، مبارزه با ناهنجاری‌های اخلاقی و فساد مفید است.

وی افزود: فوتبال یک تفریح سالم است و با داشتن تمام این مزایا، یک صنعت پول ساز است و اگر مجلس تأکید بر خصوصی سازی دارد و می‌گوید فوتبال نباید از امکانات دولتی استفاده کند، باید ابتدا حقوق فوتبال که مهمترین آن حق پخش است را بدهد.

جام جهانی آب تطهیری بر فوتبال ایران ریخت

مدیرعامل سابق باشگاه سپاهان در پاسخ به این سؤال که چرا شما بر این عقیده‌اید که صدا و سیما قصد تخریب فوتبال را داشت، یادآور شد: منفی‌بافی‌هایی در این راستا وجود داشت که همه در مقابل فوتبال قرار بگیرند به طوری که در این برنامه‌ها فساد در فوتبال بزرگ نمایی و فوتبال به عنوان ورزشی پرخرج اما کم بازده مطرح شد که به نظر من با این صحبت‌ها جفای بزرگی در حق ورزش فوتبال انجام شد که جام جهانی آب تطهیری بر آن ریخت.

جوانگرایی و آنالیز اصولی از شاخصه‌های اصلی لیگ برتر امسال

ساکت با بیان اینکه ارتقا، جوانگرایی و آنالیز اصولی از شاخصه‌های اصلی لیگ برتر فوتبال سال جاری است، افزود: اطلاعات مسابقات مانند دوندگی بازیکنان، تعداد پاس‌های صحیح، شوت‌ به دروازه، موقعیت خطرناک و.. بر روی سایت فدراسیون فوتبال بعد از هر مسابقه در لیگ برتر قرار داده خواهد شد.

وی خاطرنشان‌کرد: در لیگ برتر، حضور مربیان با تجربه و مربیانی که به تازگی به لیگ برتر آمده‌اند مانند رسول خطیبی و یحیی گل محمدی باعث شده تا جدال زیبایی بین تیم‌ها و مربیان صورت بگیرد و فکر می‌کنم لیگ زیبایی را پیش رو داریم.

انتهای پیام

کد N407135

وبگردی