آفتاب
با انتقاد از سیاست خارجی دولت اردوغان؛

احسان اوغلو: زبان سیاست خارجی باید با لفاظی‌های داخلی متفاوت باشد

احسان اوغلو: زبان سیاست خارجی باید با لفاظی‌های داخلی متفاوت باشد

احسان اوغلو در ادامه انتقادهای خود از سیاست‌های دولت اردوغان تاکید کرد: زبان بیان سیاست خارجی باید با سیاست‌های داخلی متفاوت باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، "اکمل الدین احسان اوغلو"، یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در گفت‌وگو با اداره روسای رسانه‌ای در آنکارا گفت: زبان بیان سیاست خارجی باید با لفاظی‌های مربوط به سیاست داخلی متفاوت باشد. برای به نتیجه رسیدن گاه باید دیپلماسی سکوت اجرا شود.

احسان اوغلو انتقادهای خود علیه دولت را افزایش داده و از اتهامات ناعادلانه و غیرواقعی که به عقایدش نسبت به تحولات خاورمیانه و عملکردش به عنوان دبیرکل سازمان همکاری‌های اسلامی وارد شده، شکایت کرد.

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر و احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه اخیرا احسان اوغلو را به خاطر گفتن این مساله که ترکیه باید در اختلافات و درگیری‌های میان فلسطین و رژیم صهیونیستی بی‌طرف بماند، مورد انتقاد قرار داده‌اند.

احسان اوغلو ضمن شکایت از اینکه بیانیه‌هایش بارها توسط رسانه‌ها تحریف شده، گفت: من هرگز این جمله را نگفتم. من هرگز نگفتم که ترکیه باید بی‌طرف باشد. آنچه که گفتم این است که در جنگ داخلی میان برادران عرب‌مان موضع‌گیری نکنید. من هنوز هم همین جمله را تکرار می‌کنم.

وی افزود: ترکیه باید از سال 2010 نقش مثبتی در میانجی‌گری میان اسرائیل و فلسطین ایفا می‌کرد اما باید در همین حال از موضع‌گیری در درگیری‌های داخلی میان کشورهای عرب نیز اجتناب کند. برای درک درگیری‌ امروز باید دلایل و تاریخچه درگیری‌های تاریخی میان دو طرف را بدانید. شما باید در مورد این مسائل اطلاعات و دانش کافی از تاریخچه و پیشینه سیاسی و جامعه شناسی داشته باشید. این مسائل نباید ساده گرفته شوند. سیاست خارجی در حال حاضر بسیار کلیشه‌ای و ساده گرفته شده است.

احسان اوغلو درباره حمله زمینی رژیم صهیونیستی به غزه گفت: این نخستین حمله و احتمالا آخرین حمله اسرائیل نخواهد بود. یادآور می‌شوم که من پس از حمله اسرائیل به فلسطین در سال 2010 میلادی پیشنهاد دادم تا کمیته حقوق بشر سازمان ملل یک هیات حقیقت یاب به فلسطین اعزام کند.

وی درباره تنش‌های کنونی در شمال سوریه گفت: برای ما مشکلات کرکوک، تل عفر و کوبانی یکی هستند. ما به طور برابر از شرایط کنونی در کوبانی، غزه و کرکوک ناراحتیم.

انتهای پیام

کد N405315

وبگردی