آفتاب

مخالفت معارضان عراقی با مداخله بیگانگان و تجزیه کشورشان

مخالفت معارضان عراقی با مداخله بیگانگان و تجزیه کشورشان

مخالفان دولت نوری‌المالکی و شیوخ عشایر این کشور و شخصیت‌های اهل تسنن در نشست خود در اردن مخالفتشان را با هرگونه مداخله خارجی در کشورشان و تلاش برای تجزیه عراق اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حدود 150 تن از شخصیت‌های مخالف دولت نور المالکی، نخست‌وزیر عراق با صدور بیانیه‌ای در نشست خود در پایتخت اردن اعلام کردند که باهرگونه تلاش برای تجزیه کشورشان مخالف هستند.

در این بیانیه آمده است: شرایط عراق هر روز وخیم‌تر می‌شود و هرکس شرایط این کشور را بررسی کند به این نتیجه می‌رسد که نفوذ بیگانگان در عراق افزایش یافته و شاهد ناامنی در این کشور و کشته شدن شهروندان و همچنین به حاشیه راندن اهل تسنن در عراق هستیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: سیستم قضایی عراق احکام اعدام متهمان را در چارچوب یک سیستم سیاسی و در سایه نبود نهادهای قانونی صادر می‌کند. ما شاهد تهدیدات درخصوص تجزیه کشور و همچنین گسترش فساد و غارت اموال عمومی هستیم.

در این بیانیه تاکید شده است: براساس این تصویری که از عراق داریم، ساکنان شش استان عراق با برگزاری تظاهرات و تحصن صلح‌آمیز در طول سال خواسته‌های خود را عنوان کردند اما دولت عراق تظاهرات آنها را مورد هدف قرار داد. در این نشست گروه‌ها و شخصیت‌ها و شیوخ عشایر و همچنین گروه‌های اسلامی از استان‌های مختلف عراق حضور دارند و ما از همین جا اعلام می‌کنیم که اهدافمان کاملا مشخص است و آن به شرح زیر است:

اول تاکید بر وحدت عراق و مخالفت با هرگونه درخواست برای تجزیه این کشور تحت هر بهانه‌ای. دوم تحقق درخواست‌های مردم این کشور در استان‌های مذکور، سوم مخالفت با تشکیل گروه‌های بیداری و یا هر گروه دیگری برای رویارویی با ما، چهارم تلاش برای برگزاری نشست ملی با حضور نمایندگان اقشار مختلف جامعه عراق برای بررسی آینده این کشور، پنجم تلاش برای دستیابی به حمایت کشورهای عربی و بین‌المللی، ششم درخواست از جامعه بین‌الملل برای عدم حمایت از دولت کنونی عراق و حمایت از زندانیان این کشور و غیرنظامیانی که در معرض بمباران قرار دارند، هفتم درخواست از جامعه بین‌الملل برای حمایت از خانواده‌هایی که از استان‌های مذکور مهاجرت کردند و در نهایت تلاش برای دستیابی به توافق برای برگزاری نشست بعدی در سریع‌ترین زمان ممکن.

در این نشست نزدیکان ایاد علاوی نخست‌وزیر سابق عراق حضور نداشتند.دولت اردن نیز هیچ بیانیه رسمی درخصوص برگزاری این نشست در امان صادر نکرده است.

انتهای پیام

کد N397600

وبگردی