آفتاب

روزهای تاریک ناامنی در شرق مالزی/ حکومت نظامی در راه است

روزهای تاریک ناامنی در شرق مالزی/ حکومت نظامی در راه است

کوالالامپور - ایرنا - مالزی در پی افزایش ناامنی در ایالت صباح، قانون منع رفت و آمد در این ایالت شرقی اعمال می کند.

به گزارش ایرنا، ایالت صباح در شرق مالزی که با بخش جنوبی فیلیپین هم مرز است طی چند ماه گذشته با افزایش ناامنی مواجه شده و میزان آدم ربایی و حملات شبانه به مناطق ساحلی آن افزایش یافته است.

ˈخالد ابوبکرˈ بازرس کل پلیس مالزی روز پنجشنبه اعلام کرد برای تشدید امنیت در امتداد سواحل شرق این کشور طی چند ساعت آینده قانون منع رفت و آمد در منطقه اجرا می شود.

نظامیان مالزی قرار است تهدیدات بالقوه مناطق ساحلی ایالت صباح را شناسایی کنند و براساس قانون منع آمدوشد نیروهای امنیتی نسبت به بازرسی افراد اقدام کرده و با افرادی که این قانون را نقض کنند برخورد می کنند.

بازرس کل پلیس مالزی اعلام کرده است به منظور تکمیل تلاش ها و جلوگیری از سوء استفاده مسیرهای دریایی، قانون حکومت نظامی اجرا می شود.

قانون منع آمدو شد در مناطق ساحلی شرق مالزی برای رسیدن به بهبود امنیت در صباح و در نخستین گام در نقاط و شهرهای مهم ˈلحد داتوˈ، ˈکوناکˈ، ˈسمپورناˈ و ˈسانداکانˈ اجرا می شود.

سانداکان دومین شهر بزرگ ایالت صباح است که در کرانه شمال شرقی جزیره بورنئو جای گرفته است.

افراد مسلح اواخر خرداد ماه با حمله به ˈکوناکˈ در60 کیلومتری جنوب شهر ˈلحد داتوˈ ایالت صباح مالزی یک پرورش دهنده ماهی و کارگر وی را ربودند و به جنگل های جنوب فیلیپین منتقل کردند.

مالزی برای بازگرداندن امنیت به ایالت صباح تعداد نیروهای نظامی در این ایالت را افزایش داده و صدها نفر از پرسنل پلیس و ارتش را به این مناطق اعزام کرده است.

نیروی دریایی مالزی نیز تعداد گشتی های خود در سواحل این مناطق شرقی مالزی را برای مقابله با افراد مسلحی که امنیت این منطقه را به خطر انداخته اند افزایش داده است.

ˈماهاتیر محمدˈ نخست وزیر اسبق مالزی خانه های ساخته شده بر روی آب و روستاهای آبی در سواحل صباح را در افزایش ناامنی در این منطقه تاثیرگذار دانست و خواستار تخریب این مناطق شد.

وی روز چهارشنبه در مطلبی که در پایگاه اطلاع رسانی خود قرار داد اعلام کرد با توجه به توسعه حمل و نقل باید خانه های روی آب در صباح که به پناهگاه نیروهای شبه نظامی و مهاجران غیرقانونی تبدیل شده تخریب شود و ساکنان این مناطق به روستاهای جدید منتقل شوند.

ˈاحمد زاهد حمیدیˈ وزیر کشور مالزی نیز ˈنور میسواریˈ رهبر یک گروه منشعب شده از جبهه آزادیبخش ملی مورو در فیلیپین را مسئول عملیات تروریستی در ایالت صباح دانسته است.

تصمیم به افزایش تدابیر امنیتی در ایالت صباح مالزی از روزی اتخاذ شد که وزیر کشور مالزی اعلام کرد طرح بزرگی در پشت عملیات شبه نظامیان در ایالت صباح وجود دارد.

برخی مقامات مالزی نیز طی چند روز گذشته تاکید کرده اند نخواهند گذاشت این ایالت و یا بخش هایی از آن از مالزی جدا شود.

بحث ناامنی در صباح به بهمن ماه سال 1391 باز می گردد که بیش از 100 شبه نظامی مسلح از فیلیپین به مالزی شرقی یورش برده و روستای ˈکگ تاندوˈ در 160 کیلومتری ˈلحد داتوˈ را تصرف کردند.

گمان می رفت این شبه نظامیان اعضای شبه نظامی منطقه جنوب فیلیپین و مرتبط با ˈموروˈ باشند که سیاست استقلال از فیلیپین را پیگیری می کنند، اما مشخص شد این افراد بدنبال مالکیت ایالت صباح مالزی هستند.

رگه هایی از اطلاعات مبنی بر مقابله با افرادی که در پی جدایی صباح از مالزی هستند نیز اکنون در رسانه ها مالزی به چشم می خورد.

پیروان ˈسلطان جمال الکرام سومˈ حاکم سولو در جنوب فیلیپین مدعی است که ایالت صباح بخشی از سرزمین تاریخی آن هاست و با این ادعا نیز سال 1391 با 100 شبه نظامی به این منطقه حمله کرد.

وی معتقد است دولت مالزی ایالت صباح را در مقابل استقلال سنگاپور اشغال کرده است .

پس از حمله دو سال پیش این گروه به صباح مدتی آرامش در منطقه برقرار شد اما طی چند ماه گذشته آدم ربایی هایی انجام شد که نیروهای امنیتی مالزی تلاش کردند آن را ناشی از گروه تروریستی ابوسیاف جلوه دهند و کمتر نامی از این گروه مدعی در سولو به میان آمد.

اکنون وزیر کشور مالزی ˈنور میسواریˈ را عامل این ناامنی ها جلوه می دهد و ممکن است شبه نظامیان سولو نیز در این امر دخیل باشند.

مالزی اکنون روزهای پرتنش و ناامنی را در شرق این کشور تجربه می کند و خود را براساس گفته وزیر کشور برای طرح بزرگ تری آماده می کند که در پشت عملیات شبه نظامیان در ایالت صباح وجود دارد.

آساق**1611
کد N397491

وبگردی