آفتاب

تلاش وزرای خارجه آمریکا و آلمان برای پنهان کردن وخامت بحران جاسوسی

تلاش وزرای خارجه آمریکا و آلمان برای پنهان کردن وخامت بحران جاسوسی

تهران- ایرنا- در حالیکه روابط آمریکا و آلمان طی هفته گذشته با بدترین بحران جاسوسی بعد از جنگ سرد مواجه شد، وزرای امور خارجه دو کشور روز گذشته (یکشنبه) تلاش کردند با سخنان خود از دشواری این بحران برای افکار عمومی بکاهند.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، وزرای امور خارجه آمریکا و آلمان روز گذشته برای حل مناقشه جاسوسی های واشنگتن از برلین در تلاش برای حل جدی ترین رویارویی دیپلماتیک خود در یک دهه گذشته، گفت و گو کردند.

ˈجان کریˈ وزیر امور خارجه آمریکا و ˈفرانک اشتاین مایرˈ وزیر امور خارجه آلمان دیروز (یکشنبه) در حاشیه مذاکرات توافق جامع هسته ای ایران در وین با یکدیگر یک ساعت به طور خصوصی دیدار و گفت و گو کردند.

اشتاین مایر بعد از این دیدار در جمع خبرنگاران گفت: روابط آمریکا و آلمان حیاتی و ضروری است و هر دو طرف این امر را قبول دارند.

کری نیز در بیانیه مشترکی با اشتاین مایر یادآور شد: روابط آمریکا و آلمان روابط راهبردی است، ما همکاری های سیاسی قابل توجهی داریم و دوستان خوبی هستیم.

این سخنان بعد از آن اظهار شد که دولت آلمان رییس سازمان مرکزی جاسوسی آمریکا موسوم به ˈسیاˈ در آلمان را از سفارت واشنگتن در برلین اخراج کرد. این اقدام به دلیل افشای همکاری یک کارمند سازمان اطلاعات خارجی آلمان با مقامات امنیتی آمریکا صورت گرفت. به گفته یک مقام آمریکایی واشنگتن تلاش کرد با ارائه توافق نامه همکاری های امنیتی شبیه به همکاری های موسوم به ˈپنج چشمˈ بین پنج کشور آمریکا، انگلیس، کانادا، استرالیا و نیوزیلند از ناراحتی آلمان بکاهد.

اما آلمان در حالیکه مقامات به دنبال جاسوس های دوگانه ای بودند که داخل دولت برلین برای آمریکا کار می کردند، تصمیم خود را برای اخراج مقام امنیتی آمریکا عملی کرد. افشای اطلاعات به عصبانیت ها از جاسوسی های گذشته آمریکا از آلمان افزود که بر اساس گفته های ˈادوارد اسنودنˈ پیمانکار آژانس امنیت ملی آمریکا، واشنگتن از مدت ها قبل به جاسوسی گسترده در آلمان به ویژه از تماس های تلفنی مرکل می پرداخته است.

مرکل نیز روز شنبه گذشته (21 تیر/12 ژوئیه) در مصاحبه با شبکه ˈزد دی افˈ گفت: ما باور نداریم که بار دیگر در دوران جنگ سرد به سر می بریم و هیچ اعتمادی بین کشورها وجود ندارد. اما موضوع این است که همواره در همکاری های نزدیک باید از خود بپرسید که فردی که کنار شما نشسته است برای دیگران نیز کار می کند یا خیر. این نمی تواند مبنایی برای اعتماد باشد.

وی یادآور شد: ما برداشت های متفاوتی در مورد فعالیت آژانس های امنیتی داریم، اما دیگر حوزه های سیاسی مانند توافق تجارت آزاد همکاری های صمیمانه ای داریم.

اروپام**9157**1485** 1337
کد N391938

وبگردی