آفتاب

اعتراض روزنامه نگاران میانماری به رییس جمهور؛ رسانه ها را سرکوب نکنید

اعتراض روزنامه نگاران میانماری به رییس جمهور؛ رسانه ها را سرکوب نکنید

کوالالامپور – ایرنا – بیش از 50 روزنامه نگار میانماری در اعتراض به احکام قضایی بر علیه پنج روزنامه نگار این کشور مقابل رییس جمهور میانمار دهان های خود را با نوار سیاه رنگ بستند.

به گزارش ایرنا، این روزنامه نگاران در یک حرکت اعتراضی خاموش در طول حضور ˈتین سینˈ رئیس جمهور میانمار در جمع هنرمندان در حالی که دهان خود را با نوار سیاه بسته بودند، پیراهن هایی بر تن کردند که با نوشته هایی ˈسرکوب مطبوعاتˈ مورد انتقاد قرار گرفت.

تارنمای خبری ˈایلونˈ میانمار روز دوشنبه نوشت: پلیس این روزنامه نگاران و دیگر شرکت کنندگان در این حرکت اعتراضی را با استناد به عکس های گرفته شده به اتهام تجمع غیرقانونی و بدون مجوز دستگیر کرد.

این حرکت اعتراضی در واکنش به حکم دادگاهی در میانمار برگزار شد که براساس آن پنج روزنامه نگار به اتهام افشای اسرار دولتی و انتشار گزارشی در خصوص تولید تسلیحات شیمیایی در تاسیسات نظامی به 10 سال زندان محکوم شدند.

شورای مطبوعات میانمار نیز در بیانیه ای به حکم 10 سال زندان این پنج روزنامه نگار اعتراض کرد و خواستار دیدار با رییس جمهور. و مذاکره در این زمینه شد.

این شورا اعلام کرد در صورتی که نشست با رییس جمهور میانمار برگزار نشود هیچ دلیلی برای ادامه فعالیت شورای مطبوعات این کشور که هدفش حفاظت از روزنامه نگاران است وجود ندارد.

انجمن های بین المللی روزنامه نگاری و گروه های حقوق بشر نیز از سرکوب رسانه ای اخیر در میانمار انتقاد کرده اند.

چهار خبرنگار و رییس روزنامه یونیتی میانمار دی ماه سال گذشته در گزارشی از تاسیسات نظامی این کشور، ارتش میانمار را متهم به ساخت تسلیحات شیمیایی کردند.

دولت میانمار هم اکنون مدعی آزادی مطبوعات پس از انحلال شورای نظامیان حاکم بر این کشور در سال 2011 است، اما این حکم بسیاری از روزنامه نگاران میانمار را در مورد صحت آزادی مطبوعات در میان روند اصلاحات دموکراتیک در این کشور در تردید قرار داده است.

حکومت نظامیان بر میانمار در اوایل سال 2011 پایان یافت و سانسور قبل از انتشار مطالب در سال 2012 لغو شد. روزنامه نگاران در تبعید میانمار از این زمان بازگشت محتاط به کشور را آغاز کردند.

برخی روزنامه نگاران میانماری معتقدند با وجود پیشرفت در قانون جدید رسانه ها در این کشور، روزنامه نگاران همچنان با استناد به قوانین دیگر مهار شده و زندانی می شوند.

ˈتین سینˈ رییس جمهور میانمار هفته گذشته تهدید کرد ممکن است ضرورت داشته باشد برای کاهش خشونت ها در این کشور آزادی مطبوعات محدود شود.

وی مدعی است میانمار به یکی از بالاترین سطوح آزادی مطبوعات در جنوب شرقی آسیا دست یافته و براساس اصلاحات سیاسی اساسی برای دوره انتقالی هر فردی حق دارد آزادانه حرف بزند و بنویسد.

آساق**1611
کد N391273

وبگردی