آفتاب

مناقشه جاسوسی آمریکا از آلمان همچنان بحث برانگیز است

مناقشه جاسوسی آمریکا از آلمان همچنان بحث برانگیز است

مقام‌های آمریکایی گفتند، یکی از مقام‌های دفاعی آلمان که پرونده‌اش به دلیل اتهام جاسوسی تحت بررسی است به جای آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا با یکی از مقام‌های وزارت امور خارجه این کشور در ارتباط بوده و باعث افزایش این سئوالات شده که آیا اصلا جاسوسی‌ای صورت گرفته است یا نه؟

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، مقام‌های آمریکایی که از جزئیات این پرونده مطلع هستند، گفتند، دولت واشنگتن معتقد است که رابطه میان این مقام دفاعی آلمان و رابطش در وزارت امور خارجه آمریکا تنها یک رابطه دوستانه بوده است.

اگر تحقیقات کنونی آلمان نیز این مساله را تائید کند، می‌تواند به کاهش بحران به وجود آمده در همکاری‌های امنیتی واشنگتن و برلین کمک کند که شاهد تحقیقات در مورد دو فرد آلمانی متهم به جاسوسی برای واشنگتن و اخراج یکی از مقام‌های ارشد اطلاعاتی آمریکا از برلین بوده است.

تحقیقات درباره این مقام‌ دفاعی آلمانی ظاهرا مشکوک‌تر از مورد دیگری است که پیش‌تر رخ داده است. در آن مورد یک کارمند آژانس اطلاعات خارجی آلمان به اتهام جاسوسی برای سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریکا (سیا) و احتمالا روسیه بازداشت شد.

این دو مورد که به دنبال افشای جاسوسی‌های آمریکا از آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان رخ داده، روابط امنیتی میان این دو کشور را متزلزل کرده است.

دولت آلمان روز پنجشنبه گفت، برلین تقریبا دست به اقدام بی‌سابقه‌ای زده و از رئیس مقر سازمان سیا در آلمان که همکاری‌های اطلاعاتی آمریکا با همتاهای آلمانی‌اش را هماهنگ می‌کند، خواسته تا آلمان را ترک کند.

یکی از منابع دولتی آلمان درخصوص پرونده مقام دفاعی آلمان، اگرچه پلیس چند روز پیش به محل کار و سکونت وی حمله کرده اما فرد متهم هنوز دستگیر نشده است.

دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا امیدوار است تحقیقات آلمان بی‌نتیجه باشد و بدون بازداشت مختومه شود. این در حالی است که تحقیقات آلمان همچنان ادامه دارد.

وزارت امور خارجه آمریکا هنوز در این باره اظهارنظری نکرده است. اما کیتلین هایدن، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: ما درباره جزئیات مساله مربوط به اجرای قانون آلمان اظهارنظر نمی‌کنیم.

آژانس‌های آمریکا نیز از اظهارنظر درباره پرونده کارمند آژانس اطلاعات خارجی آلمان امتناع کرده‌اند. با این حال مقام‌های دولت آمریکا به صورت خصوصی اذعان کرده‌اند که این متهم با سازمان سیا و آژانس اطلاعاتی آمریکا در ارتباط بوده و آن‌ها از طریق وی به اطلاعات ارزشمندی دست یافته‌اند. برخی مقام‌های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا این سوالات را مطرح کرده‌اند که آیا سازمان سیا باید پس از افشاگری‌های ادوارد اسنودن، مقاطعه کار سابق و افشاگر آژانس امنیت ملی آمریکا که باعث تنش در روابط برلین و واشنگتن شد، به همکاری خود با این جاسوس آژانس اطلاعات خارجی آلمان ادامه می‌داد یا خیر؟

انتهای پیام

کد N387073

وبگردی